Wartość podpisanych umów wynosi łącznie około 1,9 mld zł. Termin zakończenia inwestycji to koniec 2023 roku.
Umowy dotyczą wykonania rozbudowy części lądowej, a także części morskiej Terminalu LNG, prowadzonej w kooperacji z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Zakres umów obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej (projektu budowlanego i wykonawczego), wykonanie prac budowlano-montażowych oraz rozruch instalacji i uzyskanie wymaganych pozwoleń.
Inwestycja będzie realizowana przez dwa podmioty:
Marek Gróbarczyk
Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Niezwykle cieszy fakt, że polskie porty morskie biorą udział w transformacji energetycznej naszego kraju. Port Szczecin-Świnoujście jest w pełni przygotowany do dywersyfikacji dostaw strategicznych surowców energetycznych. Rozbudowa Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego jest kluczowym elementem procesu rezgazyfikacji oraz dostaw surowców energetycznych także dla innych państw Europy. Co więcej projekt wpisuje się w szeroki program realizacji strategicznych inwestycji morskich, które znacząco zwiększają potencjał Polski na Bałtyku..
Piotr Naimski
Sekretarz Stanu w PKRM, Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej
Inwestycja stanowi istotny element strategii wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego Polski. Krajowy system przesyłowy jest konsekwentnie rozbudowywany w celu przestawienia wiodącego obecnie kierunku zasilania wschód-zachód na kierunek północny. Oprócz rozbudowy Terminalu LNG w Świnoujściu Grupa Kapitałowa GAZ-SYSTEM realizuje z powodzeniem szereg strategicznych inwestycji takich jak Projekt Baltic Pipe, Korytarz Północ – Południe czy interkonektory z Litwą i Słowacją. W ten sposób budujemy niezależność energetyczną Polski i tworzymy podstawy dla zdywersyfikowanego rynku gazu w naszej części Europy.
Tomasz Stępień
Prezes Zarządu spółek Polskie LNG i GAZ-SYSTEM
Realizacja tej inwestycji oznacza, że zdolności regazyfikacyjne Terminalu LNG osiągną poziom ok. 8,3 mld m3 rocznie. Po rozbudowie zwiększy się też elastyczność pracy obiektu oraz możliwości składowania gazu. Dzięki temu wzrośnie częstotliwość przyjmowanych tankowców LNG, co przełoży się na większe bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego do krajowego systemu przesyłowego. Zostaną także udostępnione nowe usługi, które będą stanowić impuls do rozwoju rynku gazu w naszym regionie Europy.
Krzysztof Urbaś
Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA
Rozbudowa Terminalu LNG o kolejne nabrzeże jest naturalnym etapem zwiększania jego potencjału. Będzie to także dodatkowy impuls rozwojowy dla całego zespołu portów Szczecin-Świnoujście. Inwestycja jest niezwykle potrzebna, bowiem w związku z wrastającą dbałością o środowisko naturalne przez sektor morski zapotrzebowanie na paliwo LNG rośnie z każdym rokiem. Zatem tym projektem wychodzimy również naprzeciw oczekiwaniom armatorów. Sam Terminal stworzył w Świnoujściu nowe możliwości rozwoju portu, miasta oraz regionu. Ta inwestycja może poprowadzić Świnoujście do roli bałtyckiego lidera w przeładunkach LNG.
Korzyści z rozbudowy odczuje region zachodniopomorski w postaci nowych miejsc pracy, zwiększonych opłat z tytułu podatku od nowych nieruchomości, wzrostu zapotrzebowania na usługi outsourcingowe, jak również potencjalnego wzrostu zapotrzebowania na usługi hotelarskie, gastronomiczne czy transportowe.
W tym roku, równolegle do procesu przetargowego na wybór wykonawcy rozbudowy Terminalu LNG w Świnoujściu, przeprowadzona została procedura Open Season, która umożliwiła uczestnikom rynku paliw gazowych złożenie ofert na usługę regazyfikacji oraz usługi dodatkowe. Spółki Polskie LNG i PGNiG podpisały 29 maja 2020 r. umowę na usługi, które dostępne będą po zakończeniu rozbudowy. Procedura Udostępnienia Terminalu 2020 potwierdziła zasadność rozbudowy Terminalu.
Rozbudowa objęta jest dofinansowaniem z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, PRIORYTET: VII, DZIAŁANIE: 7.1 w ramach projektu pod nazwą: "Rozszerzenie funkcjonalności Terminalu LNG w Świnoujściu" w kwocie do 461 mln zł.