IAA 2018 - IVECO tworzy historię

IVECO
źródło: IVECO
Dodany: 26.09.2018
Informacja producenta

 
IVECO tworzy historię na targach IAA 2018 - w strefie niskiej emisji, na stoisku w 100% wolnym od silników Diesla, firma prezentuje kompleksową ofertę pojazdów z napędem elektrycznym, CNG i LNG

 
REKLAMA

Na stoisku w 100% wolnym od silników Diesla IVECO przedstawia dostępne już dziś rozwiązania w zakresie zrównoważonego i niskoemisyjnego transportu - czyli aktualną ofertę alternatywnych układów napędowych do zastosowań komercyjnych - a także długofalową wizję rozwijaną we współpracy z klientami, partnerami i producentami zabudów nadwozi.

IVECO na IAA 2018fot. IVECONa IAA 2018 na stoisku IVECO nie było żadnego pojazdu z silnikiem Diesla ani zabudowy z tego rodzaju napędem

IVECO bez diesli na IAA 2018

Ekspozycja IVECO liczy 18 pojazdów reprezentujących rozwiązania zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju - od elektrycznych autobusów miejskich po samochody ciężarowe do przewozów długodystansowych wyposażone w silniki zasilane LNG. Kompleksowa oferta, odpowiadająca specyfice różnych branż i zadań transportowych, obejmuje szereg nagradzanych pojazdów, takich jak "Van roku 2018" Daily Blue Power, "Zrównoważony autobus roku 2019" Crealis In-Motion-Charging uhonorowany europejską nagrodą za innowacyjność na Europejskiej Wystawie Mobilności, „Zrównoważony autobus roku 2018” Crossway LE NP, a także Stralis NP 460, który zyskał tytuł "Samochodu ciężarowego o niskiej emisji związków węgla roku 2018".

Firma IVECO świętuje także 40‑lecie modelu Daily, upamiętniając historię jego sukcesu limitowaną edycją wyróżniającą się specjalnie zaprojekowaną stylistyką.   

Iveco tworzy historię na 67. Targach Pojazdów Użytkowych IAA, najważniejszym międzynarodowym wydarzeniu w branży samochodów użytkowych. Firma prezentuje pełną ofertę swoich pojazdów użytkowych z alternatywnym napędem na stoisku w 100% wolnym od silników Diesla, stanowiącym strefę niskiej emisji na terenie wystawy. IVECO jest również gospodarzem okrągłego stołu pod hasłem "The energy transition towards a sustainable future" ("Transformacja energetyczna dla zrównoważonej przyszłości") oraz warsztatów z udziałem ekspertów branżowych, klientów i partnerów technicznych, organizowanych w celu omówienia wspomnianej transformacji energetycznej i związanych z nią zagadnień.

Pierre Lahutte

prezes marki IVECO

IVECO jest pierwszym producentem w historii IAA, na którego stoisku nie ma silników Diesla - ani w samych pojazdach ani w ich zabudowie. W branży transportowej zachodzą zmiany, presja na silniki Diesla rośnie, a transformacja energetyczna nabiera tempa. Naszą ekspozycją komunikujemy, że oferta pojazdów IVECO z napędem elektrycznym, CNG i LNG jest dostępna już dziś i stanowi realną alternatywę dla pojazdów z silnikami Diesla we wszystkich zadaniach transportowych - od wysokowartościowego i energooszczędnego przewozu pasażerów w miastach po ciężki transport na dalekich trasach. Ponadto gaz ziemny oferuje możliwość płynnego przejścia na biometan i energię ze źródeł odnawialnych, a tym samym osiągnięcie zerowej emisji i otwarcie drogi do gospodarki o obiegu zamkniętym, nawet z emisją ujemną i pochłanianiem dwutlenku węgla.

Wspólna konferencja prasowa IVECO i Shellfot. IVECOWspólna konferencja prasowa IVECO i Shell

Na konferencji prasowej wypowiadali się także przedstawiciele firmy Shell obecnej na stoisku IVECO. Firma ta również jest przekonana, że ograniczenie emisji związków węgla w sektorze transportowym wymaga wprowadzenia alternatywnych paliw i technologii. Shell prezentuje na stoisku IVECO stację tankowania CNG/LNG oraz stanowisko ładowania pojazdów elektrycznych, promując w ten sposób rozbudowę sieci stacji ładowania akumulatorów i tankowania gazu w Niemczech.

Napęd elektryczny i gazowy do różnych zastosowań

Ekspozycja IVECO na targach IAA 2018 odzwierciedla podejście firmy do zrównoważonego transportu, zgodnie z którym struktura źródeł energii powinna być dopasowana do wymagań różnych zadań transportowych. Zdaniem firmy napęd elektryczny ma do spełnienia ważną rolę, zwłaszcza w wysokowartościowych zadaniach transportowych, takich jak przewóz pasażerów - w szczególności z niską prędkością, przy niskim zużyciu energii, w warunkach wymagających częstego zatrzymywania i ruszania w centrach miast. Drugim kluczowym źródłem energii jest gaz ziemny, który stanowi dojrzałe rozwiązanie dla transportu ludzi i towarów. Na ekspozycji oraz w trakcie warsztatów IVECO podkreśla istotne środowiskowe zalety gazu ziemnego, którego stosowanie pozwala na znaczną redukcję emisji najpopularniejszych zanieczyszczeń: 90% w przypadku NOx, 99% w przypadku cząstek stałych oraz 10% w przypadku CO2 - lub nawet 95%, jeżeli gaz ziemny zostanie zastąpiony biometanem.

IVECO Daily Blue Power Limited Editionfot. IVECOIVECO Daily Blue Power Limited Edition z chłodnią Kerstner w barwach limitowanej edycji na 40‑lecie modelu

Gospodarka o obiegu zamkniętym

Gospodarka o obiegu zamkniętym oparta na wywarzaniu energii z odpadów organicznych lub rolnych jest możliwa właśnie dzięki biometanowi. Gaz ten pozyskuje się w reaktorach przetwarzających odpady organiczne, z których powstaje metan oraz nawóz. Surowiec pochodzi z odpadów gromadzonych selektywnie, odpadów zielonych, odpadów z placówek gastronomicznych oraz z odpadów komunalnych. Biometan można wytwarzać także w komorach fermentacyjnych w gospodarstwach rolnych z surowca pochodzenia roślinnego oraz z odpadów powstających przy produkcji rolnej. Rośliny w trakcie wzrostu pochłaniają CO2 i zamieniają go na węglowodany, oddając tlen do atmosfery. W komorze fermentacyjnej surowiec roślinny rozkłada się beztlenowo, czego produktem jest biogaz. Oczyszczony biogaz to biometan, który można przewieźć na stacje tankowania i napełniać nim zbiorniki pojazdów napędzanych silnikami na gaz ziemny i wykorzystywanych do transportu towarów.

W procesie fermentacji powstaje również bogata w składniki odżywcze masa, którą można wykorzystać jako naturalny nawóz, oddając te składniki do ziemi. W ten sposób rośnie ilość materii organicznej oraz intensywność pobierania dwutlenku węgla z atmosfery. Gospodarka o obiegu zamkniętym polega zatem nie tylko na ograniczaniu emisji CO2 w całym cyklu od pozyskania energii do jej zużycia, ale także na wiązaniu związków węgla w gruncie, zmniejszaniu ilości CO2 w powietrzu oraz osiąganiu ujemnego bilansu węglowego.

Goście stoiska IVECO będą mogli przekonać się, że gospodarka o obiegu zamkniętym jest już rzeczywistością, czego przykładem jest miasto Lille eksploatujące autobusy IVECO CNG napędzane biogazem z odpadów komunalnych. Kolejne projekty tego typu to wspólne przedsięwzięcie firm Pot au Pin, Air LiquideCarrefour w zakresie wytwarzania biometanu z odpadów rolnych, a także uruchomienie największej na świecie wytwórni biogazu przez firmę Biokraft w Norwegii.

Warto wiedzieć

Stoisko IVECO na IAA 2018 w 100% wolne od silników Diesla, z 18 pojazdami reprezentującymi pełną ofertę obejmującą wszystkie segmenty działalności i zadań transportowych wyraża podejście firmy do zrównoważonego transportu, w ramach którego dobór technologii i źródła energii jest dopasowany do specyfiki zadania transportowego.

Strefa edukacyjna IVECO na IAA 2018

Obecność IVECO na wystawie służy promowaniu stosowania technologii zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju. Oprócz samej ekspozycji pojazdów oraz różnych wydarzeń towarzyszących firma urządziła także strefę edukacyjną z tablicami informacyjnymi i materiałami wideo poświęconymi czterem głównym tematom: "Gaz i biogaz - rozwiązanie w zakresie zrównoważonego transportu dziś i jutro", "Nasz wkład w ograniczanie emisji CO2", "Zrównoważone rozwiązania w zarządzaniu flotą" (we współpracy z partnerem technologicznym Michelin) oraz Całkowity koszt posiadania, efektywność i produktywność".

Miejski transport publiczny - energia elektryczna

W sekcji miejskiego transportu publicznego firma prezentuje rozwiązania elektryczne: bezemisyjnego Daily Electric Minibus z rodziny zrównoważonych modeli Daily Blue Power uhonorowanej tytułem "Międzynarodowego vana roku 2018" - samochód oferujący idealne rozwiązanie na ostatnim odcinku transportu ludzi, czyli między przystankami w centrum miasta; w pełni elektryczny autobus miejski Heuliez Bus GX ELEC z najnowocześniejszą technologią akumulatorową; oraz najnowszą generację autobusu IVECO BUS Crealis In-Motion-Charging, który może pobierać energię z sieci trakcyjnej lub z pokładowych akumulatorów - pojazd ten zdobył tytuł "Zrównoważonego autobusu roku 2019" w kategorii autobusów miejskich oraz nagrodę za innowacyjność w energetyczno-ekologicznej kategorii Move Green na Europejskiej Wystawie Mobilności 2018 w Paryżu.

IVECO Crossway Low Entry Natural Powerfot. IVECOAutobus Crossway Low Entry Natural Power

Podmiejski transport publiczny - CNG

W sekcji podmiejskiego transportu publicznego można obejrzeć rozwiązania oparte na gazie CNG, reprezentowane przez "Zrównoważony autobus roku 2018" IVECO BUS Crossway Low Entry Natural Power, wyróżniający się zbiornikami zamontowanymi w dachu pojazdu oraz zasięgiem do 600 kilometrów.

W sekcji miejskiego i podmiejskiego transportu towarów IVECO prezentuje różne wersje Daily Natural Power ze wspomnianej już rodziny Daily Blue Power. Cztery z nich są wyposażone w niespotykaną w tej klasie pojazdów przekładnię Hi‑Matic. Daily Hi-Matic Natural Power to pierwszy w branży lekki pojazd użytkowy z 3‑litrowym silnikiem CNG i 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów.

IVECO Daily Natural Powerfot. IVECO7-tonowe IVECO Daily Natural Power z zabudową kurtynową

Dystrybucja miejska i regionalna - CNG

Prezentowane modele ukazują szeroki zakres zastosowań pojazdów z rodziny Daily Blue Power: wersja podwozia z zabudową chłodniczą Lecapitaine dla Europejskiego lidera wynajmu samochodów-chłodni B; 7‑tonowa wersja podwozia z platformą B z bocznymi kurtynami; podwozie wyposażone przez firmę B w żuraw oraz naczepę z funkcją wywrotki firmy Maxicargo dla Ville de Paris; furgon z chłodnią głębokiego mrożenia Kerstner w barwach limitowanej edycji na 40‑lecie modelu oraz furgon do przewozu przesyłek kurierskich przygotowany przez firmę Spier.

W sekcji transportu miejskiego i regionalnego można zapoznać się z technologią CNG, która pozwala pogodzić wymagania w zakresie efektywnego transportu na dłuższych dystansach i specyfiki dostaw w centrach miast. IVECO prezentuje dwa pojazdy Eurocargo dla służb komunalnych. Obydwa egzemplarze są napędzane gazem CNG i już teraz, z rocznym wyprzedzeniem, spełniają wymagania normy emisji spalin EURO 6 D. Jeden z pojazdów jest wyposażony w trójstronną wywrotkę Meiller.

IVECO Eurocargo Natural Power z zamiatarką Johnston Engineeringfot. IVECOIVECO Eurocargo Natural Power z zamiatarką Johnston Engineering

Pojazdy komunalne - CNG

Drugi pojazd to efekt współpracy IVECO z partnerem technologicznym, której celem było ograniczenie emisji zarówno z napędu, jak i z zabudowy. Na podwoziu samochodu zamontowano zamiatarkę firmy Johnston Engineering, a silnik zasilany CNG współpracuje z hydrostatyczną przekładnią, co pozwoliło na znaczne obniżenie emisji w porównaniu z tradycyjnymi zamiatarkami montowanymi na podwoziu ciężarówek. Układ zamiatający w takich pojazdach jest zwykle napędzany drugim silnikiem Diesla, dla którego normy emisji spalin (o ile w ogóle istnieją) są znacznie łagodniejsze.

IVECO Stralis NP 400 z agregatem Carrier Supra CNGfot. IVECOIVECO Stralis NP 400 z zabudową Frappa z agregatem chłodniczym także zasilanym CNG

Pojazdy chłodnicze - CNG

Firma IVECO nawiązała również współpracę z Carrier Transicold, której efektem jest pionierski pojazd w branży: nowy 400‑konny Stralis NP podwozie wyposażony w zabudowę Frappa i technologię CNG Carrier Supra®. Jest to przełomowy oraz w 100% alternatywny samochód ciężarowy z zabudową chłodniczą, bez silnika Diesla, w 100% zasilany gazem ziemnym. Ten Stralis NP zużywa wyłącznie sprężony gaz ziemny (CNG) - w przeciwieństwie do standardowych samochodów ciężarowych do transportu towarów w warunkach chłodniczych, które oprócz silnika trakcyjnego są wyposażone w podlegający znacznie mniej rygorystycznym regulacjom silnik Diesla napędzający sprężarki agregatu chłodniczego. W prezentowanym modelu zarówno pojazd, jak i agregat chłodniczy napędzany jest silnikami spalającymi stechiometryczną mieszankę gazu ziemnego z trójdrożnymi katalizatorami spalin. Pozwala to uzyskać wyjątkowo niskie wartość emisji NOx (-90% w porównaniu z dieslem) i cząstek stałych (-99%), znacznie poniżej limitów określonych w przepisach. W przypadku eksploatacji z użyciem biometanu emisja CO2 jest niższa aż o 95%.

Stralis NP 460 do przewozu i przeładunku nadwozi wymiennychfot. FraikinStralis NP 460 do przewozu i przeładunku nadwozi wymiennych

Transport długodystansowy - LNG

W transporcie długodystansowym IVECO stawia na technologię LNG. W tym segmencie firma IVECO jest pionierem dzięki modelowi Stralis NP - pierwszej na rynku ciężarówce napędzanej gazem ziemnym, zaprojektowanej specjalnie w celu pokonywania długich dystansów. Na szczególną uwagę zasługuje wersja Stralis NP 460, która w grudniu zeszłego roku została nagrodzona tytułem "Samochodu ciężarowego roku o niskiej emisji związków węgla" w Wielkiej Brytanii. IVECO prezentuje w tym obszarze ciągniki siodłowe, również w wersji Low Tractor, oraz pojazdy typu podwozie do zabudowy również z kabinami typu AD.

Kolejne modele Stralis NP na stoisku to pierwszy samochód ciężarowy z silnikiem LNG o mocy 460 KM z systemem wymiennego nadwozia opracowanym przez firmy SDG/Spier na potrzeby wypożyczalni Fraikin, pierwszy ciągnik LNG 6x2 LNG o zasięgu 750 kilometrów, ciągnik LNG 4x2 LNG o zasięgu 1600 kilometrów oraz ciągnik niskopodwoziowy w wersji LNG o zasięgu 1150 kilometrów.

IVECO Stralis X-Way NP 400 z betonomieszarką CIFA Energyafot. IVECOIVECO Stralis X-Way NP 400 z hybrydową betonomieszarką plug in CIFA Energya

Pojazdy budowlane - CNG

Kolejną nowością w tym sektorze jest zaprojektowany wspólnie z ważnym partnerem unikatowy 400‑konny Stralis X-Way Natural Power z elektryczną betonomieszarką CIFA, który również jest pozbawiony silnika Diesla i nie zużywa oleju napędowego. Samochód jest napędzany sprężonym biometanem, a hybrydowa betonomieszarka z funkcją ładowania akumulatora ze źródła zewnętrznego została opracowana przez firmę CIFA. "Gruszkę" z betonem w ruch wprawia silnik elektryczny pobierający energię z akumulatora litowego. Samochód jest też wyposażony w system odzyskiwania energii kinetycznej z hamowania.

Wszystkie pojazdy na ekspozycji w 100% wolnej od silników Diesla w strefie niskiej emisji są materialnym dowodem na to, że firma IVECO i jej partnerzy wywiązują się z obietnicy oferowania rozwiązań transportowych zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju.


Good Przydatny artykuł (1)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)







Partnerzy