210 tys. m3 LNG po regazyfikacji zamienia się w 120 mln m3 gazu ziemnego, co oznacza 600-krotny wzrost objętości.
Gazowiec Al Nuaman o długości 315 m i szerokości 50 m należący do Qatar Gas Transport Company dostarczył w swoich zbiornikach 210 tys. m3 LNG do terminalu w Świnoujściu
Statek jest wyposażony w 5 kriogenicznych zbiorników membranowych, które w optymalny sposób wykorzystują przestrzeń we wnętrzu kadłuba.
Wnętrze zbiorników stanowi membrana wykonana z arkuszy inwaru o grubości 0,7 mm izolowana szkłem wulkanicznym (perlitem).
Dostarczony surowiec posłuży do schłodzenia i rozruchu technologicznego terminalu, w czasie którego obojętny azot znajdujący się obecnie w instalacjach gazoportu zostanie zastąpiony gazem ziemnym. W związku z tym rozładunek statku znacznie się przedłuży.
Będzie on stał przy platformie rozładunkowej 12 dni w czasie których LNG będzie stopniowo przemieszczane ze zbiorników ładowni do zbiorników magazynowych terminalu, co pozwoli na wykonanie szeregu prób i testów. Normalny proces rozładunku trwa znacznie krócej i statek przebywa przy nadbrzeżu nie dłużej niż 2 dni.
Jednym z ważniejszych testów, który odbędzie się w pierwszej fazie po przypłynięciu gazowca Al Nuaman będzie sprawdzenie działania wieży wydmuchu (flary bezpieczeństwa).
Inwar który jest stopem żelaza i niklu z dodatkiem węgla i chromu. Charakteryzuje się bardzo małym współczynnikiem rozszerzalności cieplnej, co w kontekście temperatury LNG, która wynosi -162ºC jest bardzo istotne.
Jest to element terminalu, który zapewnia odpowiednie ciśnienie w instalacji, poprzez uwalnianie części gazu do atmosfery. W celu ograniczenia emisji metanu, który jest gazem bardzo destrukcyjnie oddziałującym na atmosferę jest on w czasie wydmuchu spalany.
Oznacza to, że nad 62-metrową wieżą wydmuchu pojawi się płomień o wysokości do 38 m. Wieża będzie używana bardzo rzadko jako jeden elementów bezpieczeństwa instalacji terminalu.
Po wykonaniu testów LNG zostanie poddany regazyfikacji i trafi poprzez 80-kilometrowy gazociąg do tłoczni w Goleniowie, która wprowadzi paliwo do krajowej sieci przesyłowej. Ocenia się, że około 90% gazu dostarczonego w pierwszej dostawie trafi do odbiorców w Polsce i Europie.
Przypłynięcie do terminalu LNG pierwszego gazowca nie oznacza, że jest on już gotowy do użycia. Kolejny statek przypłynie do gazoportu w lutym 2016 r. Zgromadzony w jego ładowniach gaz po testach trafi w 100% do krajowej sieci przesyłowej.
Pierwsze komercyjne dostawy LNG do terminalu LNG w Świnoujściu są planowane na połowę 2016 r.
Dostawy będą realizowane w oparciu o zawartą na okres 20 lat umowę pomiędzy PGNiG a Qatargas, która zakłada dostarczanie 1 mln ton LNG rocznie.
Umożliwia to zastosowana w terminalu infrastruktura z dwoma kriogenicznymi zbiornikami magazynowymi. Są to największe tego typu obiekty w Polsce. Każdy z nich ma 160 tys. m3 pojemności (52 m wysokości i 80 m średnicy). Zapewnia to możliwość odbierania do 5 mld m3 gazu w ciągu roku, a po wybudowaniu trzeciego zbiornika zdolność ta wzrośnie do 7,5 mld m3 gazu, co będzie stanowić od 1/3 do nawet połowy obecnego rocznego zapotrzebowania na gaz ziemny w Polsce.