Dotychczas opracowano 4 typy samochodowych zbiorników stosowanych do przechowywania gazu ziemnego w postaci sprężonej (CNG), których budowa jest opisana w artykule Zbiorniki CNG. Wraz z kolejną generacją (typem) zbiorniki są coraz lżejsze. Obecnie mówi się o kolejnej generacji zbiorników do przechowywania gazu ziemnego. Są to, zgodnie z przyjętą nomenklaturą, zbiorniki typu V. To także zbiorniki kompozytowe (podobnie jak typu II, III i IV) z warstwą przesyconych żywicą włókien wzmacniających konstrukcję. W każdym z tych zbiorników, pod warstwą nawiniętych włókien, zawsze znajduje się metalowy lub wykonany z tworzywa wkład (liner). Właśnie w nim magazynowany jest gaz.
W zbiornikach V generacji (typu V) wyeliminowano użycie wkładu (linera). Są to tzw. zbiorniki linerless. Cała ich konstrukcja jest wykonana z przesyconych żywicą włókien. Dzięki temu, oprócz zmniejszenia masy zbiornika, uzyskuje się zwiększenie jego objętości wewnętrznej (brak linera) czyli zdolności do magazynowania gazu ziemnego.
Nad tego typu zbiornikami pracuje firma amerykańska firma CleanNG. Zbiornik MagnumCel jest właśnie wykonywany bez użycia wkładu (linera).
Chcąc zapewnić wysoką wytrzymałość w budowie zbiorników MagnumCel firma wykorzystuje włókna bazaltowe (powstające z przetopionego kruszywa skał bazaltowych). Charakteryzują się one bardzo dużą wytrzymałością na rozciąganie oraz twardością i wysoką odpornością na oddziaływanie wysokich temperatur.
Zastosowane w zbiornikach MagnumCel technologie i materiały znacznie zmniejszą ich masę w porównaniu z obecnie oferowanymi produktami. Producent mówi o jej redukcji o 70% w stosunku do zbiorników stalowych typu I i 40% zmniejszeniu masy w stosunku do zbiorników kompozytowych typu III (przy dużych ilościach przechowywanego CNG). Zbiorniki te mają być konkurencyjne cenowo z konstrukcjami typu III i IV.
Zbiorniki do przechowywania gazów sprężonych typu V mają swą genezę w przemyśle kosmicznym, gdzie pogoń za zmniejszeniem masy jest podyktowana wysokimi kosztami lotów. Koszt wyniesienia 1 kg na orbitę okołoziemską wynosi obecnie około 6 tys. dolarów.
W „ziemskich” zastosowaniach przewozowych masa ma także bardzo istotne znaczenie. Zwiększenie masy własnej każdego pojazdu zmniejsza jego zdolności przewozowe (ładowność), zarówno techniczną jak i administracyjną (ograniczony parametr masy całkowitej i nacisków na osie). W przypadku dużych samochodów napędzanych gazem ziemnym, które wymagają dużych ilości CNG, redukcja masy układu zasilania związana ze zmianą zbiorników typu III na typ V sięga 40%. Oprócz zwiększenia ładowności wpływa to także na zmniejszenie poziomu zużycia paliwa. Szacuje się, że każde zmniejszenie masy o 100 funtów (45 kg) powoduje zmniejszenie zużycia paliwa o co najmniej 2%, co z pewnością przekłada się także na zmniejszenie emisji szkodliwych składników spalin.
Postęp w dziedzinie zbiorników do magazynowania gazów sprężonych oprócz możliwości zastosowania ich w gazowych układach zasilania silników spalinowych może wspomóc także rozwój samochodów elektrycznych, w których źródłem energii są ogniwa paliwowe, a te jak wiadomo wymagają zastosowania wodoru, który musi być w związku z tym przechowywany w pojeździe.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.