Metanowiec Maran Gas Apollonia załadowany LNG w terminalu Sabine Pass firmy Cheniere Energy dotarł do Chin 22 sierpnia 2016 r. Portem docelowym był Yantian w Shenzhen w pobliżu Hong Kongu.
Maran Gas Apollonia był pierwszym metanowcem, który przepłynął przez poszerzony Kanał Panamski. Został on otwarty w czerwcu tego roku. Dzięki niemu amerykańskie LNG ma ułatwiony dostęp do największych nabywców LNG w Azji. Spadek zamówień skroplonego gazu ziemnego w Korei i Japonii nie przekłada się na Chiny, które konsumują coraz więcej LNG.
Bardzo szybko rosnący popyt na gaz ziemny w Chinach jest wynikiem działań mających na celu zmniejszenie emisji zanieczyszczeń pochodzących ze spalania węgla. Zapotrzebowanie na gaz już w 2007 r. przewyższyło krajową podaż tego surowca w Chinach.
Nowo otwarty Kanał Panamski skraca drogę z terminali eksportowych położonych na wybrzeżu Zatoki Meksykańskiej w USA do Azji o 14,5 tys. km. Dzięki temu amerykański gaz jest w stanie konkurować na jednym z największych rynków konsumujących ten surowiec na świecie, a czas rejsu (w obie strony) skraca się nawet o 20 dni.
Terminal Sabine Pass rozpoczął eksport gazu w lutym 2016 r. Dotychczas na 20 statków załadowano 1,866 mld m3 gazu ziemnego. Dostarczyły one gaz ziemny z postaci skroplonej do Ameryki Południowej, Indii, na Bliski Wschód i do Europy.
Gwałtowny wzrost produkcji gazu w USA związany z rewolucją łupkową stymulowany przez inwestycje w budowę terminali eksportowych LNG przekształciły ten kraj z importera LNG w jego poważnego dostawcę.
Do 2019 r. Stany Zjednoczone mają osiągnąć zdolność eksportowania około 60 mln t LNG rocznie.