Decyzja o zwiększeniu ceny CNG o wysokość akcyzy podjęto w poniedziałek 4 listopada. W jej wyniku od 6 listopada cena metra sześciennego CNG zwiększyła się o 51 gr, z 2,85 zł do 3,36 zł za m3 (2,73 zł netto). Do dotychczas obowiązującego parytetu ceny CNG względem oleju napędowego, który wynosił 55% ceny hurtowej 1 litra oleju napędowego w PKN Orlen doliczono akcyzę i opłatę paliwową (42 + 9 gr).
Jak nieoficjalnie podaje portal cng.auto odbiorcy flotowi mogą liczyć na upust stanowiący połowę kosztów podatku akcyzowego, czyli 21 gr.
O krótką wypowiedź w sprawie podwyżki poprosiliśmy Kazimierza Gałkiewicza, prezesa Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
gazeo.pl: Panie prezesie, jak ocenia Pan podwyżkę cen CNG?
Kazimierz Gałkiewicz: Cóż, stało się. Pomimo rozsądnych głosów popartych merytorycznymi argumentami, akcyzę na gaz do napędu pojazdów wprowadzono.
Decyzja ta z pewnością przyczyni się do jeszcze większego spowolnienia rozwoju branży CNG?
Jest to oczywiście niewłaściwy kierunek, który zapewne w istotny sposób zahamuje rozwój CNG w Polsce. Sądzę jednak, że wszyscy przekonani do tego kierunku, mający na względzie przede wszystkim proekologiczne źródła napędu, pozostaną wierni idei wykorzystania gazu w silnikach spalinowych, w których emisja spalin pozbawiona jest praktycznie cząstek stałych, a emisja pozostałych substancji toksycznych w porównaniu z silnikami Diesla jest radykalnie zmniejszona.
Biorąc pod uwagę Pana wypowiedź chyba należy się spodziewać uregulowań unijnych odnośnie paliw gazowych?
Jestem przekonany, że dyrektywy unijne w odpowiednim czasie zmuszą decydentów do zweryfikowania podejścia do napędu gazowego. PKM sp. z o.o. w Gdyni podobnie jak inne spółki przewozowe w kraju, posiadające infrastrukturę gazową nie rezygnują z zakupu autobusów zasilanych CNG i LNG.
Swego rodzaju dyskryminacja paliw gazowych w kontekście coraz ostrzejszych wymagań emisyjnych nie jest chyba działaniem perspektywicznym?
Od 1 stycznia 2014r. wprowadza się obowiązek zastosowania normy Euro 6 w silnikach nowo zakupionych autobusów. Silniki Diesla spełniające te wymagania są jednostkami napędowymi o najwyższym jak do tej pory stopniu zaawansowania technicznego, głównie elektronicznego, a co za tym idzie znacznie droższe w zakupie, a przede wszystkim w eksploatacji. Alternatywą dla autobusów zasilanych olejem napędowym staje się CNG i LNG. Uzyskanie emisji zgodnej z Euro 6 jest w silnikach gazowych znacznie łatwiejsze.
Czy plany rozwoju PKM Gdynia nadal są związane z autobusami gazowymi?
PKM uczestniczy obecnie w dwóch projektach inwestycyjnych, których efektem będzie zakup do I kwartale 2015 r. 25 autobusów zasilanych CNG. Łączna ilość autobusów gazowych w przedsiębiorstwie osiągnie liczbę 41 jednostek.
Dziękuję za rozmowę.