IVECO rozwija pojazdy zasilane gazem ziemnym od 1996 r. Obecnie wszystkie oferowane przez firmę pojazdy (oprócz Trakkera) występują w wersjach zasilanych gazem ziemnym (NP: Stralis lub Natural Power: Daily i Eurocargo).
Jacek Nowakowski, który wprowadził zgromadzonych przedstawicieli mediów w tematykę związaną z pojazdami zasilanymi gazem ziemnym, określił ten sektor jako perspektywiczny i bardzo dynamicznie rozwijający się.
Przedstawiciel IVECO przedstawił także plany polskich władz dotyczących rozwoju infrastruktury do tankowania paliw metanowych i zwiększania liczby pojazdów gazowych, które wynikają z wprowadzania nowych uregulowań prawnych i modyfikacji istniejących. Można je podsumować tą wypowiedzią.
Jacek Nowakowski
IVECO Poland
Z jednej strony robione jest wszystko, żeby paliwa metanowe były jak najbardziej atrakcyjne. Z drugiej strony robimy wszystko żeby Diesel był jak najmniej atrakcyjny.
Cena gazu jest niższa od ceny oleju napędowego około 30% (bez podatku akcyzowego) porównując ekwiwalent jednego litra oleju napędowego do 1 kg gazu ziemnego. Nasze analizy wskazują, że pojazd gazowy ma najniższe koszty posiadania i użytkowania. Przejechanie 100 km gazowym ciągnikiem siodłowym kosztuje jakieś 65 zł.
Gazowe nowości IVECO
Na prezentacji gamy gazowych pojazdów Iveco w Ułężu nie zabrakło absolutnych nowości, których premiery miały miejsce w ostatnich miesiącach 2018 r. Jedną z nich był budowlany ciągnik IVECO Stralis X-Way NP 460 z najnowszym 13-litrowym silnikiem Cursor 13 NG.
Nowy silnik gazowy
W kolejnej prezentacji omówiono gamę ciężkich pojazdów dalekodystansowych IVECO Stralis NP. Szczególną uwagę poświęcono Stralisowi NP 460, którego jednostka napędowa Cursor 13 NG jest najmocniejszym na rynku jednopaliwowym silnikiem o zapłonie iskrowym.
Silnik został opracowany od początku pod kątem zasilania gazowego. Wykorzystano jedynie kadłub dieslowskiej jednostki napędowej. Nowa głowica zapewnia niższy stopień sprężania - 11,7, niezbędny w silniku o zapłonie iskrowym. Silnik jest bardzo prosty, działa bez skomplikowanych układów ograniczających emisję spalin. Nie ma układu recyrkulacji spalin EGR, filtra cząstek stałych DPF czy też układu selektywnego dopalania katalitycznego tlenków azotu (SCR) wymagającego dodatkowego medium jakim jest AdBlue). W silniku zastosowano jedynie trójdrożny katalizator spalin, który zapewnia spełnienie wymagań normy Euro 6.
Okres pomiędzy wymianami oleju w silniku Cursor 13 NG wynosi 90 tys. km. Co drugą wymianę oleju (co 180 tys. km) należy także zamontować nowe świece zapłonowe.
Sześciocylindrowy, rzędowy silnik o zapłonie iskrowym jest zasilany gazem ziemnym przez wielopunktowy, sekwencyjny układ wtryskowy (po 2 wtryskiwacze na każdy cylinder), który podaje paliwo do kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów. Zapewnia to równomierny rozkład mieszanki gazowo-powietrznej w poszczególnych komorach spalania oraz taki sam jej skład (silnik pracuje na mieszance stechiometrycznej).
Za zapłon mieszanki gazowo-powietrznej odpowiedzialny jest układ zapłonowy wyposażony w dwie świece umieszczone w każdej z komór spalania. Dzięki zastosowaniu dwóch świec zapłon mieszanki jest bardzo precyzyjny. Takie rozwiązanie zapobiega wypadaniu zapłonów, które w silnikach gazowych jest niepożądane zarówno z uwagi na konstrukcję silnika (wypełnione mieszanką gazowo-powietrzną kanały dolotowe) jak i emisję spalin.
Nowa skrzynia biegów Hi-Tronix
Kolejnym pojazdem wyposażonym w ten silnik był drogowy ciągnik IVECO Stralis NP 460 z nową 12-biegową automatyczną skrzynią przekładniową Hi-Tronix. Jest to skrzynia ZF TruXon z oprogramowaniem opracowanym przez Iveco.
Dostępne konfiguracje zbiorników gazu w ciągniku Stralis NP
Standardowy ciągnik 4x2 ma rozstaw osi 3800 mm i jest dostępny w 4 konfiguracjach zbiorników gazu ziemnego:
Dostępny jest także ciągnik ze zbiornikami CNG o zasięgu do 570 km oraz ze zbiornikiem LNG i zbiornikami CNG, który ma zasięg do 1100 km.
Nowości w gamie Stralis NP w 2018 r.
W 2018 r. do oferty wejdzie gazowy ciągnik z niskim siodłem (960-980 mm), dostosowany do współpracy z naczepami Mega o wysokości ładowni blisko 3 m. W jego konstrukcji zastosowano zbiorniki LNG o mniejszej średnicy (24 cale w miejsce standardowych 27-calowych), zabezpieczone od spodu specjalnymi osłonami. Taki ciągnik będzie dysponował zasięgiem 1150 km.
Kolejną tegoroczną nowością będzie ciągnik 6x2 z osią pchaną (układ bardzo popularny w Wielkiej Brytanii) z dwoma krótkimi zbiornikami LNG zapewniającymi zasięg 850 km.
W 2018 r. do oferty wejdą także podwozia 4x2 i 6x2 z osią wleczoną oraz z długoskokowym zawieszeniem zapewniającym możliwość przewozu i przeładunku nadwozi wymiennych. Podwozia będą oferowane z dwoma zbiornikami LNG o zasięgu do 1600 km lub dwoma pakietami zbiorników CNG zapewniającymi zasięg 570 km.
Koszty posiadania i użytkowania Stralisa NP
Przedstawiciele IVECO porównali koszty użytkowania pojazdów gazowych i dieslowskich w okresie 5 lat przy założeniu przebiegu 130 tys. km rocznie.
Rocznie na jednym samochodzie można zaoszczędzić 2647 euro. Koszt użytkowania pojazdu dieslowskiego to 4192 euro miesięcznie podczas gdy ciągnik zasilany LNG generuje koszty 3971 euro, co daje wspomniane blisko 2700 euro. Na 20 pojazdach w ciągu 5 lat przewoźnik oszczędza 331 758 euro (1 mln 400 tys. zł). W kalkulacji tej oprócz kosztów pojazdów, paliwa, AdBlue i ubezpieczenia uwzględniono także brak możliwości kradzieży paliwa gazowego, co IVECO wyceniło na 67024 euro w ciągu 5 lat.
Kompleksowa oferta na Stralisy NP
Na podstawie tych wyliczeń IVECO stworzyło kompleksową ofertę na pojazdy gamy Stralis NP, która prócz samochodów obejmuje także stację tankowania gazu ziemnego oraz dostawy paliwa w zagwarantowanej cenie. Użytkownik zamawiający 20 Sralisów NP i podpisujący kontrakty serwisowe na ich obsługę w okresie 5 lat otrzymuje od IVECO stację tankowania LNG oraz paliwo gazowe w zagwarantowanej w stosunku do oleju napędowego cenie.
Jacek Nowakowski
IVECO Poland
W tej chwili w Iveco nie sprzedajemy samych pojazdów gazowych. My sprzedajemy pewną filozofię, pewne kompleksowe rozwiązania, w których mówimy, że dostarczymy stację tankowania, dostarczymy gaz, dostarczymy pojazd gazowy. Patrzymy trochę szerzej, patrzymy z perspektywy naszego klienta. Znając jego ograniczenia dajemy mu kompleksowe rozwiązanie.
Usługi dla Stralisa NP
Wraz z ciągnikiem Stralis NP 460 debiutują 3 nowe usługi:
Inne nowości w gamie Natural Power
W pokazie pojazdów z napędami ekologicznymi w Ułężu uczestniczył jeszcze dostawczy Daily Natural Power z nową 8-biegową przekładnią automatyczną Hi-Matic oraz Eurocargo Natural Power, które dzięki różnej możliwości montażu butli CNG pozwala na wykonanie każdej zabudowy dostępnej na podwoziach z silnikami Diesla. W przypadku typowo miejskiego Daily zastosowanie automatycznej skrzyni przekładniowej szczególnie powinni docenić kierowcy, których praca dzięki niej stanie się znacznie lżejsza. Właściciele z kolei powinni cieszyć się mniejszymi kosztami eksploatacji z uwagi na redukcję zużycia paliwa gazowego. Ma ona wg producenta wynosić 2,5% w porównaniu z ręczną skrzynią biegów.
Daily Electric
Jako ciekawostkę można potraktować Daily Electric, z którym także można było zapoznać się w czasie prezentacji w Ułężu. Pojazd o maksymalnym zasięgu 200 km (najmniejszy, bez ładunku), który jest około 3-krotnie droższy od wersji dieslowskiej przynajmniej na razie nie może stanowić realnej konkurencji dla Daily Natural Power, którego cena jest około 20% wyższa od porównywalnej wersji dieslowskiej. Tym bardziej, że oprócz ceny czas oczekiwania na Daily Electric wynosi około 6 miesięcy od zamówienia.
IVECO konsekwentnie rozwija gamę pojazdów użytkowych napędzanych paliwami metanowymi, co w Europie przynosi już realne skutki, szczególnie jeśli chodzi o Stralisa NP. Zaprezentowana przez IVECO Poland oferta, szczególnie, że obejmuje także dostawy paliwa gazowego i stacje napełniania wydaje się bardzo ciekawa i kompleksowa, nawet na tle rozwiązań stosowanych w Europie. Czekamy na pierwszych szczęśliwych użytkowników, którzy skorzystają z nowej oferty IVECO na pojazdy Natural Power. W świetle zapewnień przedstawicieli IVECO Poland to tylko kwestia czasu, bo rozmowy są prowadzone z przynajmniej kilkunastoma przewoźnikami w kraju.