Samochody na sprężony gaz ziemny to punkt obowiązkowy w gamie włoskiego producenta, ponieważ to paliwo pozostaje w ojczyźnie Fiata bardzo popularne. Pojawienie się nowej Pandy, notabene na powrót wytwarzanej we Włoszech (po przeniesieniu produkcji z Tychów), w wersji Natural Power wydawało się zatem od początku tylko kwestią czasu. Czas ten właśnie nadszedł i oto jest – maluch napędzany jednym z najtańszych i najbardziej przyjaznych środowisku paliw dostępnych na rynku. Ilość dostępnych informacji pozostaje skromna, ale wszystko wskazuje na to, że odmiana CNG po raz kolejny bazuje na wersji 4x4.
Chodzi o to, by zbiorniki gazu zamontować w sposób nie umniejszający przestrzeni pasażerskiej ani pojemności bagażnika. Panda z napędem na wszystkie koła ma inną konstrukcję podwozia, z obszernym tunelem środkowym przeznaczonym na wał napędowy przenoszący część mocy do tylnej osi, a więc idealnie nadaje się jako baza do stworzenia modelu zasilanego metanem. Jeden ze zbiorników znajduje się we wspomnianym tunelu (zamiast wału – wariant Natural Power jest przednionapędowy), drugi – krótszy, ale bardziej „pękaty” – trafia pod bagażnik, eliminując koło zapasowe. „Kufer” nieco na tym cierpi, zostaje bowiem zmniejszony z 225 do jeszcze skromniejszych 200 l.
Poświęcenie ułamka możliwości przewozowych sprawia, że pod podłogą Pandy na gaz ziemny mieszczą się butle o łącznej objętości geometrycznej 72 l, co przekłada się na ok. 12 kg (16 m3) paliwa. Dzięki małemu (2 cylindry, 0,9 l objętości skokowej) i oszczędnemu silnikowi TwinAir z turbodoładowaniem (tutaj o mocy 80 KM), zbiorniki opróżniane są w niespiesznym tempie. Producent deklaruje, że pokonanie 100 km odpowiada zużyciu zaledwie 3,1 kg (4,14 m3) CNG, co oznacza prawie 400 km zasięgu na jednym tankowaniu, a na wszelki wypadek w odwodzie pozostaje jeszcze 35-litrowy bak benzynowy. Przełączanie z zasilania gazowego na benzynowe po wyczerpaniu się CNG jest oczywiście automatyczne, kierowca ma jednak nadrzędną władzę nad systemem i może w dowolnej chwili zdecydować samodzielnie, na którym paliwie ma jechać jego samochód.
Czy nowa Panda Natural Power będzie oferowana w Polsce, zwłaszcza teraz, kiedy już nie jest u nas produkowana? Tego na razie nie wiadomo, jednak ważniejsze pytanie brzmi: czy nad Wisłą znajdą się na nią chętni? Pomijając floty pogotowia gazowego w miastach, gdzie działają stacje sprężania gazu ziemnego, prawdopodobnie niewielu zdecyduje się na zakup samochodu, który można zatankować w 30 miejscach w kraju. Szkoda, bo perspektywa przejechania 100 km za niespełna 13 zł kusi...
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.