Tata Motors jest pionierem w zakresie wprowadzania na rynek samochodów napędzanych gazem ziemnym (CNG). Robi to z powodzeniem od prawie dwóch dziesięcioleci.
W tym czasie firma wprowadziła do silników CNG kilka technologii poprawiających ich parametry i bezpieczeństwo użytkowania pojazdów. Są to m.in. sekwencyjny wtrysk gazu ziemnego, możliwość wyłączania cylindrów z pracy, pojedyncze cewki zapłonowe na świecach, świece zapłonowe long life oraz dłuższe przebiegi pomiędzy wymianami oleju silnikowego.
Nowy pojazd zasilany biometanem zaprezentowano w ramach imprezy Urja Utsav zorganizowanej przez Ministerstwo Ropy Naftowej i Gazu Ziemnego w mieście Pune. Obecny był na niej sam minister Dharmendra Pradhan oraz Piyush Goyal, odpowiedzialny w rządzie Indii m.in. za energię odnawialną.
Inżynierowie Tata Motors zaprojektowali i opracowali silniki dostosowane do zasilania biometanem (5,7 SGI i 3,8 SGI) dla lekkich i średnich autobusów. Na targach zaprezentowano większą jednostkę napędową w autobusie Tata LPO 1613. Autobus jest użytkowany w komunikacji w Pune.
Tata Motors jest pionierem w dostarczaniu rozwiązań i technologii w zakresie środków transportu zasilanych paliwami alternatywnymi dla inteligentnych miast (Smart Cities) po to by Indie stały się krajem bardziej ekologicznym. Zastosowanie biometanu w transporcie publicznym z pewnością przyczyni się do poprawy jakości życia w miastach, a dodatkowo pozwoli na łatwiejsze wykorzystanie powstających tam odpadów.
Girish Waugh, szef działu pojazdów użytkowych, Tata Motors
Prezentacja autobusu zasilanego biometanem to krok ku rozwojowi przyjaznych dla środowiska pojazdów. Paliwo to jest produkowane w wyniku fermentacji bioodpadów. Dotychczas biometan trafiał do atmosfery. Jednak jego odzyskiwanie i spalanie w silnikach zmniejsza oddziaływanie na środowisko i jednocześnie powoduje wytwarzanie użytecznej energii.
Rajendra Petkar, główny konstruktor układów napędowych, Tata Motors