Rola paliw gazowych w inteligentnych miastach

Piotr Złoty
źródło: Relacja własna
Dodany: 10.11.2014

 

 
, cała energia elektryczna z baterii (160 kWh) jest wykorzystywana do napędu pojazdu. W pracach rozwojowych nad tymi pojazdami uczestniczyli polscy specjaliści z Instytutu Transportu Samochodowego (ITS), podobnie jak w zaprezentowanym w kolejnym referacie rozwiązaniu.
 

Prezentację autorstwa pracowników ITS (Wojciecha Gisa, Andrzeja Żółtowskiego, Jerzego Waśkiewicza i Marka Rudkowskiego z firmy NGV Autogas) przedstawił rzecznik prasowy Instytutu Transportu Samochodowego – Mikołaj Krupiński. Dotyczyła ona mobilnej stacji uzdatniania biogazu pozyskiwanego z wysypiska odpadów w Niepołomicach pod Krakowem oraz wykorzystania napędzanych biogazem pojazdów komunikacji miejskiej w Tychach i Rzeszowie.

Potencjał jaki tkwi w wysypiskach odpadów, w zakresie pozyskiwania biometanu, jest w Polsce bardo duży. Powierzchnię wysypisk szacuje się na ponad 2000 ha, co przy grubości warstwy od 4 do 20 m daje w sumie około 200 mln t odpadów. Utylizacja 1 tony odpadów generuje 100-400 m3 biogazu, który zawiera około 50% metanu. Taki biogaz, aby mógł być wykorzystywany jako paliwo, trzeba wzbogacić. Do tego właśnie celu jest wykorzystywana instalacja na wysypisku w Niepołomicach.

Mikołaj Krupiński, rzecznik prasowy Instytutu Transportu Samochodowegofot. gazeo.plMikołaj Krupiński, rzecznik prasowy Instytutu Transportu Samochodowego

Wysypisko w Niepołomicach generuje 93m3 biogazu na godzinę. Pozyskiwany z wysypiska gaz wymaga uzdatniania, co jest wykonywane w specjalnie do tego celu stworzonej instalacji. Składa się ona z kompresora o wydajności 50 m3/h, magazynu gazu o pojemności geometrycznej 1500 l, modułu uzdatniania składającego się z: systemu adsorpcji siarkowodoru, instalacji usuwającej dwutlenek węgla i siloksany (związki krzemu, które tworzą w komorach spalania silników zasilanych biogazem szklisty nagar wpływający destrukcyjnie na ich żywotność) oraz systemu osuszania. Pozyskiwany z instalacji biometan (o znacznie zwiększonej, w stosunku do biogazu, zawartości metanu) może być wykorzystywany np. do napędu pojazdów komunikacji miejskiej.

Kolejnym zagadnieniem przedstawionym w tej prezentacji był eco-driving (energy-efficiency drive) w autobusach napędzanych biometanem. Pozwala on zwiększyć wydajność wykorzystania paliwa, co przekłada się na 15-20% oszczędności w zużyciu gazu. Aby takie wyniki uzyskać niezbędne jest odpowiednie prowadzenie pojazdu z przewidywaniem sytuacji na drodze (taktyka jazdy), co przekłada się na możliwość zastowania odpowiedniej techniki jazdy z ograniczoną do niezbędnego minimum liczbą przyspieszeń i hamowań, pracy silnika na biegu jałowym oraz rozgrzewania go przed jazdą, nawet w warunkach zimowych.

Instalowane w autobusach urządzenia wspomagające eco-driving współpracują z tachografem oraz systemem OBD pojazdu i pozwalają monitorować liczbę pasażerów, informują kierowcę o zużyciu paliwa na 100 km i przekazują informacje przez internet do bazy danych, dzięki którym firma może wygenerować raporty odnośnie ekonomiki jazdy poszczególnych pojazdów i kierowców. Urządzenia eco-driving generują komunikaty dla kierowcy tak, aby mógł on na bieżąco poprawiać technikę jazdy.

Podsumowanie

Smart cities to koncepcja, w którą idealnie wpisują się odnawialne paliwa gazowe, do których należy biometan. Jego zasoby, związane z wzrastającą ilością odpadów będą, przy coraz większym tempie konsumpcji, rosły bardzo szybko. Dlatego racjonalne wykorzystanie tego paliwa m.in. w pojazdach transportu miejskiego wydaje się być bardzo rozsądnym rozwiązaniem. Oprócz zmniejszenia emisji szkodliwych składników spalin przyczynia się do ograniczenia kosztów eksploatacji związanych z paliwem.


Good Przydatny artykuł (5)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)








Partnerzy
Ustawienia plików cookie