Na polskim rynku także użytkowane są tzw. butlowozy, bo tak określane są naczepy do przewozu sprężonego gazu ziemnego. Pojazdy tego typu są w stanie dojechać praktycznie wszędzie i zasilać sieć gazową lub instalacje konkretnych użytkowników.
Pojazd taki jest używany na terenie działania Zakładu Gazowniczego w Krakowie. Nie służy on jednak do regularnych dostaw gazu. Jest wykorzystywany w sytuacjach awaryjnych, w trakcie planowych przełączeń i krótkotrwałych prac remontowych, kiedy z różnych względów nie jest wskazane całkowite zaprzestanie dostaw gazu.
Użytkowany w Krakowie butlowóz zbudowany na podwoziu Wielton mieści 3000 m3 sprężonego do 200 barów gazu ziemnego. W zależności od zapotrzebowania taka ilość gazu gazu wystarcza na min. 6 godzin zasilania w punkcie odbioru, co wynika z maksymalnej przepustowości układu rozładunku, która wynosi 500 m3/h. Butlowóz może zasilać stacje redukcyjne ciśnieniem 30 barów (poprzez dodatkowy układ rozładunku) lub sieć dystrybucyjną ciśnieniem 2-3 barów.
Pojazd jest tankowany na zwykłej stacji CNG. Jego napełnienie trwa około 4 godzin.
Prezentowana naczepa, będąca produktem sosnowieckiego Milmetu jest wyposażona w wiązki butli stalowych. Producenci oferują także pojazdy wyposażone w wiązki butli kompozytowych, dzięki czemu znacznie obniża się masa własna naczepy, a w związku z tym rośnie jej ładowność.
Taką naczepę oferuje słupska firma STAKO. De facto nie jest to naczepa tylko zestaw butli kompozytowych budowany w formie kontenera 20 stopowego, który STAKO określa jako wieloelementowy kontener do przewozu gazu sprężonego (MEGC - Multi Element Gas Container). W ten sposób po załadowaniu kontenerów na naczepę przystosowaną do przewozu kontenerów ADR (z materiałami niebezpiecznymi) otrzymujemy butlowóz. Jest to o tyle wygodne, że po zdjęciu kontenerów z naczepy w miejscu odbioru gazu zestaw z naczepą podkontenerową może udać się po kolejne kontenery, zapewniając ciągłość dostaw gazu.
Pojedynczy kontener MEGC mieści 5300 m3 sprężonego gazu ziemnego, zatem za pomocą typowej naczepy podkontenerowej przystosowanej do przewozu dwóch kontenerów 20 stopowych można przewieźć 10600 m3 gazu ziemnego. Przy zapotrzebowaniu na gaz w ilości 500 m3/h instalację odbiorcy można zasilać przez ponad 21 godzin.
Jak widać zmiana butli ze stalowych na kompozytowe pozwala na znaczne zwiększenie pojemności butlowozu, przy zachowaniu dopuszczalnej administracyjnie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.