Wchodząca na czeski rynek Octavia G-TEC będzie wyposażona w silnik 1.5 G-TEC (TGI) o pojemności skokowej 1498 cm³, który dysponuje mocą 130 KM (96 kW) i współpracuje z ręcznie sterowaną skrzynką przekładniową. Samochód wyceniono w Czechach na 563 900 koron (KCZ) ale w ofercie specjalnej jest on oferowany już za 530 900 KCZ (90 253 PLN).
Octavia G-TEC będzie oferowana jako liftback i kombi w wersjach wyposażeniowych Active, Ambition i Style.
Jiří Maláček
Executive Director of Sales and Marketing ŠKODA AUTO
Wierzymy, że ten wariant jeszcze bardziej zwiększy ogólne zainteresowanie samochodami z alternatywnymi napędami i stanie się popularnym wyborem dla klientów flotowych. Zapewnia on korzystne koszty eksploatacji przy większych przebiegach i wytwarza znacznie mniej szkodliwych składników spalin niż standardowe silniki spalinowe.
Jednostka 1.5 G-TEC o mocy 96 kW (130 KM) nie jest zupełną nowością w czwartej generacji Octavii. Dotychczas występowała tylko z 7-biegową przekładnią DSG. Podstawą do stworzenia jednostki napędowej 1.5 G-TEC jest silnik benzynowy TSI, który dzięki zmiennym fazom rozrządu zaworów dolotowych ogranicza straty występujące w czasie suwu dolotu (pracuje według cyklu Millera).
Modele Scala i Kamiq są oferowane z silnikiem 1.0 G-TEC o mocy 90 KM (66 kW) i 6-biegową skrzynią przekładniową w wersji wyposażeniowej Style. Ceny tych pojazdów w Czechach kształtują się następująco:
Także zdaniem Skody przyszłość motoryzacji to samochody elektryczne. Jednak napęd CNG jest oferowany i uważany przez czeskiego producenta za paliwo, które w znacznym stopniu przyczynia się do redukcji emisji szkodliwych składników spalin (do 1/4 mniej dwutlenku węgla (CO2) i do 3/4 mniej tlenków azotu).
Przy spalaniu gazu ziemnego praktycznie nie powstają żadne cząstki stałe, co między innymi oznacza, że silniki G-TEC nie wymagają stosowania filtrów cząstek stałych, a zastosowanie w przyszłości do zasilania jednostek G-TEC biometanu, do którego są one przystosowane, spowoduje jeszcze większą redukcję emisji lub wręcz osiągnięcie neutralności pod względem emisji CO2.
Porównując CNG z klasycznymi paliwami silnikowymi jednostki napędowe G-TEC w bardzo dużym stopniu ograniczają emisję oraz charakteryzują się znacznie niższymi kosztami eksploatacji związanymi z paliwem.
Samochody w wersjach G-TEC stają się coraz bardziej popularne i to nie tylko wśród firmowych flot pojazdów. Świadczą o tym wskaźniki sprzedaży, które pokazują, że w sprzedaży Octavii, które jest najlepiej sprzedająca się Skodą udział silników G-TEC wynosi około 5% w skali roku. W 2021 roku udział ten może stać się jeszcze większy. W przypadku Scali i Kamiq udziały sprzedaży wersji G-TEC wyniosły w 2020 r. około 2%.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.