Pragniemy, aby nasza firma rozwijała się, ale rozumiemy, że rozwój kosztem ludzi lub środowiska jest niemożliwy do przyjęcia i niekorzystny z punktu widzenia gospodarczego. Zrównoważony rozwój to jedyny akceptowany model dla naszej działalności.
W myśl zacytowanej sentencji Unilever i jego przewoźnik Link przystąpili do testowania zasilanego LNG ciągnika Iveco Stralis NP400. W czasie jazd testowych pojazd wykazał duży potencjał w redukcji emisji szkodliwych składników spalin i ograniczenia kosztów eksploatacji.
Użytkowany w firmie Link Stralis NP400 realizował transport równolegle ze Stralisem wyposażonym w silnik Diesla. Gazowy pojazd został udostępniony przez Iveco Poland, a za dostawę LNG odpowiedzialny był Cryogas.
Celem testu było sprawdzenie w praktyce walorów eksploatacyjnych Iveco Stralisa NP, pierwszego w Europie ciągnika na skroplony gaz ziemny (LNG) przeznaczonego do użytkowania na trasach międzynarodowych.
W czasie testów w firmie Link pojazd pokonał ponad 10 tys. km, zaś między pojedynczymi tankowaniami nie mniej niż 1 tys. km. Średnia masa ładunków w czasie okresu użytkowania w firmie Link wyniosła 18,9 t.
W tym czasie Iveco Stralis NP potrzebował na przejechanie 100 kilometrów średnio 23,6 kg LNG. Równolegle użytkowany Stralis z silnikiem Diesla przewożący podobny ładunek zużywał 27,7 l oleju napędowego.
Takie wyniki zużycia paliwa w przeliczeniu na wartości emisji oznaczają jej zmniejszenie o 11% (z 0,73 kg do 0,65 kg/km) w odniesieniu do dwutlenku węgla (CO2). Gaz ziemny pozwolił także na całkowite wyeliminowanie emisji cząstek stałych (sadzy).
Bazując na cenach detalicznych LNG i oleju napędowego w czasie trwania jazd testowych, oszczędności w wydatkach na paliwo wyniosły 15% na korzyść Stralisa NP400. Dodatkowo, biorąc pod uwagę możliwość uzyskania 10% rabatu w cenie 1 kg LNG względem 1 l oleju napędowego, możliwe jest osiągnięcie oszczędności na paliwie w granicach 23%.
Dzięki silnikowi gazowemu o mocy 400 KM i momencie obrotowym 1700 Nm oba pojazdy (LNG i diesel) mają zbliżone parametry trakcyjne. Deficyt mocy w samochodzie LNG był dostrzegalny tylko przy najcięższych ładunkach (powyżej 20 t) oraz w czasie jazdy w terenie górskim.
Pojazd mógł bez problemu pracować w przewozach międzynarodowych, ponieważ wyposażono go w 2 zbiorniki LNG. Można w nich zmagazynować ponad 390 kg LNG (skroplonego gazu ziemnego), co pozwala na pokonanie dystansu 1,5 tys. km.
Pojazd w czasie testów był tankowany w Holandii i Polsce (na stacji LNG firmy PGK Śrem). Jest ona przystosowana do obsługi pojazdów ciężarowych w cyklu całodobowym. Tankowanie odbywa się bezgotówkowo przy pomocy dedykowanej karty RFID. Stacja oferuje także możliwość tankowania CNG.
Testy wykazały, że szerokie wdrożenie napędu LNG jest możliwe i stanowi alternatywę dla powszechnie używanych napędów dieslowskich. Barierą masowego wykorzystania tej technologii jest skromna infrastruktura stacji tankowania oraz brak standaryzacji w zakresie płatności za paliwo. W odpowiedzi na postulaty firm transportowych Cryogas oraz inne firmy dostarczające skroplony gaz ziemny deklarują chęć stworzenia zestandaryzowanych kart paliwowych oraz plany udostępnienia nowych stacji tankowania w Polsce (na Mazowszu oraz Śląsku), zaś w Europie - w Austrii, Niemczech, Słowacji oraz na Węgrzech.
Z uwagi na niewielki przebieg, w przeprowadzonym teście nie brano pod uwagę kosztów obsługi technicznej Stralisa NP stanowiących jedną ze składowych całkowitych kosztów użytkowania pojazdu (TCO). Należy jednak podkreślić, że Iveco stara się maksymalnie wydłużyć okresy międzyobsługowe dla tego pojazdu. Jeśli jest on użytkowany na średnich i długich dystansach interwał serwisowy wynosi 75 tys. km. Dzięki temu pojazd wykazuje obniżenie TCO o 7% w porównaniu z wersją dieslowską.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.