Najnowszym systemem do zasilania gazowego silników Diesla (gazodiesel) jest Westport GEMDi (Gas Enhanced Methane Diesel Technology), który jest dostosowany do wymagań producentów silników.
Dzięki jego zastosowaniu będą oni mogli zaoferować silnik dual fuel o wysokiej wydajności zasilany zintegrowanym z silnikiem układem zasilania gazowego.
Technologia Westport GEMDi została opracowana wspólnie z indyjską firmą Tata dla kolejnej generacji 5-litrowego silnika do średnich samochodów użytkowych (ciężarówek i autobusów).
Jak podaje Westport, technologia GEMDi jest idealna dla rozwijających się rynków CNG, na których infrastruktura do tankowania gazu ziemnego jest w fazie rozwoju. System został zaprojektowany do silników spełniających normy emisji spalin Euro 4 i Euro 5.
Silnik dual fuel (gazodiesel) zasilany z wykorzystaniem technologii GEMDi cały czas pozostaje dieslem, charakteryzującym się wysoką sprawnością (większą od silników o zapłonie iskrowym zasilanych paliwami gazowymi) oraz dużą wartością momentu obrotowego i mocy. Gaz ziemny jest podawany pod niskim ciśnieniem do układu dolotowego, w którym miesza się z powietrzem, tworząc ubogą mieszankę gazowo-powietrzną. Wtryskiwany bezpośrednio do komór spalania olej napędowy służy do zapłonu powstałej w kolektorze dolotowym mieszanki.
Westport GEMDi jest innowacyjnym, tanim i w pełni zintegrowanym rozwiązaniem wykorzystującym wydajną technologię dual fuel. Westport GEMDi jest dobrym rozwiązaniem dla producentów silników, takich jak Tata, którzy są zobowiązani do oferowania produktów wykorzystujących gaz ziemny jako podstawowe paliwo. GEMDi pozwala jednocześnie zachować wydajność i efektywność silników Diesla.
Thomas Rippon , wiceprezes Westport
Według analizy firmy Westport silnik z systemem GEMDi jest zasilany gazem, który stanowi około 60% dawki paliwa. Pozostałe 40% stanowi olej napędowy ulegający samozapłonowi w komorach spalania. Możliwe są wyższe współczynniki zastąpienia oleju napędowego. Wymaga to jednak zmian w konstrukcji silnika i udoskonalenia systemów kontroli. Silnik może być zasilany wyłącznie olejem napędowym w całym zakresie pracy silnika.
Ciężarówki i autobusy na gaz ziemny zyskują w Indiach możliwość swobodnego poruszania się dzięki rozwojowi krajowej infrastruktury do tankowania tego paliwa. Dzięki technologii Westport GEMDi, jesteśmy pionierami w zakresie silników na gaz ziemny nowej generacji: skutecznych, ekonomicznych i elastycznych w zakresie rodzaju paliwa oraz zapewniających zwiększenie zasięgu pojazdów.
Rajendra Petkar, Szef działu Power Systems Engineering, Engineering Research Centre firmy Tata Motors
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.