Audi A4 Ultra Power - biogaz uderza ponownie

Robert Markowski
źródło: ngvaeurope.eu, tuv.com
Dodany: 15.05.2009

 

Jesienią zeszłego roku pisaliśmy o niezwykłym Audi napędzanym biogazem, które osiągnęło na torze wyścigowym prędkość niemal 330 km/h. Ktoś najwyraźniej stwierdził, że nie ma co zadowalać się takim rezultatem, skoro można pojechać jeszcze szybciej. Ktoś inny przytaknął i oto mamy nowy rekord.


 
Audi A4 Ultra Powertuv.comAudi A4 Ultra Power


Audi A4 to solidne i eleganckie auto, choć raczej niespecjalnie emocjonujące. Egzemplarz przygotowany do bicia rekordu na torze Formuły 1 Nurburgring to jednak prawdziwy wilk w owczej skórze. Prawdę mówiąc, wilkiem był już jego poprzednik, który dzięki mocy 585 KM rozpędził się do 327,2 km/h. Teraz mamy więc wilkołaka, istnego demona prędkości na kołach. Silnikowi zafundowano dodatkową kurację wzmacniającą, dzięki której wykrzesał z siebie równe 700 KM! W ten sposób przyspieszanie zakończyło się dopiero w momencie, gdy aparatura pomiarowa zarejestrowała wynik 364,6 km/h. Poprzeczka zawisła teraz naprawdę wysoko...

Rekordowy przejazd, odnotowany w Księdze Guinessa, miał miejsce 3 kwietnia 2009 r. Niemal 4 tygodnie później, 29 kwietnia, biogazowy supersamochód pokazano publicznie podczas dnia prasowego zorganizowanego w miejscu historycznej próby. Jednocześnie producenci samochodów zaprezentowali swoją aktualną ofertę modeli napędzanych sprężonym gazem ziemnym. Nie zabrakło więc takich „sław” jak Opel Zafira Turbo CNG, VW Passat TSI EcoFuel i Ford Focus ST CNG, obok nich zaś stanęło kilka interesujących pojazdów adaptowanych indywidualnie, m. in. Mercedes SLK przerobiony przez MBtech oraz dwupaliwowe BMW 320d, autorstwa Bosch Engineering.

twórcy auta z potwierdzeniem rekordutuv.comtwórcy auta z potwierdzeniem rekordu


Całe przedsięwzięcie nie jest bynajmniej „sztuką dla sztuki”. Biometan produkowany z odpadów organicznych, napędzający „super A-czwórkę”, można w Niemczech kupować na publicznych stacjach CNG. Dzieli on wszystkie zalety z gazem pochodzącym ze złóż podziemnych, ale poprzez fakt wytwarzania z biomasy roślinnej jest jeszcze korzystniejszy pod względem emisji dwutlenku węgla. Wprawdzie z rury wydechowej może obiektywnie wydobywać się tyle samo spalin bez względu na to, czy silnik spala CNG czy biogaz, jednak jeżeli wziąć pod uwagę naturalną zdolność flory do pochłaniania CO2, okaże się, że biometan jako paliwo odpowiada za dostarczanie do atmosfery takiej samej lub mniejszej ilości gazu cieplarnianego, niż wcześniej przetworzyły rośliny, z których powstał. Dzięki temu samochód taki jak rekordowe Audi jest niemal całkowicie neutralny dla środowiska, a jednocześnie szybki, jakby uciekł z samego piekła!

Czy jest bardziej widowiskowy sposób na promocję ekologicznego paliwa niż poprzez używanie go w samochodach bijących rekordy prędkości? Doświadczenie uczy, że nic nie trwa wiecznie, dlatego spodziewajmy się, że prędzej czy później znajdzie się śmiałek, który zechce i ten najnowszy wynik zostawić w tyle. Już zacieramy ręce!


Good Przydatny artykuł (1)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)







Partnerzy