Linia produktów Titan firmy Hexagon Lincoln stanowi idealne rozwiązanie dla firm, które zużywają dużo gazu przy wysokim natężeniu przepływu ale nie mają dostępu do sieci gazowej. Dostawy gazu ziemnego w postaci sprężonej są dużo wygodniejsze niż w przypadku gazu skroplonego. Nie jest wymagana skomplikowana infrastruktura kriogeniczna. Właśnie w tym celu stworzono naczepę Titan XL, która dysponuje pojemnością geometryczną 49 tys. l, zapewniającą możliwość przewiezienia 14,7 tys. m3 sprężonego gazu ziemnego. Tak dużą ilość gazu można zmagazynować dzięki sprężeniu go do ciśnienia 248 barów.
Stosowane w naczepach Titan kompozytowe zbiorniki są o 75% lżejsze od stalowych. Dzięki temu naczepa Titan XL może przewieźć ponad 10,5 t gazu ziemnego. Dla Volkswagena Caddy EcoFuel, który zużywa średnio około 5,7 kg CNG na 100 km taki zapas paliwa pozwoliłby pokonać dystans ponad 185 tys. km.
Titan XL jest ewolucją naczepy Titan Magnum. Kontener ISO Titan 4 zawiera 4 duże zbiorniki Titan mieszczące ponad 10 tys. m3 gazu. Wprowadzony w 2012 r. Titan Magnum zawiera 5 dużych zbiorników Titan i do 9 mniejszych Tuffshell. W ten sposób otrzymaliśmy możliwość przewiezienia 13,22 tys. m3 gazu. Titan XL zwiększa objętość o kolejne 10% do 14,7 tys. m3, ponieważ zastąpiono w nim mniejsze zbiorniki Tuffshell dłuższymi zbiornikami o większej średnicy.
Frank Häberli, wiceprezes działu dystrybucji gazu Hexagon Lincoln
Titan XL wykorzystuje długie zbiorniki Titan o dużej pojemności dzięki czemu dysponuje znakomitymi możliwościami przewozowymi. Dodatkowo, duża objętość butli minimalizuje liczbę połączeń. Ustawione w poziomie długie zbiorniki wpływają na stateczność pojazdu, obniżając jego środek ciężkości.
Zastosowanie drogowych dostaw gazu ziemnego umożliwia zwiększenie dostępności, a tym samym wykorzystania tego paliwa, mającego bardziej konkurencyjne ceny w porównaniu z konwencjonalnymi nośnikami energii.
Naczepy takie są powszechnie używane w krajach Ameryki Łacińskiej Łacińskiej. W Meksyku, Peru, na Dominikanie i w Kolumbii jest używanych ponad 100 modułów i naczep Titan. Pojazdy takie są także używane w Argentynie, tworząc system dostaw gazu ziemnego Virtual Pipeline, który oferuje firma Galileo.
Zainteresowanie produkowanymi przez Hexagon naczepami Titan jest także bardzo duże w południowo-wschodniej Azji, gdzie znajdują one zastosowanie na stacjach tankowania pojazdów gazem ziemnym pracujących w systemie matka-córka. Polega on na tankowaniu naczep do przewozu CNG na stacjach podłączonych do sieci gazowej (stacja matka). Załadowane naczepy przewożą gaz ziemny do stacji córek, dla których są one magazynami paliwa. W taki sposób wykorzystuje się 110 naczep Titan w firmach PTT w Tajlandii i Petronas w Malezji. W Wietnamie firma PetroVietnam wykorzystuje pojazdy Titan do dostarczania gazu ziemnego dla przemysłu.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.