Prace rozwojowe nad systemem D-gid w zastosowaniach rolniczych są prowadzone we współpracy z Włoskim Konsorcjum Biogazu (Italian Biogas Consortium) i firmą Piccini Paolo Group.
System D-gid wykorzystuje gaz ziemny lub biometan jako paliwo alternatywne dla ciągników napędzanych silnikami Diesla. Silniki są zasilane jednocześnie olejem napędowym (ON) i paliwem gazowym. Część dawki ON ulega zmniejszeniu i jest uzupełniana paliwem gazowym. Dzięki temu ograniczeniu ulega emisja szkodliwych składników spalin i spadają koszty eksploatacji.
Gaz w postaci sprężonej (do 20 MPa) jest przechowywany na przednim zwisie ciągnika w specjalnym pojemniku (Ecomotive Solutions Bio CNG Pack), w którym umieszczono baterię zbiorników CNG.
Bio CNG Pack montuje się w bardzo prosty sposób na przednim podnośniku i za pomocą szybkozłącza łączy zamontowaną w nim baterię butli z gazowym układem zasilania silnika.
W ciągniku Fendt został on rozbudowany o część gazową. Zastosowano system D-gid opracowany przez Ecomotive Solutions.
Sterownik instalacji D-gid ocenia ile oleju napędowego zasilającego jednostkę napędową można zastąpić tańszym paliwem gazowym by zapewnić prawidłowe działanie ciągnika, bez wywołania strat momentu obrotowego lub mocy.
Biometan służący do zasilania ciągnika może być produkowany bezpośrednio w gospodarstwie lub pochodzić z sieci publicznej. W przyszłości planuje się także wykorzystywać biometan w postaci skroplonej (Bio LNG).
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.