Nowy samochód powstały na bazie modelu Kamaz 4326 i został przygotowany na tegoroczną edycję Rajdu Jedwabnego Szlaku.
Wyposażono go w silnik silnik V8 wyposażony w turbodoładowanie i chłodzenie powietrza doładowującego, który przy zastosowaniu gazodieslowskiego układu zasilania rozwija moc 950 KM.
Takie parametry zapewniają pojazdowi prędkość maksymalną rzędu 165 km/h. Zbiorniki oleju napędowego mają pojemność 1000 l. Zbiorniki gazu ziemnego mają 356 l pojemności geometrycznej.
Na łamach portalu За рулем.рф kierowca gazowego Kamaza Siergiej Kuprianow opowiedział m.in. o przygotowaniach samochodu do Rajdu Jedwabnego Szlaku (Silk Way Rally).
Siergiej Kuprianow
kierowca gazowego Kamaza, rzecznik prasowy Gazpromu
Uczestniczymy w Mistrzostwach Rosji od ponad czterech lat, byliśmy z pierwszej trójce Africa Eco Race. W tym roku zdecydowaliśmy się przejechać 9,5 tys. km przez Chiny, Kazachstan i Rosję w Rajdzie Jedwabnego Szlaku. Biorą w nim udział najsilniejsze zespoły z całego świata. Jest to impreza na najwyższym światowym poziomie.
Siergiej Kuprianow wypowiedział się także na temat nowego samochodu i zastosowanego w nim silnika, który także jest bardzo zmodernizowaną konstrukcją.
Siergiej Kuprianow
kierowca gazowego Kamaza, rzecznik prasowy Gazpromu
W Rajdzie Jedwabnego Szlaku pojedziemy w samochodzie zupełnie nowej generacji. Nowa wersja silnika gazowego ma objętość skokową 16,16 litra. To o 2,3 litra mniej niż w poprzedniej wersji pojazdu, który uczestniczył w rajdzie Africa Eco Race w latach 2015-2017. Pomimo zmniejszenia pojemności moment obrotowy pozostał na tym samym poziomie i ma wartość 4000 Nm. Ponadto silnik został dodatkowo wyposażony w turbosprężarkę i chłodzenie powietrza doładowującego, co zwiększa jego moc. Zmodernizowany został również osprzęt gazowy. Zastosowano zbiorniki trzeciej generacji, co pozwoliło zmniejszyć masę pojazdu.
Kierowca gazowego Kamaza skomentował inne działania w Rosji mające na celu popularyzację paliwa gazowego w transporcie.
Siergiej Kuprianow
kierowca gazowego Kamaza, rzecznik prasowy Gazpromu
Świat motoryzacyjny szuka dziś bardziej przyjaznych dla środowiska źródeł energii. Gaz ziemny ze względu na skład, przystępną cenę i łatwość zastosowania jest najbardziej wydajnym rodzajem paliwa. Jest używany w 80 krajach, w tym także w Rosji. W ostatnich latach w naszym kraju wykonano świetną pracę, aby stworzyć warunki do przejścia transportu na gaz ziemny. Znacznie rozbudowano sieć stacji tankowania, realizowane są programy motywacyjne dla właścicieli samochodów, zapewniono środki na rozwój technologii zasilania gazowego silników. Gazowy Kamaz pokazuje zalety wykorzystania gazu ziemnego w najtrudniejszych warunkach, w czasie rajdów. Jeśli rozwiązania te są skuteczne w sporcie motorowym to z pewością sprawdzą się także w codziennym użytkowaniu.
Kuprianow wskazał także na zalety napędu gazodieslowskiego w kontekście osiągów samochodu. Wynikają one z lepszych parametrów jednostki napędowej uzyskiwanych dzięki zastosowaniu paliwa gazowego.
Siergiej Kuprianow
kierowca gazowego Kamaza, rzecznik prasowy Gazpromu
Z punktu widzenia kierowców i inżynierów głównym atutem gazowego Kamaza jest lepsza dynamika pojazdu i oszczędności w kosztach paliwa. Silniki Diesla mają wąski zakres, w którym osiągają optymalną moc. W miarę zbliżania się do 2500 obr./min. moc zaczyna spadać. Podczas badań stanowiskowych gazodieslowska jednostka napędowa osiągnęła moc maksymalną znacznie wcześniej, przy 1700 lub 1800 obr./min. i znacznie przekroczyła wartość osiąganą przez silnik Diesla.
Siergiej Kuprianow odniósł się także do oszczędności i innych korzyści wynikających z zastosowania zasilania gazowego w silniku Diesla.
Siergiej Kuprianow
kierowca gazowego Kamaza, rzecznik prasowy Gazpromu
Z naszych doświadczeń wynika, że nawet w warunkach rajdowych użytkowanie pojazdu zasilanego jednocześnie olejem napędowym i gaz ziemnym jest tańsze od eksploatacji wyłącznie na oleju napędowym o 15%. Zapas gazu ziemnego wystarcza na pokonywanie odcinków specjalnych o długościach 300-400 km. Dzięki zastosowaniu gazu moc silnika wzrasta o 50 KM. Należy pamiętać, że 1 metr sześcienny gazu ziemnego odpowiada mniej więcej 1 litrowi oleju napędowego a jest trzy razy tańszy.
W podsumowaniu Siergiej Kuprianow odniósł się do przyszłości zasilania gazodieslowskiego, podkreślając, że działania Kamaza mają pokazać producentom zalety tego rozwiązania.
Siergiej Kuprianow
kierowca gazowego Kamaza, rzecznik prasowy Gazpromu
Naszym celem w dłuższej perspektywie jest kontynuacja rozwoju technologii wykorzystania gazu ziemnego, aby pokazać producentom samochodów wydajność silników gazodieslowskich.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.