Dealerzy Łady przyjmują zamówienia na Vestę CNG

Piotr Złoty
źródło: AwtoVaz, Autoreview.ru, GK ATS
Dodany: 18.08.2017

 
Dealerzy Łady w Rosji rozpoczęli przyjmowanie zamówień na samochód Łada Vesta CNG, który jest pierwszym w historii seryjnym modelem tej marki dostosowanym fabrycznie do zasilania sprężonym gazem ziemnym (CNG).

 

Cena Vesty CNG zaczyna się od 601 tys. rubli (niecałe 37 tys. zł). Model zasilany gazem jest o 30 tys. rubli droższy od takiej samej wersji zasilanej wyłącznie benzyną.

Przełącznik gazowego układu zasilania BRC na desce rozdzielczej Łady Vesty CNGfot. autoreview.ruKonsola środkowa tablicy przyrządów Łady Vesty CNG i znajdujący się na niej przełącznik gazowego układu zasilania firmy BRC

W Rosji pojazdy zasilane CNG są objęte dotacją państwową. Mająca siedzibę w Togliatti firma AwtoWAZ (АвтоВАЗ) - producent Łady oraz GK ATS (ГК АТС) - firma zajmująca się montażem gazowych układów zasilania do Vesty otrzymają dofinansowanie w wysokości 140 tysięcy rubli (prawie 9 tys. zł) dla każdego sprzedawanego samochodu zasilanego CNG. Koszt doposażenia w układ CNG w Ładzie Veście wynosi 170 tys. rubli (niecałe 11 tys. zł).

W promocję paliw metanowych, także w Ładzie, włącza się Ministerstwo Energetyki Federacji Rosyjskiej, które zorganizowało specjalną konferencję na ten temat. Jej hasłem przewodnim była popularyzacja CNG w Rosji właśnie na przykładzie Łady Vesty CNG. Współpraca Łady z ministerstwem jest bardzo silna o czym świadczy fakt, że jeden z pierwszych egzemplarzy Vesty CNG został przekazany tam do przetestowania.

Gazowa Vesta jest pojazdem 2-paliwowym (benzynowo-gazowym). Układ zasilania gazem ziemnym pochodzi ze znajdującej się we Włoszech firmy BRC. Kompozytowy zbiornik CNG to produkt chiński. Ma on pojemność geometryczną 90 l, mieści 18 m3 sprężonego do 20 MPa gazu ziemnego i jest montowany za tylnym siedzeniem. Zbiornik benzyny ma 55 l pojemności. Zasięg samochodu na obu paliwach przekracza 1000 km.

Zbiornik gazu ziemnego w bagażniku Łady Vesty CNGfot. GK ATSZbiornik gazu ziemnego w bagażniku Łady Vesty CNG jest widoczny po zdjęciu osłony

Zasilany gazem silnik Łady Vesty (WAZ-21129) ma pojemność skokową 1,6 l, osiągając moc 96 KM (na benzynie 106 KM) i maksymalny moment obrotowy 135 Nm (na benzynie 148 Nm).

Podobnie jak w Polsce głównym problemem rozwoju rynku samochodów zasilanych gazem ziemnym w Rosji jest brak stacji. Jest ich tam co prawda ponad 300 (kolejne 60 w budowie), ale biorąc pod uwagę ogromny obszar Rosji jest to liczba niewielka. W Moskwie i regionie moskiewskim jest tylko osiem stacji CNG. W najbliższej przyszłości ich liczba nie przekroczy dwudziestu.

AwtoWaz liczy na sprzedaż Vesty CNG przede wszystkim w korporacjach taksówkowych oraz agencjach rządowych. W 2017 r. firma chce sprzedać około 600 pojazdów. W przyszłości na rynku ma być lokowanych 1200-2500 samochodów CNG rocznie. W 2018 r. planowane jest wprowadzenie do oferty gazowego kombi - Łady Largus w wersji CNG, a służby Gazpromu z utęsknieniem oczekują premiery Łady 4x4 CNG.


Good Przydatny artykuł (0)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)







Partnerzy
Ustawienia plików cookie