Volvo FE CNG (Compressed Natural Gas) zbudowano przede wszystkim z myślą o lokalnej dystrybucji i służbach komunalnych. Cechą wspólną obu zastosowań są częste postoje i ruszania. Według badań niemieckich, podczas całego dnia pracy, miejska śmieciarka może zatrzymywać się i ruszać nawet 400 razy. Tym ekstremalny warunkom pracy podołać musi nowy, 9-litrowy silnik zasilany sprężonym metanem i sześciobiegowa, automatyczna skrzynia biegów.
Dzięki Volvo FE CNG możemy zaoferować firmom użytkującym swoje pojazdy głównie na obszarach miejskich samochód ciężarowy odznaczający się wyjątkowo małym oddziaływaniem na środowisko naturalne. Wiele miast na świecie poszukuje alternatywy dla pojazdów ciężarowych napędzanych silnikami zasilanymi olejem napędowym. Zwłaszcza w branży zagospodarowania odpadów możliwość korzystania z paliw alternatywnych często jest jednym z warunków zakupu pojazdu.
Christina Eriksson, dyrektor handlowy ds. alternatywnych układów napędowych w Volvo Trucks.
Sześciocylindrowy, metanowy silnik o zapłonie iskrowym osiąga moc 320 KM i 1356 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Silnik spełnia obowiązującą obecnie normę emisji spalin Euro 6. Najmocniejszymi atutami gazowego Volvo są spaliny, które zawierają minimalne ilości szkodliwych substancji, nie mają rakotwórczych cząstek stałych (sadzy) i są bezwonne. Silniki gazowe są bardziej ciche od swych dieslowskich odpowiedników, zaś jeśli stosuje się metan w postaci biogazu (czyli pozyskiwany z surowców organicznych), ogólna emisja dwutlenku węgla może być nawet o 70% mniejsza od silników diesla.
Volvo FE CNG wyposażone jest w dwie wiązki zbiorników o pojemności do 160 m³. Wiązki mocowane są po obu stronach ramy w pakietach 3 lub 4 butlowych. Wersja gazowa oferowana będzie w pełnym zakresie nośności modelu FE, tj. od 18 t DMC (w układzie napędowym 4x2) do 26 t DMC (6x2). Największe podwozia idealnie sprawdzają się jako podwozia pod śmieciarki.
W połączeniu z sześciobiegową, automatyczną skrzynią biegów, amerykańskiej firmy Allison, parametry jezdne są w pełni porównywalne z samochodem konwencjonalnym. Co ciekawe, automatyczna skrzynia biegów zapewnia większe przyspieszenie.
W perspektywie długofalowej metan jako paliwo samochodowe stanie proekologiczną alternatywą dla oleju napędowego. Obecnie działania koncentrują się na współpracy z różnymi organami władzy i firmami z sektora prywatnego w celu wypracowania odpowiednich norm prawnych i warunków sprzyjających upowszechnieniu się tego paliwa.
Lars Martensson, dyrektor ds. ochrony środowiska w Volvo Trucks.
Zapisy na nowe Volvo FE CNG w Europie rozpoczną się jeszcze w sierpniu, zaś produkcja seryjna – na początku przyszłego roku.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.