Według wielu wystawców - dostawców instalacji gazowych i zbiorników, którzy pojawili się na tegorocznej, dziesiątej już edycji targów GasShow, zainteresowanie gazodieselowskimi układami zasilania wykorzystywanymi w samochodach użytkowych jest bardzo duże.
Gazodiesel na GasShow 2019
W wielu rozmowach przeprowadzonych z wystawcami przewijała się tematyka jednoczesnego zasilania silników o zapłonie samoczynnym (Diesla) olejem napędowym i gazem ziemnym, czyli popularnych gazodiesli.
Zwiększająca się popularność tego rozwiązania, szczególnie w oparciu o gaz ziemny wynika z wprowadzonych przez parlament niemiecki uregulowań w sprawie zwolnienia z opłat drogowych pojazdów zasilanych sprężonym i skroplonym gazem ziemnym (CNG i LNG) w okresie od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2020 r. Dotyczy to także pojazdów, w których zastosowano gazodielowskie układy zasilania. Od 1 stycznia 2021 r. będzie obowiązywała obniżona (w porównaniu z pojazdem z silnikiem Diesla Euro 6) stawka opłaty za przejazd.
Niektórzy z przewoźników szacują oszczędności tylko z tytułu braku opłat autostradowych w Niemczech nawet na około 100 tys. zł rocznie. Wartość ta jest oczywiście zależna od przebiegu jaki wykonuje samochód.
Niemcy napędzają rynek gazodiesli
Jak wiadomo wielu polskich przewoźników obsługujących trasy międzynarodowe porusza się po terenie Niemiec (tranzytem lub zajmuje się przewozami na terenie naszego zachodniego sąsiada).
Wielu z nich decyduje się na konwersję swoich samochodów na zasilanie gazowe. Jedną w oszczędności jest wspomniany brak opłat drogowych w Niemczech, kolejną stanowi zastąpienie części oleju napędowego znacznie tańszym, paliwem gazowym. Ograniczenie emisji szkodliwych składników spalin przez ciężki transport to kolejna oszczędność, która służy nam wszystkim.
Przede wszystkim właśnie z niemieckich regulacji wynika zwiększająca się popularność instalacji gazodieslowskich wśród polskich przewoźników. Taką opinię wyrażali np. przedstawiciele Elpigazu, firmy, która jest pionierem we wdrażaniu na polskim rynku instalacji gazowych do silników Diesla.
Liczba zapytań o systemy gazodieslowskie w ostatnim okresie zwiększyła się w Elpigazie przynajmniej kilkukrotnie.
Tę samą opinię wyraził Bogusław Skarpetowski z firmy Ska-Tech, który zajmuje się montażem instalacji gazowych, także w pojazdach użytkowych.
Podobną opinię usłyszeliśmy w firmie Vitkovice Milmet, która dostarcza stalowe zbiorniki CNG do zastosowania w pojazdach.
Firma Vitkovice Milmet produkuje bezszwowe butle ze stali nierdzewnej, dedykowane pasjonatom nurkowania.
Gazodiesel zdalnie sterowany
O gazozdieslowskie układy zasilania zapytaliśmy także właściciela firmy ZEUS, która wraz z producentem instalacji gazowych Scalmax opracowała system Diesel Dual Fuel (DDF) zintegrowany z systemem monitorowania floty INFOSAT3.
Jest to instalacja, która pozwala przewoźnikowi na monitorowanie pracy swoich kierowców, co więcej instalacja jest zdalnie kalibrowana, warsztat zajmuje się jedynie montażem urządzeń gazowego układu zasilania. Kalibrowanie odbywa się za pośrednictwem łączności GPRS.
W ten sposób w czasie rzeczywistej jazdy samochodu dokonywana jest kalibracja zarówno pod kątem specyfiki prowadzenia samochodu przez konkretnego kierowcę jak i pod kątem specyfiki użytkowania pojazdu.
Co więcej konfiguracja pojazdu może być także zdalnie zmieniona, np. gdy samochód ma do pokonania trasę w terenie górzystym. System zasilania gazowego integruje w sobie także asystenta kierowcy, który monitoruje zachowanie prowadzącego pojazd i kontroluje jego jazdę pod kątem minimalizowania zużycia paliwa.
ZEUS
Ciągnik siodłowy DAF o mocy 480 KM przed założeniem asystenta kierowcy zużywał średnio 28 l oleju napędowego na 100 km. Bez instalacji gazowej. Po montażu asystenta kierowcy zużywa 23 l/100 km. Urządzenie to w komplecie z instalacją gazową daje znakomity efekt ekonomiczny. Mamy takie samochody, które zużywają 19 l oleju napędowego i 5 do 6 l gazu. Dzięki temu, że system jest zdalnie sterowany to możemy szkolić warsztaty w dowolnym miejscu na świecie i zdalnie je wspierać. Mieliśmy np. szkolenie dla warsztatu na Teneryfie. Dzięki zdalnemu sterowaniu instalacje są kalibrowane i weryfikowane technicznie przez producenta z Białegostoku. Dzięki temu przewoźnik ma większe oszczędności, a hiszpańscy partnerzy mają duże poczucie komfortu wsparcia online poprzez system telemetryczny ZEUS.
Strefa Metanu
Tradycyjnie na targach GasShow gościła Strefa Metanu propagująca rozwiązania popularyzujące zastosowanie paliw metanowych (CNG i LNG) w transporcie. Ekspozycja w Strefie obejmowała m.in. urządzenia będące w ofercie firmy ASF (sprężarki i dystrybutory CNG), które są wykorzystywane także w budowie kompletnych stacji do sprężania gazu ziemnego.
Właściciel ASF, Grzegorz Bryszewski, podkreślał zwiększające się zainteresowanie polskich przewoźników budową własnych stacji CNG, które pozwalają na uzyskanie bardzo dobrych wyników ekonomicznych w eksploatacji pojazdów dzięki atrakcyjnej cenie paliwa gazowegp pochodzącego z własnego obiektu. Kolejną firmą prezentującą swą ofertę w Strefie Metanu był Cryogas, który dostarcza paliwa metanowe w każdej postaci (CNG i LNG) oraz niezbędną do ich dystrybucji infrastrukturę.
GAZNET
GAZNET zaprezentował magazyn sprężonego gazu ziemnego (CNG) norweskiej firmy Umoe Advanced Composities AS (UAC) na bazie kontenera 20-stopowego. Wykorzystano w nim kompozytowe zbiorniki sprężonego gazu ziemnego, których producentem jest także UAC, a estoński GAZNET jest jej przedstawicielem na Rosję i Europę Wschodnią.
W kontenerze zamontowano 11 zbiorników, każdy o pojemności 1650 l, co daje łączną pojemność geometryczną wszystkich butli 18 150 l. Jest ona zdolna do zmagazynowania 5 219 m³ gazu ziemnego o masie 3 866 kg. Gaz ziemny jest przechowywany pod ciśnieniem 250 barów. Masa własna kontenera to 15 070 kg a DMC 18 936 kg.
Tego typu kontenery mogą być wykorzystywane w dostawach gazu do różnych zastosowań (jako mobilna stacja tankowania, jako magazyn dla lokalnych sieci gazowych, czy też jako awaryjne źródło gazu np. w czasie napraw czy prac konserwacyjnych sieci gazowej).
ZWM Czaja
Firma zajmuje się produkcją filtrów do gazowych układów zasilania stosowanych w samochodach. Do szerokiej oferty filtrów LPG dołączył także produkt do filtrowania gazu ziemnego.
HP.CNG jest filtrem wysokiego ciśnienia (maksymalne ciśnienie robocze 260 barów) zaprojektowanym do samochodowych instalacji CNG. Jego obudowa została dostosowana do używania w pojazdach roboczych, pracujących w trudnych warunkach i narażonych na duże zanieczyszczenie. Obudowa jest wykonana z bardzo wytrzymałego stopu aluminium, a w środku pracuje unikalny wkład filtracyjny separujący zanieczyszczenia z wykorzystaniem zjawiska koalescencji.
EuropeGAS
Europegas kontynuuje i rozwija współpracę z importerem samochodów SsangYong. Na polskim rynku udział w sprzedaży samochodów z instalacjami LPG wśród wszystkich sprzedanych w kraju pojazdów marki Ssangyong wyniósł ponad 40%.
Firma rozwija współpracę z importerem marki SsangYong, który oprócz Polski obsługuje także rynek belgijski, niemiecki, holenderski, szwajcarski oraz luksemburski.
Od niedawna EuropeGAS dostarcza zestawy do konwersji samochodów marki SsangYong na zasilanie gazowe do Belgii. Co ciekawe są to zestawy CNG ze stalowymi zbiornikami firmy Vitkovice Milmet.
Inne zaprezentowane na GasShow 2019 nowości prezentujemy w galerii pod artykułem obok zdjęć niektórych stoisk.
Targi GasShow zawsze były zdominowane przez branżę LPG, stosowanie do uwarunkowań rynkowych w Polsce, w której motoryzacja oparta na gazie ziemnym cały czas jest jeszcze w powijakach.
W 2019 r. dało się zauważyć znacznie więcej firm pokazujących rozwiązania oparte na paliwach metanowych. Jest to w dużej mierze pochodna rynku niemieckiego, na którym zniesiono opłaty autostradowe dla pojazdów gazowych (CNG i LNG). Trzeba jednak pamiętać, że także w Polsce zachodzą zmiany, w myśl których rozwój branży paliw silnikowych opierających się na gaz ziemnym będzie wspierany, szczególnie w odniesieniu do transportu publicznego.