Nowa Octavia G-TEC ma 3 zbiorniki zainstalowane w przestrzeni podwozia. Mieszczą one w sumie 17,33 kg sprężonego do 20 MPa gazu ziemnego (CNG). Awaryjny zbiornik benzyny ma pojemność 9 l i zapewnia zasięg do 190 km, co pozwala na swobodny dojazdu do stacji CNG po zużyciu całego zapasu gazu ziemnego.
Zaprojektowany do pracy na gazie ziemnym silnik 1.5 TSI G-TEC ma moc 96 kW (130 KM). Emisja dwutlenku węgla (CO2) tej jednostki napędowej jest około 25% niższa niż w przypadku zasilania benzyną. Silnik emituje także znacznie mniej tlenków azotu (NOx). Jego spaliny są praktycznie pozbawione cząstek stałych.
Dzięki zastosowaniu sprężonego gazu ziemnego o zawartości 20% bio-CNG, co jest obecnie powszechnie stosowanym rozwiązaniem w Niemczech, ślad węglowy samochodu można poprawić nawet o 35 do 40%. Dalsze zwiększanie zawartości bio-CNG prowadzi do zmniejszenia emisji w zakresie dwutlenku węgla (CO2) nawet o 90%, co oznacza, że jazda taka jest prawie neutralna dla klimatu. Pełna neutralność klimatyczna może zostać osiągnięta dzięki zastosowaniu syntetycznego metanu, który jest wytwarzany z wykorzystaniem zielonej energii elektrycznej w procesie łączenia dwutlenku węgla z wodorem. Proces ten jest jednak cały czas w fazie rozwoju.
Przemiana energii chemicznej zawartej w gazie ziemnym na pracę mechaniczną odbywa się w tym silniku niezwykle wydajnie, co jest zasługą zastosowania cyklu Millera, który ogranicza straty sprężania mieszanki paliwowo-powietrznej. Odbywa się to poprzez opóźnienie zamknięcia zaworów dolotowych.
W ten sposób pracujący silnik 1.5 TSI G-TEC zużywa od 3,4 do 3,6 kg gazu ziemnego na 100 km w cyklu WLTP. Zapewnia to zasięg 500 km. Po zużyciu gazu (przy spadku ciśnienia w zbiornikach poniżej 11 barów) silnik automatycznie przełącza się na benzynę. W tym trybie pracy zużywa on 4,6 l paliwa na 100 km. Łącznie na obu paliwach Octavia G-TEC może zatem przejechać nawet do 700 km.
Benzyna jest także używana do rozruchu silnika po zatankowaniu CNG oraz w sytuacji kiedy temperatura otoczenie spada poniżej -10ºC.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.