Uchwalona przez Sejm "Ustawa o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych" (z 11 stycznia 2018 r.) pozwala Gminom wydzielać obszary miast, do których będą mogły wjeżdżać tylko pojazdy elektryczne, na wodór, z napędem CNG. Wyodrębniony teren to tzw. Strefa Czystego Transportu (SCzT). Kraków zgodnie z tą ustawą postanowił przygotować projekt uchwały wprowadzający taką strefę na Kazimierzu.
W myśl ustawy o elektromobilności, tworzone strefy miałyby funkcjonować na kształt tych znanych z miast zachodniej Europy stref ograniczonej emisji komunikacyjnej (z ang. Low Emission Zone, LEZ).
Utworzenie Strefy Czystego Transportu "Kazimierz" jest pilotażem (to pierwsza SCzT w Polsce), na podstawie którego będą prowadzone obserwacje i analizy. Wydzielenie tego obszaru zyskało akceptację mieszkańców oraz Urzędu Wojewódzkiego. Wprowadzenie SCzT ma na celu zmniejszenie emisji spalin, a tym samym zmniejszenie negatywnego oddziaływania na zdrowie ludzi i środowisko.
Przedstawiciele miasta argumentują stworzenie Strefy Czystego Transportu "Kazimierz" dobrem społeczeństwa, które zamieszkuje ten obszar Krakowa. W lipcu 2018 r. będą prowadzone konsultacje dotyczące powstania strefy. Będą one prowadzone z mieszkańcami, przedstawicielami miejscowego biznesu oraz radą dzielnicy Kazimierz. W sierpniu 2018 r. planowane jest podsumowanie wyników konsultacji.
Granice obszaru SCzT zostaną oznaczone znakami. Mieszkańcy strefy czystego transportu będą mogli poruszać się po niej pojazdami (o ile są to pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t i są oni ich właścicielami, posiadaczami lub użytkownikami) bez względu na rodzaj napędu i stosowanego paliwa. Wyznaczenie Strefy Czystego Transportu nie będzie zobowiązywało mieszkańców strefy do wymiany pojazdów.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.