Metan (główny składnik gazu ziemnego) jest oferowany w różnych postaciach i wykorzystuje się go w wielu gałęziach gospodarki. Jednak w odróżnieniu od LPG, wykorzystanie w pojazdach nie jest najważniejszym jego zastosowaniem (nie tylko na naszym rynku).
Duże instalacje przemysłowe, w których metan jest nośnikiem energii stanowią podstawowe wykorzystanie gazu ziemnego, którego zużycie w Polsce wynosi około 15 mld m3 rocznie.
Na targach GasShow 2017 można było zapoznać się z wieloma zastosowaniami gazu ziemnego, zarówno jako nośnika energii w transporcie jak i w zakresie bardziej spektakularnych jego zastosowań. Zostało to dostrzeżone także przez jury targowego konkursu INPRO 2017, ponieważ w kategorii Innowacyjny Produkt nagrodę otrzymał właśnie element do zastosowań w instalacjach LNG. Był to wymiennik chłodu firmy BEST Systemy Grzewcze, o którym już pisaliśmy. Dla przypomnienia jest to urządzenie, które pozwala odzyskiwać energię chłodu ze skroplonego gazu ziemnego (LNG), którego temperatura wynosi -163ºC. Jest więc co odzyskiwać.
Tradycyjnie dużą ekspozycję zgromadzono w Strefie Metanu. Na zewnątrz prezentowano naczepę do przewozu skroplonego gazu ziemnego (LNG) należącą do jednego z obecnych na polskim rynku dostawców, firmy Cryogas. Zaprezentowano także kilka samochodów użytkowych napędzanych gazem ziemnym (Iveco Daily i Volkswageny Caddy).
Na dużym stoisku wewnątrz hali prezentowano niewielkie, przydomowe sprężarki Coltri do gazu ziemnego, których dystrybutorem jest firma ASF. W Strefie Metanu mieliśmy przyjemność rozmawiać także z przedstawicielem Iveco, obecni byli też przedstawiciele Chart, Cryogas i wielu innych firm z branży zajmującej się metanowymi nośnikami energii.
Firma Chart miała także swoje stoisko, na którym pokazywała dystrybutor LNG własnej produkcji, wyposażony w innowacyjny układ pomiaru ilości skroplonego gazu zimnego. Zdaniem producenta jako jedyny na rynku zapewnia on prawidłowe mierzenie ilości LNG.
Na szczególną uwagę zasługuje ekspozycja firmy Worthington Industries ze Słupska, która niestety już przestaje posługiwać się marką STAKO.
Na stoisku pokazano zbiorniki wodorowe już w wykonaniu handlowym, będące rozwinięciem konstrukcji zbiorników do przechowywania sprężonego gazu ziemnego.
Są to także zbiorniki III generacji. Aluminiowy liner wykonany ze stopów aluminium jest owinięty przesyconymi żywicą epoksydową włóknami węglowymi. Z uwagi na znacznie wyższe ciśnienia warstwa włókien węglowych jest grubsza.
Zbiorniki tego typu są przeznaczone głównie do magazynów wodoru, które budowane są m.in. w formie kontenerów. Taki właśnie kontener z tym, że do przechowywania gazu ziemnego w postaci sprężonej (CNG) Worthington Industries zaprezentował przed halą targową.
Wśród wystawców pokazał się jeszcze jeden dostawca samochodowych zbiorników do przechowywania metanu - firma Vitkovice Milmet, która w zakładzie w Sosnowcu produkuje stalowe zbiorniki bezszwowe (typu I).
Ponadto na wielu stoiskach prezentowano komponenty instalacji zasilających silniki gazem ziemnym. Były to różnego rodzaju reduktory, zawory zespolone butli i wiele innych elementów, bez których taki układ zasilania nie może działać.
Na ekspozycji udało nam się także zauważyć gazowe układy zasilania do silników Diesla. Nie od dziś wiadomo, że systemy gazodieslowskie wykorzystujące gaz ziemny pozwalają uzyskać znacznie wyższy stopień zastąpienia oleju napędowego niż w przypadku LPG, czyli znacznie wyższe oszczędności. Pomimo tego i starań wielu producentów tych rozwiązań nie zdobyły one dużej popularności, szczególnie na naszym rynku.
Niektórzy z rodzimych wystawców otwarcie mówili o odkładaniu rozwiązań układów gazodieslowskich do szuflady.
Jednak turecka firma Monro Enerji ze Stambułu zdecydowała się zaprezentować na GasShow 2017 tego typu rozwiązanie wykorzystujące gaz ziemny w postaci sprężonej (CNG).
Paliwa metanowe były także reprezentowane na Międzynarodowej Konferencji „Myślimy lokalnie, działamy globalnie. Szanse i bariery dla rozwoju rynku". Moderatorem całości był Andrzej Szczęśniak, ekspert rynku ropy naftowej, paliw, w tym także paliw gazowych.
Jedną z osób prezentujących na Konferencji była Elżbieta Zeidler z firmy Chart, która zaprezentowała ofertę firmy w zakresie stacji tankowania LNG i CNG wraz z przykładami takich obiektów jakie firma zrealizowała na terenie całej Europy.
Firma jest potentatem w zakresie produkcji i dostarczania takich obiektów i mając ogromne doświadczenie w tym względzie już w czasie etapu projektowania uwzględnia szczególne wymagania rynku, na którym dany obiekt ma być użytkowany.
Jedną z najwyższych rangą osób w świecie paliw gazowych jakie zaprezentowały się na konferencji przy targach GasShow 2017 był Bart van Aerle wiceprezes Westport Fuel Systems.
Przedstawił on w skrócie całą grupę i jej osiągnięcia w zakresie wdrażania paliw alternatywnych w różnych dziedzinach transportu, także ciężkiego, do którego dedykowany jest gazowy układ zasilania Westport HPDI 2.0.
Dwudniowa impreza targowa po raz kolejny okazała się udanym przedsięwzięciem, choć pozycja branży związanej z paliwami metanowymi mogłaby by być z pewnością bardziej wyeksponowana, choćby o firmy związane bardziej z przemysłowym zastosowaniem gazu ziemnego.
Wystawcy, których pytaliśmy o opinie byli bardzo zadowoleni z uzyskanych kontaktów z klientami. Szczególnie polskie firmy były zadowolone z nawiązania kontaktów z przedstawicielami rynków zagranicznych.
Użytkownicy samochodów zasilanych paliwami gazowymi, do których w założeniu ta edycja targów miała być szczególnie zaadresowana mogli odczuć pewien niedosyt ponieważ na targach nie było praktycznie żadnych akcesoriów. W odróżnieniu od lat ubiegłych nie było na przykład żadnego stoiska ze świecami zapłonowymi, cewkami i przewodami wysokiego napięcia, a jak wiadomo są one nieodzownymi elementami, od których działania zależy prawidłowa praca silnika zasilanego paliwami gazowymi.
Ale za rok kolejna, pewnie jeszcze ciekawsza, edycja GasShow. Do zobaczenia.