Dotychczas zastosowanie pojazdów zasilanych gazem ziemnym w transporcie dalekim było problematyczne z uwagi na ograniczony zasięg takich samochodów. Wynika to przede wszystkim z ograniczonej ilości miejsca w ciągnikach dalekodystansowych. Mają one niewielki rozstaw osi, a co za tym idzie oferują niewielką przestrzeń do zamontowania odpowiedniej do uzyskania większego zasięgu liczby zbiorników.
Wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu rynku firma Kögel zaprezentowała naczepę, która dzięki zamontowaniu zbiorników na sprężony gaz ziemny jest w stanie zwiększyć zasięg samochodu zasilanego gazem nawet trzykrotnie.
Geometryczna pojemność kompozytowych zbiorników do przechowywania gazu ziemnego wynosi 1100 l, co pozwala na zatankowanie blisko 220 m3 sprężonego do 20 MPa gazu ziemnego. Zbiorniki są zamontowane w taki sposób, że możliwe jest ich wysunięcie, co ułatwia obsługę i serwisowanie.
Pakiet butli zwiększa masę naczepy o 524 kg. Dla porównania masa kosza wypełnionego paletami to około 800 kg.
Instalacja łącząca zbiorniki naczepy z ciągnikiem wykorzystuje specjalne złącze, którym gaz jest doprowadzany do układu zasilania silnika pojazdu.
Pakiet zbiorników CNG może być zamontowany jako opcja we wszystkich naczepach produkowanych przez firmę Kögel, włącznie z pojazdami już używanymi.
Pomimo, że naczepa tego typu była prezentowana na targach IAA w Hanowerze nie są znane szczegóły jej konstrukcji. Z tego co udało nam się nieoficjalnie ustalić ciśnienie gazu jest zmniejszane dopiero w regulatorze zamontowanym w ciągniku, zatem przez złącze pomiędzy naczepą a ciągnikiem przepływa gaz pod ciśnieniem 20 MPa.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.