Kiedy już Logan MCV stał się Largusem, AvtoVAZ podpisał porozumienie o współpracy z Gazpromem – producentem i dystrybutorem gazu ziemnego – na mocy którego to porozumienia przygotowano metanową odmianę samochodu z myślą o pracy w roli taksówki. I na tym jednak nie koniec. W całe przedsięwzięcie włączyła się bowiem jeszcze jedna firma – ATS, faktyczny wykonawca konwersji samochodów. Próbna seria 300 sztuk jest w drodze, a jeden z egzemplarzy zaprezentowano niedawno podczas III Międzynarodowego Eurazjatyckiego Forum „TAXI” w rosyjskim Sankt Petersburgu.
Idea jest taka, by za pomocą metanowej wersji Largusa w prosty sposób rozszerzyć paletę napędzanych gazem ziemnym samochodów dostępnych w Rosji. Auto z takim nadwoziem (kombi balansujące na granicy vana) i zasilaniem CNG nadaje się idealnie do pełnienia roli taksówki, ale sprawdzi się także po prostu jako przestronny, przystępny i tani w utrzymaniu rodzinny środek transportu, łączący obszerną kabinę z przepastnym bagażnikiem. Szczegóły techniczne nie były dostępne w chwili pisania tekstu, ale przy okazji prezentacji Largusa CNG zapowiedziano, że nabywcy otrzymają specjalne karty paliwowe, które pozwolą im odzyskać część różnicy w cenie między wersją benzynową a gazową.
Auto będzie na początek dostępne tylko w wybranych regionach Rosji: Sankt Petersburgu, Rostowie, Niżnym Nowogrodzie, Kemerowie, Krasnodarze, Stawropolu i Baszkortostanie. Jeżeli Largus CNG przyjmie się tam, powstaną kolejne egzemplarze, które będzie można kupić również w innych częściach kraju, choć dostępność aut uzależniona jest również od stopnia rozwoju sieci stacji. Czy reszta Europy ma szansę na Logana MCV CNG? Biorąc pod uwagę, że Largus jest wersją Logana poprzedniej generacji oraz że konwertowany jest przez zewnętrzną firmę na potrzeby lokalnego rynku, niestety raczej nie.
Łada Largus CNG to pierwszy rosyjski samochód osobowy napędzany sprężonym gazem ziemnym. Wybór tej wersji pozwoli nabywcom prywatnym wyraźnie obniżyć koszty bieżące, a firmom – podnieść konkurencyjność i zwiększyć zyski.
Denis Kornienko, wicedyrektor ds. handlowych, Gazprom
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.