Liczba gazowców LNG, które transportują gaz skroplony przez Kanał Panamski stale rośnie.
Pierwszym statkiem z ładunkiem amerykańskiego skroplonego gazu ziemnego, który w lipcu 2016 r. przepłynął przez poszerzony Kanał Panamski był wyczarterowany przez Shella, Maran Gas Apollonia, który transportował 161 870 m3 LNG z terminalu Sabine Pass firmy Cheniere Energy do Chin .
Poszerzony Kanał Panamski jest w stanie obsługiwać 90% użytkowanych na świecie gazowców LNG. Jedynymi statkami, które nie mogą korzystać z Kanału są jednostki klasy Q-Flex i Q-Max używane do przewożenia LNG z Kataru.
Przez rok działalności po modernizacji przez Kanał Panamski przepłynęło ponad 1500 statków. Wśród nich najwięcej było kontenerowców (51,3%). Na drugim miejscu były gazowce LPG i LNG. Stanowiły one odpowiednio 31,5 i 9,1% (138) wśród wszystkich statków, które od lipca 2016 do lipca 2017 r. skorzystały w Kanału Panamskiego.
Zarządzający Kanałem Panamskim planują także zaoferować usługi bunkrowania (tankowania) statków LNG. Będzie to możliwie po atlantyckiej stronie Kanału.
Patrząc w przyszłość, następna dekada będzie stanowiła równie znaczący etap w historii Kanału Panamskiego, ponieważ kontynuujemy realizację różnych projektów infrastrukturalnych w regionie i chcemy umacniać rolę Panamy jako centrum logistycznego obu Ameryk z korzyścią dla naszych klientów oraz naszych mieszkańców.
Jorge Luis Quijano, Panama Canal Authority