Przedsiębiorstwie Gospodarki Komunalnej w Śremie użytkuje obecnie 30 pojazdów. 6 z nich to samochody zasilane gazem ziemnym. 5 pojazdów wykorzystuje gaz ziemny w postaci sprężonej (CNG). Jeden z nich, ciągnik siodłowy Iveco Stralis Natural Power jest wyposażony w kriogeniczny zbiornik do przechowywania gazu ziemnego w fazie ciekłej (jest to główny zbiornik) oraz w pomocnicze wysokociśnieniowe butle CNG, w których przechowywany jest gaz ziemny w postaci sprężonej (pod ciśnieniem 20 MPa).
Najnowsze pojazdy pochodzą z 2014 r. Zakupione wtedy 4 pojazdy zasilane gazem ziemnym w tym wspomnianego Stralisa Natural Power LNG. Był to pierwszy pojazd z kriogenicznym zbiornikiem LNG, który został zarejestrowany w Polsce.
W 2014 r. rozpoczęto także przygotowania do budowy stacji tankowania gazem ziemnym. Złożono do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wniosek o dofinansowanie tej inwestycji.
W październiku 2014 r. firma otrzymała warunki zabudowy dla stacji LNG i CNG. Przetarg na budowę stacji został rozstrzygnięty w lutym 2015 r. Wybrano najtańszą ofertę firmy Cryogas M&T Poland.
Inwestycję o wartości 2 mln 860 tys. zł sfinansowano w 90% z pożyczki udzielonej przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu. 10% stanowiły środki własne Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Śremie.
W maju 2015 r. PGK w Śremie otrzymała pozwolenie na budowę, a w czerwcu plac oddano do dyspozycji wykonawcy. 27 listopada 2015 r. firma otrzymała decyzję na użytkowanie, a 30 listopada dokonano pierwszej sprzedaży gazu w postaci płynnej. Paliwo zakupiła firma Raben z gminy Kórnik, która testowała w tym czasie pojazd zasilany LNG.
Generalny wykonawca obiektu, firma Cryogas M&T Poland, jest dostawcą LNG na polskim rynku i wykonawcą instalacji regazyfikacji. Dotychczas firma realizowała stacje regazyfikacji zaopatrujące w paliwo gazowe obiekty przemysłowe. Obiekt w Mateuszewie pod Śremem (tam zlokalizowano stację) jest pierwszym, który będzie zaopatrywał w paliwo gazowe (LNG i CNG) sektor transportu. Cryogas będzie także dostarczał skroplony gaz ziemny niezbędny do jego funkcjonowania.
Perlit jest skałą pochodzenia wulkanicznego, która zawiera w sobie kilka procent wody. Obróbka termiczna powoduje, że woda z jego wnętrza odparowuje. Perlit zwiększa swoją objętość i staje się porowaty, co powoduje, że ma on bardzo dobre własności izolacyjne.
Stacja jest wyposażona w zbiornik firmy Chart mieszczący 11 t skroplonego gazu ziemnego. Pozwala to na wykonanie około 50 tankowań Stralisa Natural Power LNG. Jego zbiornik mieści około 200 kg skroplonego gazu ziemnego.
Zbiornik, w którym przechowywane jest LNG na stacji jest w specjalny sposób izolowany, aby zgromadzone wewnątrz paliwo utrzymywało temperaturę -162ºC. Gwarantuje ona zachowanie gazu ziemnego w stanie ciekłym. W izolacji zbiornika wykorzystano perlit i próżnię.
Stacja PGK w Śremie ma bardzo dogodne położenie. Znajdujące się w najbliższej rozliczne firmy transportowe dobrze wróżą na przyszłość, co podkreśla w swojej wypowiedzi prezes PGK w Śremie.
Zastosowanie gazu ziemnego w samochodach użytkowanych w PGK w Śremie spowodowało obniżenie kosztów tankowania pojazdów o około 40%. Jak wiadomo koszty paliwa są największym składnikiem kosztów eksploatacji w transporcie, zatem i one ulegną znacznemu obniżeniu. PGK w Śremie szacuje, że ich zmniejszenie będzie oscylować w granicach 25-33%.
Przedsiębiorstwie Gospodarki Komunalnej w Śremie planuje dalszą rozbudowę taboru o pojazdy zasilane gazem ziemnym. Plany przewidują wymianę całej floty 30 samochodów na gazowe. Zanim to jednak nastąpi planowana jest adaptacja na zasilanie gazowe najnowszych samochodów z silnikami Diesla z wykorzystaniem instalacji gazodieslowskich. Wszystkie nowo zakupowane samochody będą wyposażone w silniki zasilane gazem ziemnym.