Skroplenie gazu ziemnego wymaga jego schłodzenia do temperatury -163°C. Tylko w takich warunkach gaz ziemny zachowuje ciekły stan skupienia, zatem tak niską temperaturę należy utrzymać w całym okresie transportu tego paliwa. Wymaga to zastosowania specjalnych zbiorników kriogenicznych, które mają odpowiednią izolację cieplną.
W przypadku transportu morskiego, który z natury jest długotrwały izolacja termiczna musi być możliwie najlepsza, aby zminimalizować odparowanie LNG. Duże znaczenie ma także rodzaj napędu statku, który musi zapewniać dużą prędkość, minimalizującą straty związane z odparowaniem paliwa i koniecznością ponownego skraplania.
W większości przypadków odparowany gaz jest używany do zasilania silników napędowych jednostki pływającej. Są to najczęściej siłownie w postaci turbin parowych (para jest wytwarzana z wykorzystaniem odparowanego LNG), które zapewniają większe prędkości statków niż tłokowe silniki wolnoobrotowe.
Szacuje się, że każdego dnia ubytek LNG w czasie rejsu wynosi 0,1 do 0,25% całkowitej objętości zbiorników ładunkowych, zatem jego wykorzystanie do napędu statku jest rozwiązaniem optymalnym.
Z uwagi na skomplikowaną konstrukcję gazowców i stosowanych do przewozu LNG zbiorników, których rozwiązania są chronione licznymi patentami, budową gazowców zajmują się nieliczne stocznie na świecie.
W gazowcach stosowane są 3 typy zbiorników kriogenicznych:
W czasie prac przeładunkowych zbiorniki poddawane są dużym wahaniom temperatur (gaz ziemny w stanie ciekłym ma temperaturę -163°C). Z tego powodu zbiorniki LNG na rozszerzają się lub kurczą. Przy ich dużych wymiarach może to oznaczać wydłużenie o np. 2 m.
Aby zminimalizować to zjawisko w budowie zbiorników LNG często wykorzystuje się wspomniany inwar, który ma bardzo mały współczynnik rozszerzalności cieplnej, co wiąże się z minimalną zmianą wymiarów wykonanych z niego elementów przy dużych wahaniach temperatury.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.