Dwa pierwsze Volvo FM zasilane gazem LNG Michał Bisek, właściciel BISEK-ASFALT, już odebrał. Ale znany z innowacyjnego i odważnego podejścia do prowadzenia biznesu przedsiębiorca, nie zamierza na tym poprzestawać. Najpóźniej w marcu 2019 roku we flocie jego firmy będzie jeździło już 20 nowych Volvo FM LNG, we wrześniu – 30.
właściciel BISEK-ASFALT
Pojazdy na LNG to nowość, dlatego wprowadzamy je stopniowo. Jednak osobiście jestem całkowicie przekonany o słuszności tego rozwiązania. Dlatego działając zgodnie z przyjętym planem, już pod koniec 2019 roku zdecydowana większość naszych pojazdów będzie zasilana gazem skroplonym.
Nie jest dla niego przeszkodą nawet to, że w Polsce do tej pory powstała zaledwie jedna ogólnodostępna stacja LNG i to oddalona od jego firmy o dwie godziny drogi. Dlatego już teraz rozpoczął prace nad budową własnej stacji. Ma być gotowa w marcu 2019 r.. Obsłuży ona nie tylko flotę BISEK-ASFALT, ale również będą mogli z niej korzystać inni przedsiębiorcy, którzy zainwestują w ciągniki siodłowe zasilane LNG.
Czy będzie ich wielu? Dzisiaj trudno przewidzieć. Sam Michał Bisek przyznaje, że pojazdy zasilane LNG są droższe od tradycyjnych i nie każdy będzie gotowy zapłacić za ich innowacyjność.
właściciel BISEK-ASFALT
Większym firmom ten wydatek i tak się bardzo opłaca. Zrobiliśmy podczas testów bardzo dokładne analizy pojazdów na LNG i okazało się, że oszczędność na paliwie przekracza nawet 35% w porównaniu do diesla.
BISEK-ASFALT to firma, która produkuje masę bitumiczną i jednocześnie jest wykonawcą nawierzchni drogowych oraz innych obiektów infrastruktury technicznej. Jej pojazdy każdego dnia wykonują po trzy-cztery kursy na dystansie do 100 kilometrów w jedną stronę. Ich średnie spalanie wynosi pomiędzy 45 a 50 litrów oleju napędowego na 100 km. Dlaczego jest aż tak duże? Poruszają się po terenie górzystym, ale jednocześnie zabudowanym, gdzie co chwilę przejeżdża się przez obszary, w których kierowca musi zredukować prędkość. Wymieniając pojazdy na gazowe firma obniży koszty paliwa o kilkadziesiąt procent, a to przełoży się na jej konkurencyjność.
przedstawiciel handlowy z Volvo Trucks Poland
Michał Bisek to tytan pracy, który od lat odważnie stawia na innowacje. Bardzo dużo czasu poświęca na analizy wszelkich nowych rozwiązań i realizuje nawet bardzo skomplikowane technologicznie projekty. Dzięki temu znacząco wyprzedza konkurencję. Już w 2011 roku tak wyspecyfikował ultra-lekkie pojazdy Volvo FM z naczepami CARNEHL, że zgodnie z przepisami mogły one przewozić 29 ton ładunku – aż o 3 tony więcej od średniej rynkowej. Cztery lata temu pierwszy w Polsce kupił ciągnik siodłowy ECONIC zasilany gazem CNG. Ten człowiek wybiega w przyszłość i jestem przekonany, że jeszcze nie raz nas wszystkich zaskoczy.
Volvo FM LNG to samochód ciężarowy przeznaczony do regionalnego i długodystansowego transportu ładunków. Nowy silnik na gaz zbudowano na bazie dotychczasowego silnika D13, który został jeszcze bardziej unowocześniony. W rezultacie nowy silnik posiada właściwości i sprawność silnika wysokoprężnego. Volvo FM LNG ma właściwości jezdne i osiągi, jak popularne na rynku Volvo FM, ale przy tym jest bardziej ekonomiczny w eksploatacji i ma mniejsze oddziaływanie na środowisko naturalne - emisja CO2 jest niższa nawet o 20%. A właśnie aspekt ekologiczny jest coraz bardziej doceniany przez kolejne państwa. W Niemczech – gdzie wiele polskich firm transportowych świadczy usługi – posiadacze pojazdów ciężarowych na gaz (LNG i CNG) już od stycznia 2019 roku – przez kolejne dwa lata – będą zwolnieni z opłat drogowych. Co ważne, od stycznia 2021 roku, posiadacze pojazdów ciężarowych zasilanych gazem nadal będą uiszczali niższe opłaty drogowe.
właściciel BISEK-ASFALT
Ulgi wprowadzone w Niemczech to w zależności od przebiegu nawet 100 tys. zł oszczędności rocznie na jednym samochodzie. To oznacza, że przy dwóch latach eksploatacji, ten upust pokrywa różnicę w cenie pomiędzy pojazdem na diesla, a zasilanym gazowo. Reszta oszczędności zostaje u przedsiębiorcy.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.