IVECO rozwija gamę pojazdów CNG i LNG

Piotr Złoty
źródło: relacja własna
Dodany: 14.06.2018

 
12 czerwca 2018 r. w Ułężu, na terenie dawnego lotniska wojskowego, gdzie teraz funkcjonuje Moto Park Ułęż odbył się pokaz pojazdów IVECO z napędami ekologicznymi, na którym zaprezentowano pełną gamę samochodów użytkowych zasilanych gazem ziemnym.

 
Iveco Stralis NP 460fot. CNG-LNG.plIVECO chce zainteresować ciągnikami zasilanymi LNG także importerów tego paliwa

IVECO rozwija pojazdy zasilane gazem ziemnym od 1996 r. Obecnie wszystkie oferowane przez firmę pojazdy (oprócz Trakkera) występują w wersjach zasilanych gazem ziemnym (NP: Stralis lub Natural Power: Daily i Eurocargo).

Jacek Nowakowski, który wprowadził zgromadzonych przedstawicieli mediów w tematykę związaną z pojazdami zasilanymi gazem ziemnym, określił ten sektor jako perspektywiczny i bardzo dynamicznie rozwijający się.

Przedstawiciel IVECO przedstawił także plany polskich władz dotyczących rozwoju infrastruktury do tankowania paliw metanowych i zwiększania liczby pojazdów gazowych, które wynikają z wprowadzania nowych uregulowań prawnych i modyfikacji istniejących. Można je podsumować tą wypowiedzią.

Jacek Nowakowski

IVECO Poland

Z jednej strony robione jest wszystko, żeby paliwa metanowe  były jak najbardziej atrakcyjne. Z drugiej strony robimy wszystko żeby Diesel był jak najmniej atrakcyjny.
Cena gazu jest niższa od ceny oleju napędowego około 30% (bez podatku akcyzowego) porównując ekwiwalent jednego litra oleju napędowego do 1 kg gazu ziemnego. Nasze analizy wskazują, że pojazd gazowy ma najniższe koszty posiadania i użytkowania. Przejechanie 100 km gazowym ciągnikiem siodłowym kosztuje jakieś 65 zł.

Zasilany gazem ziemnym silnik Cursor 13 NGfot. CNG-LNG.plZasilane gazem ziemnym silniki o zapłonie iskrowym w najbardziej naturalny sposób (bez dodatkowych systemów ograniczających emisję spalin) spełniają wymagania normy Euro 6. Na zdjęciu silnik Cursor 13 NG produkowany przez FPT w podwoziu Stralisa X-Way NP

Gazowe nowości IVECO

Na prezentacji gamy gazowych pojazdów Iveco w Ułężu nie zabrakło absolutnych nowości, których premiery miały miejsce w ostatnich miesiącach 2018 r. Jedną z nich był budowlany ciągnik IVECO Stralis X-Way NP 460 z najnowszym 13-litrowym silnikiem Cursor 13 NG.

Nowy silnik gazowy

W kolejnej prezentacji omówiono gamę ciężkich pojazdów dalekodystansowych IVECO Stralis NP. Szczególną uwagę poświęcono Stralisowi NP 460, którego jednostka napędowa Cursor 13 NG jest najmocniejszym na rynku jednopaliwowym silnikiem o zapłonie iskrowym.

Silnik został opracowany od początku pod kątem zasilania gazowego. Wykorzystano jedynie kadłub dieslowskiej jednostki napędowej. Nowa głowica zapewnia niższy stopień sprężania - 11,7, niezbędny w silniku o zapłonie iskrowym. Silnik jest bardzo prosty, działa bez skomplikowanych układów ograniczających emisję spalin. Nie ma układu recyrkulacji spalin EGR, filtra cząstek stałych DPF czy też układu selektywnego dopalania katalitycznego tlenków azotu (SCR) wymagającego dodatkowego medium jakim jest AdBlue). W silniku zastosowano jedynie trójdrożny katalizator spalin, który zapewnia spełnienie wymagań normy Euro 6.

Warto wiedzieć

Okres pomiędzy wymianami oleju w silniku Cursor 13 NG wynosi 90 tys. km. Co drugą wymianę oleju (co 180 tys. km) należy także zamontować nowe świece zapłonowe.

Sześciocylindrowy, rzędowy silnik o zapłonie iskrowym jest zasilany gazem ziemnym przez wielopunktowy, sekwencyjny układ wtryskowy (po 2 wtryskiwacze na każdy cylinder), który podaje paliwo do kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów. Zapewnia to równomierny rozkład mieszanki gazowo-powietrznej w poszczególnych komorach spalania oraz taki sam jej skład (silnik pracuje na mieszance stechiometrycznej).

Wtryskiwacze gazu w silniku Cursor 13 NGfot. CNG-LNG.plCursor 13 NG ma po dwa wtryskiwacze gazu ziemnego i po dwie świece zapłonowe na każdy cylinder

Za zapłon mieszanki gazowo-powietrznej odpowiedzialny jest układ zapłonowy wyposażony w dwie świece umieszczone w każdej z komór spalania. Dzięki zastosowaniu dwóch świec zapłon mieszanki jest bardzo precyzyjny. Takie rozwiązanie zapobiega wypadaniu zapłonów, które w silnikach gazowych jest niepożądane zarówno z uwagi na konstrukcję silnika (wypełnione mieszanką gazowo-powietrzną kanały dolotowe) jak i emisję spalin.

fot. CNG-LNG.plKrótszy zbiornik LNG na lewej podłużnicy ciągnika Stralis X-Way NP 460 umożliwia zabudowę dodatkowego osprzętu, np. układu hydraulicznego wywrotki

Nowa skrzynia biegów Hi-Tronix

Kolejnym pojazdem wyposażonym w ten silnik był drogowy ciągnik IVECO Stralis NP 460 z nową 12-biegową automatyczną skrzynią przekładniową Hi-Tronix. Jest to skrzynia ZF TruXon z oprogramowaniem opracowanym przez Iveco.

Dostępne konfiguracje zbiorników gazu w ciągniku Stralis NP

Standardowy ciągnik 4x2 ma rozstaw osi 3800 mm i jest dostępny w 4 konfiguracjach zbiorników gazu ziemnego:

  • układ Standard - 2 zbiorniki długie - w pojazdach dalekodystansowych (389 kg LNG, zasięg 1600 km),
  • układ Medium - zbiornik długi i zbiornik krótszy zapewniający 500 mm wolnej przestrzeni na podłużnicy ramy pod zabudowę np. układu hydraulicznego do naczepy wywrotki (342 kg LNG, zasięg 1400 km), tyle samo wolnego miejsca z obu stron wygospodarowano także w modelu CNG,
  • układ Short (zbiornik długi i zbiornik krótszy zapewniający 1000 mm wolnej przestrzeni na podłużnicy ramy, np. do układu pneumatycznego do rozładunku silosów (284 kg LNG, zasięg 1070 km), krótkie zbiorniki LNG mogą być montowane z lewej lub z prawej strony podwozia,
  • układ z jednym zbiornikiem długim (niska masa pojazdu - 194 kg LNG, zasięg 800 km), zbiorniki mogą być zamontowane z lewej lub prawej strony podwozia w celu uzyskania miejsca na zainstalowanie większych elementów wyposażenia lub pożądanego rozkładu masy ciągnika.

Dostępny jest także ciągnik ze zbiornikami CNG o zasięgu do 570 km oraz ze zbiornikiem LNG i zbiornikami CNG, który ma zasięg do 1100 km.

Nowości w gamie Stralis NP w 2018 r.

W 2018 r. do oferty wejdzie gazowy ciągnik z niskim siodłem (960-980 mm), dostosowany do współpracy z naczepami Mega o wysokości ładowni blisko 3 m. W jego konstrukcji zastosowano zbiorniki LNG o mniejszej średnicy (24 cale w miejsce standardowych 27-calowych), zabezpieczone od spodu specjalnymi osłonami. Taki ciągnik będzie dysponował zasięgiem 1150 km.

Kolejną tegoroczną nowością będzie ciągnik 6x2 z osią pchaną (układ bardzo popularny w Wielkiej Brytanii) z dwoma krótkimi zbiornikami LNG zapewniającymi zasięg 850 km.

W 2018 r. do oferty wejdą także podwozia 4x2 i 6x2 z osią wleczoną oraz z długoskokowym zawieszeniem zapewniającym możliwość przewozu i przeładunku nadwozi wymiennych. Podwozia będą oferowane z dwoma zbiornikami LNG o zasięgu do 1600 km lub dwoma pakietami zbiorników CNG zapewniającymi zasięg 570 km.

IVECO Stralis NP 460fot. CNG-LNG.plTo nieprzypadkowe zestawienie - Stralis NP 460  z naczepą Poczty Polskiej, dla której IVECO dostarcza pojazdy

Koszty posiadania i użytkowania Stralisa NP

Przedstawiciele IVECO porównali koszty użytkowania pojazdów gazowych i dieslowskich w okresie 5 lat przy założeniu przebiegu 130 tys. km rocznie.

Rocznie na jednym samochodzie można zaoszczędzić 2647 euro. Koszt użytkowania pojazdu dieslowskiego to 4192 euro miesięcznie podczas gdy ciągnik zasilany LNG generuje koszty 3971 euro, co daje wspomniane blisko 2700 euro. Na 20 pojazdach w ciągu 5 lat przewoźnik oszczędza 331 758 euro (1 mln 400 tys. zł). W kalkulacji tej oprócz kosztów pojazdów, paliwa, AdBlue i ubezpieczenia uwzględniono także brak możliwości kradzieży paliwa gazowego, co IVECO wyceniło na 67024 euro w ciągu 5 lat.

Kompleksowa oferta na Stralisy NP

Na podstawie tych wyliczeń IVECO stworzyło kompleksową ofertę na pojazdy gamy Stralis NP, która prócz samochodów obejmuje także stację tankowania gazu ziemnego oraz dostawy paliwa w zagwarantowanej cenie. Użytkownik zamawiający 20 Sralisów NP i podpisujący kontrakty serwisowe na ich obsługę w okresie 5 lat otrzymuje od IVECO stację tankowania LNG oraz paliwo gazowe w zagwarantowanej w stosunku do oleju napędowego cenie.

Jacek Nowakowski

IVECO Poland

W tej chwili w Iveco nie sprzedajemy samych pojazdów gazowych. My sprzedajemy pewną filozofię, pewne kompleksowe rozwiązania, w których mówimy, że dostarczymy stację tankowania, dostarczymy gaz, dostarczymy pojazd gazowy. Patrzymy trochę szerzej, patrzymy z perspektywy naszego klienta. Znając jego ograniczenia dajemy mu kompleksowe rozwiązanie.

IVECO Daily Hi-Matic Natural Powerfot. CNG-LNG.plIVECO Daily Hi-Matic Natural Power z zabudową furgonową

Usługi dla Stralisa NP

Wraz z ciągnikiem Stralis NP 460 debiutują 3 nowe usługi:

  • My best route to portal, dzięki któremu można wyznaczyć optymalną trasę przejazdu oraz koszty jej pokonania. Na mapach widoczne są stacje paliw oferujących paliwa metanowe, dzięki czemu przewoźnik może zdecydować czy na daną trasę wysłać pojazd z silnikiem Diesla czy też samochód zasilany gazem.
  • My training to aplikacja dla instruktorów jazdy, w której mogą oni ocenić styl jazdy kierowcy i później dokonać stosownych korekt w technice jazdy tak, aby pojazd był wykorzystywany optymalnie,
  • My inspection jest przeznaczona dla osób nadzorujących pracę pojazdów i pomaga w bardzo szybkiej weryfikacji stanu technicznego pojazdów.

Inne nowości w gamie Natural Power

W pokazie pojazdów z napędami ekologicznymi w Ułężu uczestniczył jeszcze dostawczy Daily Natural Power z nową 8-biegową przekładnią automatyczną Hi-Matic oraz Eurocargo Natural Power, które dzięki różnej możliwości montażu butli CNG pozwala na wykonanie każdej zabudowy dostępnej na podwoziach z silnikami Diesla. W przypadku typowo miejskiego Daily zastosowanie automatycznej skrzyni przekładniowej szczególnie powinni docenić kierowcy, których praca dzięki niej stanie się znacznie lżejsza. Właściciele z kolei powinni cieszyć się mniejszymi kosztami eksploatacji z uwagi na redukcję zużycia paliwa gazowego. Ma ona wg producenta wynosić 2,5% w porównaniu z ręczną skrzynią biegów.

IVECO Daily Electricfot. CNG-LNG.plDaily Electric to pieśń przyszłości ale jak podkreślali przedstawiciele firmy już około 100 takich pojazdów porusza się w Europie

Daily Electric

Jako ciekawostkę można potraktować Daily Electric, z którym także można było zapoznać się w czasie prezentacji w Ułężu. Pojazd o maksymalnym zasięgu 200 km (najmniejszy, bez ładunku), który jest około 3-krotnie droższy od wersji dieslowskiej przynajmniej na razie nie może stanowić realnej konkurencji dla Daily Natural Power, którego cena jest około 20% wyższa od porównywalnej wersji dieslowskiej. Tym bardziej, że oprócz ceny czas oczekiwania na Daily Electric wynosi około 6 miesięcy od zamówienia.

IVECO konsekwentnie rozwija gamę pojazdów użytkowych napędzanych paliwami metanowymi, co w Europie przynosi już realne skutki, szczególnie jeśli chodzi o Stralisa NP. Zaprezentowana przez IVECO Poland oferta, szczególnie, że obejmuje także dostawy paliwa gazowego i stacje napełniania wydaje się bardzo ciekawa i kompleksowa, nawet na tle rozwiązań stosowanych w Europie. Czekamy na pierwszych szczęśliwych użytkowników, którzy skorzystają z nowej oferty IVECO na pojazdy Natural Power. W świetle zapewnień przedstawicieli IVECO Poland to tylko kwestia czasu, bo rozmowy są prowadzone z przynajmniej kilkunastoma przewoźnikami w kraju.


Good Przydatny artykuł (9)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)







Partnerzy
Ustawienia plików cookie