Wiemy, że już zbyt wiele razy mówiono o niedostatecznej liczbie stacji CNG w Polsce, ale my powiemy to ponownie i będziemy powtarzać tak długo, aż to się zmieni, bo gaz ziemny jest zbyt dobrym paliwem, żeby nie zacząć wreszcie korzystać z niego na większą skalę. Zwłaszcza, kiedy można wyjechać prosto z salonu dealerskiego samochodem, w którym przejechanie 100 km może kosztować nawet niecałe 13 zł, a maksymalnie niespełna 20. Mowa właśnie o prezentowanej tu Skodzie Octavii G-TEC.
Przy zasięgu na jednym tankowaniu w przedziale 300-450 km (zależnie od warunków i stylu jazdy), kupno takiego auta ma w Polsce sens tylko dla niewielkiej grupy kierowców, którzy mają szczęście mieszkać w pobliżu stacji CNG lub regularnie koło takiej przejeżdżać. Owszem, na pokładzie jest jeszcze 50-litrowy zbiornik benzyny, ale nie w tym rzecz, by osuszać go regularnie, kiedy ma się fabryczną instalację gazową. Aby więc należycie przetestować auto, wybraliśmy się do Estonii, tankując po drodze, a na miejscu odwiedzając zorganizowaną w Tallinie konferencję LNG Conference.
Mimo że silnik ma bezpośredni wtrysk paliwa, CNG podawane jest pośrednio, do kanałów kolektora dolotowego. Dotryski benzyny nie są jednak konieczne, bowiem wtryskiwacze benzynowe osadzono w specjalnych aluminiowych pierścieniach, odprowadzających nadmiar ciepła i chroniących je przed przegrzaniem
Na koniec sprawdźmy, na ile kalkuluje się zakup metanowej Skody. Aby ją mieć, do ceny egzemplarza z benzynowym silnikiem 1,0 TSI o porównywalnej mocy 115 KM (to najbliższy odpowiednik, bowiem 1,4 TSI bez systemu CNG rozwija 150 KM) trzeba dołożyć ponad 11000 zł (podstawowe odmiany Active kosztują, odpowiednio, 72580 i 84150 zł), natomiast oszczędność na każdych 100 km jazdy wynosi 3,25 zł (na podstawie fabrycznych danych o zużyciu paliwa: 4,9 l/100 km dla 1,0 TSI i 5,7 m3/100 km dla 1,4 TSI G-TEC). To oznacza, że należy przejechać... 356 tys. km (przy aktualnych cenach paliw: 4,49 zł/l benzyny i 3,29 zł/m3 CNG), by taka inwestycja się zwróciła. Choć bardzo byśmy chcieli, nie obronimy Octavii G-TEC pod względem ekonomicznym. Wielka Škoda.
A skoro we wszystkich krajach, przez które jechaliśmy, można tankować CNG samodzielnie, zapraszamy do obejrzenia krótkiej instrukcji wideo tej procedury. Nie radzimy jednak korzystać ze zdobytej w ten sposób wiedzy na stacjach CNG w Polsce, ponieważ u nas samoobsługowe tankowanie tego paliwa jest nadal niedozwolone.