Oferta obejmuje ciągniki Valtra serii N HiTech i HiTech 5 (N103.4, N113 i N123) oraz jeden z modeli serii T (T173).
Do napędu ciągników Valtra Dual Fuel stosowane są silniki 44AWI w serii N oraz 74AWF w serii T. Pierwszy ma pojemność skokową 4,4 l i dysponuje mocą od 121 do 143 KM przy pojemności skokowej 4,4 l, większy o pojemności 7,4 l osiąga 180 KM mocy i 600 Nm momentu obrotowego.
W silnikach stosowany jest specjalny kolektor dolotowy zintegrowany z wtryskiwaczami gazowymi, które są sterowane równolegle z wtryskiwaczami oleju napędowego.
Silniki zasilane jednocześnie olejem napędowym i gazem ziemnym pozwalają na ograniczenie emisji szkodliwych składników spalin i przyczyniają się jednocześnie do zmniejszenia kosztów eksploatacji związanych z paliwem nawet do 40%. Jeśli do zasilania takiego silnika zostanie użyte paliwo biodieslowskie i biometan okazuje się, że jego bilans ekologiczny jest zerowy. Silnik może pracować na oleju napędowym po ręcznym przełączeniu w ten tryb, a także po wyczerpaniu zapasu paliwa gazowego. Wtedy przełączenie następuje automatycznie.
W gazodieslowskich jednostkach napędowych ciągników Valtra stopień zastąpienia oleju napędowego gazem ziemnym dochodzi do 83%, a 17-procentowa domieszka oleju napędowego służy jedynie do zainicjowania procesu spalania.
Sprężony do 20 MPa gaz ziemny jest przechowywany w zbiornikach, których pojemność sięga 192 l. Zgromadzone w nich paliwo gazowe pozwala na pracę ciągnika nawet do 5 godzin. Możliwe jest także zamontowanie dodatkowych zbiorników na gaz np. jako dodatkowy obciążnik z przodu
Zbiorniki są wykonane z materiałów kompozytowych i są zamontowane poniżej poziomu podłogi kabiny operatora. Nie wpływają zatem na położenie środka ciężkości, nie ograniczają widoczności oraz prześwitu i nie kolidują z wykorzystaniem osprzętu ciągnika np. ładowacza czołowego.
Valtra rozwija dwupaliwowe zasilane ciągników od 2008 r. Już w 2009 r. pojawił się pierwszy eksperymentalny model N101. Został on przetestowany w różnych warunkach, a w 2010 r. zaprezentowano go w Szwecji. Rok później, w 2011 r. na targach Agritechnica pokazano eksperymentalny model T133. 2013 r. to rozpoczęcie małoseryjnej produkcji ciągników Valtra Dual Fuel. W 2014 r. zaprezentowano pełną gamę modeli Dual Fuel (N103.4, N113 i N123), a w 2015 model T173.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.