Kamaz jest jedynym producentem samochodów w Rosji, który zaprojektował własny silnik gazowy. W 2012 Kamaz wyprodukował i sprzedał 300 pojazdów gazowych. W 2013 r. firma planuje zwiększyć tę liczbę do 1000 samochodów.
Wiktor Zubkow, przewodniczący rady nadzorczej Gazpromu i dyrektor generalny Gazprom Gazomotornoje Topliwo oraz przedstawiciele kilku wiodących producentów i dystrybutorów pojazdów na rynku rosyjskim (Kamaz, Volgabus, MAN Truck & Bus Rus, Iveco Rosja i Stork - rosyjski dystrybutor chińskich autobusów firmy Zhengzhou Yutong Bus) podpisali umowę o współpracy.
Podpisane dokumenty określają cele współpracy. Jako najważniejsze określono produkcję i promocję pojazdów zasilanych gazem ziemnym wszystkich klas oraz tworzenie warunków dla rozwoju rynku takich samochodów. Firmy zobowiązały się również do prowadzenia prac badawczo-rozwojowych nad nowymi rozwiązaniami w pojazdach zasilanych CNG.
Jak zapewnia Gazprom za rozwojem i produkcją pojazdów pójdzie także budowa stacji tankowania. Prace te będą koordynowane z dostawami urządzeń niezbędnych do funkcjonowania stacji CNG. Będą one budowane w miejscach gdzie używa się najwięcej samochodów zasilanych gazem ziemnym.
Firmy zobowiązały się także do stworzenia systemu kształcenia zawodowego i przekwalifikowania pracowników technicznych do obsługi i napraw urządzeń, które używa się w technologii CNG. W ramach wspólnych działań firmy mają także proponować zmiany w prawie (na poziomie regionalnym i federalnym), które stworzą korzystne warunki do wykorzystania gazu ziemnego w transporcie.
Zwiększenie wykorzystania gazu ziemnego jest ważnym narodowym celem. Pomoże to znacznie zredukować koszty związane z paliwem w kluczowych sektorach gospodarki, zmniejszając obciążenie dla budżetu. Przy okazji zostaną stworzone nowe miejsca pracy, a co najważniejsze, znacznie poprawi się stan środowiska naturalnego w dużych miastach
Wiktor Zubkow, przewodniczący rady nadzorczej Gazpromu i dyrektor generalny Gazprom Gazomotornoje Topliwo