Czarny piątek (trzynastego) dla CNG

Wojciech Mackiewicz
źródło: PAP, WNP, CNG Auto, IGG
Dodany: 13.09.2013

 
Ustawa o podatku akcyzowym została znowelizowana podczas piątkowego posiedzenia sejmu. Ustawa zakłada m. in. wprowadzenie akcyzy na CNG. Spowodować to może załamanie raczkującego dopiero rynku pojazdów zasilanych sprężonym gazem ziemnym.

 

Za nowelizacją głosowało 304 posłów, jeden był przeciwny, jeden wstrzymał się od głosu. W trakcie głosowania nieobecni na sali byli posłowie PiS, którzy w tym czasie dołączyli do protestujących w Warszawie związkowców. Wcześniej odrzucono poprawkę zgłoszoną przez posłów tego klubu o utrzymaniu zerowej stawki podatku akcyzowego na CNG. Niebawem ustawa trafi do senatu, a następnie podpisze ją prezydent. Nagłej zmiany stanowiska w tej sprawie nie należy się spodziewać.

Akcyza na CNG zahamuje rozwój branżyfot. gazeo.plAkcyza na CNG, zahamuje rozwój branży

Znowelizowana ustawa zakłada zwolnienia z podatku gazu przeznaczonego m. in. do celów opałowych przez gospodarstwa domowe, szkoły, przedszkola, urzędy, wojsko, szpitale, pomoc społeczną czy organizacje pożytku publicznego. Zwolnienie z akcyzy obejmuje także paliwo gazowe wykorzystywane w kogeneracji (produkcja prądu i ciepła), pracach rolniczych, leśnictwie czy metalurgii.

Niestety w grupie tej nie znalazło się CNG wykorzystywane jako paliwo samochodowe. Warto dodać, że według niektórych szacunków planowane wpływy do budżetu państwa z racji akcyzy ze sprężonego gazu ziemnego wyniosą ok. 4 mln zł, czyli mniej więcej tyle, ile minister sportu wydała na dofinansowanie koncertu Madonny na Stadionie Narodowym. W opinii min. Jacka Kapicy, odpowiedzialnego za podatek akcyzowy, dalsze zwolnienie jest bezzasadne ze względu na ograniczony stopień rozwinięcia rynku. Innymi słowy: jeśli branża się nie rozwinęła, tym gorzej dla branży. Takie podejście bardzo dziwi, szczególnie w kontekście licznych deklaracji dysydentów o wspieraniu działań proekologicznych.

W Polsce zarejestrowanych jest ok. 2200 pojazdów zasilanych CNG (w tym 270 autobusów). W dotychczasowy rozwój tej branży zainwestowano ok. 200-250 mln zł. Wprowadzenie akcyzy spowoduje całkowity zanik zainteresowania tym ekologicznym paliwem. We Włoszech liczne programy wsparcia zakupu aut i budowy infrastruktury zlikwidowano dopiero, gdy rynek aut z instalacją CNG przekroczył 750 tys. szt. W Czechach rząd zawarł w 2007 roku porozumienie z firmami komunalnymi i gazowniczymi o wspieraniu rozwoju rynku CNG.

Nasz rząd wybrał inną drogę: zaordynowaną pośrednio likwidację branży, która i tak nie korzystała z innych form wspierania rozwoju niż brak opodatkowania. Kto na tym zyska?


Good Przydatny artykuł (11)
Bad Mógłby być ciekawszy (2)







Partnerzy
Ustawienia plików cookie