Wprowadzenie do produkcji Fiata Ducato obecnej generacji, szumnie nazywanej szóstą (z uwzględnieniem jednakże wszystkich faceliftingów po drodze), kosztowało włoski koncern ponad 700 mln euro w ciągu 5 lat badań. W projekcie uczestniczyło ponad 6,5 tys. osób, zaś auta badawcze przejechały ponad 10,5 mln km. Testy podzespołów i auta zajęły ponad 11 tys. godzin. Prowadzone symulacje odzwierciedlały 10-letni okres eksploatacji samochodu. Efekt pracy inżynierów i konstruktorów Fiata pokazano w trakcie prasowej prezentacji w Krakowie.
Zmiany nadwozia
W trakcie polskiej premiery nowego Ducato przedstawiciele Fiata przedstawili zmiany wyróżniające nowy model. Pierwsze, co rzuca się w oczy podczas spotkania z nowym Ducato, to całkiem nowy przód. Inspiracją obecnej stylizacji jest spartański hełm. Jak tłumaczą projektanci, symbolizuje on siłę, zdecydowanie oraz ochronę. Zostawmy jednak marketing i skupmy się na konkretach.
Nowe Ducato otrzymało szerszą i dłuższą maskę z nowymi przetłoczeniami, nowe reflektory z LED-owymi światłami do jady dziennej oraz nowy zderzak. Całość zgrabnie wkomponowano w dotychczasową bryłę auta. Większa maska poprawiła dostęp do osprzętu silnika i reflektorów. Zmiany nadwozia kończą się jednak na słupku A – resztę pozostawiono bez zmian. Przyznać należy, że zarówno ładownia (o maksymalnej pojemności 17 m3 i praktycznym, regularnym, sześciennym kształcie), jak i kabina kierowcy są bardzo dobrze zaprojektowane i zmiana ich kształtu byłaby sztuką dla sztuki. Tym bardziej, ze współczynnik oporu powietrza Cx dla Ducato wynosi 0,31, co jest znakomitym rezultatem wśród samochodów dostawczych.
Kabina pełna nowości
Miejsce pracy kierowcy staje się powoli wizytówką marki i modelu. Liczba możliwych kombinacji kolorystycznych wyposażenia oraz opcjonalnych systemów budzi respekt. Widać wyraźnie, że w segmencie aut dostawczych ważne staje się także wyposażenie zarezerwowane dotychczas dla aut osobowych. Turyński koncern proponuje trzy rodzaje wnętrza – Standard, Techno i Lounge – różniące się kolorystyką wnętrza, wykończeniem deski rozdzielczej, tapicerką i systemami multimedialnymi. Dużą wagę przyłożono do współczesnych narzędzi pracy, którymi dysponuje kierowca. Ducato zaopatrzono więc na środkowej konsoli w uchwyt na smartfon, tablet czy zwykły notes. Tam także umieszczono port USB oraz gniazdo AUX. Opcjonalnie oferowany jest także schowek na 15-calowego laptopa. Całości dopełniają wygodne uchwyty na butelki o pojemności 0,75 l oraz specjalne miejsce na telefon lub smartfon, które za pomocą łącza Bluetooth można połączyć z pokładowym zestawem głośnomówiącym.
Elektronika na straży bezpieczeństwa
Długa jest lista systemów czynnie wspomagających bezpieczeństwo jazdy. Od układów stabilizacji toru jazdy (ESP) i kontroli trakcji (ASR), poprzez system zapobiegający dachowaniu (ROM) czy kontroli ładunku (LAC), aż po układy kontroli pasa ruchu (LDWS) i system rozpoznawania znaków drogowych (TSR). Ducato może być wyposażony również w układ Traction+ (odpowiednik blokady mechanizmu różnicowego) znany z innych modeli Fiata.
Redukcja masy
Ważyć jak najmniej, by wozić jak najwięcej to marzenie każdego producenta samochodów użytkowych. W nowym Ducato zredukowano masę własną o 20kg za sprawą zmian w konstrukcji nadwozia. Przy wyborze kompozytowych resorów (za dopłatą), masa własna auta spada o kolejne 15kg.
Układ napędowy
Pod maską nowego Ducato montowane są obecnie trzy jednostki napędowe o czterech stopniach mocy. Najmniejszy silnik serii MultiJet, o pojemności 2 litrów, osiąga moc 115 KM (i 280 Nm momentu obrotowego). Większa jednostka, 2,3 MultiJet, występuje w dwóch wariantach mocy – 130 i 150 KM, osiągając odpowiednio 320 i 350 Nm momentu obrotowego. Najmocniejsza jednostka to znany z Iveco Daily 180-konny, 3-litrowy MultiJet oferujący 400 Nm momentu obrotowego. Najsłabszy silnik współpracuje ze skrzynią pięciobiegową, pozostałe łączone są z przekładniami o sześciu przełożeniach. Opcjonalnie dostępna jest skrzynia zautomatyzowana Comfort-Matic. Zmiany w układzie przeniesienia napędu ograniczyły się do wzmocnienia sprzęgła oraz zmiany przełożeń w skrzyni biegów.
Natural Power w przyszłym roku
Pierwszy silnik dwupaliwowy bi-power (benzyna-metan) pojawił się w Ducato w 2002 roku, wraz z premierą nowej wówczas generacji modelu. Najnowsze wcielenie Ducato w wersji zasilanej CNG dostępne będzie w pierwszym kwartale 2015 roku. Pod maskę trafi znana z obecnych modeli Ducato i Iveco Daily 3-litrowa, 136-konna jednostka o maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm. Jest to dwupaliwowy silnik zasilany benzyną lub metanem. Będzie to pierwszy samochód w gamie Ducato, który dzięki modernizacji spełniać będzie normę czystości Euro 6.
Fiat Ducato a CNG
Jak przyznają przedstawiciele koncernu, w 2013 roku na naszym rynku sprzedano zaledwie około 20 egzemplarzy modeli Fiat Professional zasilanych CNG. Jednak, mimo wprowadzonej akcyzy na sprężony metan i braku stacji tankowania CNG, Fiat upatruje w tym paliwie swoją szansę. Obserwując rynek widać, że CNG czeka potencjalnie dynamiczny rozwój ze względu na coraz większą świadomość ekologiczną oraz nadal wyraźną atrakcyjność cenową paliwa gazowego. W ocenie Fiata dobrym przykładem może być przykład Czech, gdzie tamtejsza poczta kupiła prawie 1500 pojazdów zasilanych CNG licząc na redukcję kosztów paliwa o połowę!
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.