Nowy Stralis NP z silnikiem o mocy 460 KM jest dostępny jako ciągnik oraz jako podwozie. Szeroka gama odmian obejmuje ciągniki niskopodwoziowe, podwozia pod wszelkie zabudowy (np. nadwozia wymienne) oraz superlekkie ciągniki ADR.
Iveco Stralis NP 460, zasilany wyłącznie skroplonym gazem ziemnym (LNG), wyposażony w dwa zbiorniki kriogeniczne, rozwija moc 460 KM i oferuje zasięg do 1600 kilometrów. Dzięki zastosowanym technologiom i oferowanym wraz z pojazdem usługom zapewniającym możliwie najniższe zużycie paliwa pozwala on uzyskać pod tym względem do 15% oszczędności oraz do 9% niższy całkowity koszt użytkowania (TCO) w porównaniu z samochodami ciężarowymi z silnikami Diesla.
Silnik Cursor 13 NG nowego Stralisa NP 460 generuje czystą moc, emitując aż o 99% mniej cząstek stałych oraz o 60% mniej tlenków azotu w porównaniu z limitami określonymi w normie Euro 6. W przypadku eksploatacji na biometanie emisja dwutlenku węgla (CO2) jest ograniczona o 95%. Wyjątkowo cicha praca silnika (poniżej 71 dB) przyczynia się także do redukcji emisji hałasu. Wynika to z faktu, że spalanie mieszanki gazowo-powietrznej odbywa się przy stopniu sprężania 12:1 (znacznie niższym w porównaniu z wartością 17:1 w silnikach Diesla).
Nowością w Stralisie NP 460 jest także 12-biegowa zautomatyzowana przekładnia HI-TRONIX, która w porównaniu z poprzednią wersją zapewnia wyższy komfort jazdy i lepsze osiągi, a także oferuje nowe funkcje, takie jak oparty o GPS system przewidywania warunków jazdy HI-CRUISE.
Modułowe podejście Iveco zaowocowało bogatą ofertą fabrycznych opcji oraz wyjątkową elastycznością indywidualnej konfiguracji. Pojazd może być zasilany sprężonym (CNG) lub skroplonym gazem ziemnym (LNG), lub mieszanką tych paliw. Wersja z dwoma zbiornikami LNG oferuje rekordowy zasięg do 1600 km.
Nowy Stralis NP 460 jest wyposażony w najbardziej zaawansowane technologie Iveco służące obniżeniu zużycia paliwa oraz kabinę HI-WAY zaprojektowaną pod kątem zapewnienia najwyższego komfortu na dalekich trasach.
Pierre Lahutte
prezes marki Iveco
W ubiegłym roku rozpoczęliśmy rewolucję w transporcie długodystansowym opartym na gazie ziemnym, wprowadzając model Stralis NP 400. Na fali sukcesu tego przełomowego pojazdu wprowadzamy dziś zupełnie nową gamę samochodów z silnikami jednopaliwowymi, które idealnie trafiają w potrzeby rynku przewozów na dalekich trasach. Nowy Stralis NP 460 zapewnia osiągi i wydajność we wszystkich długodystansowych misjach, a tankowanie skroplonego biometanu pozwala obniżyć emisję niemal do zera dla uzyskania czystej mocy!
Najlepszy samochód ciężarowy dla Ziemi
Oprócz zmniejszenia emisji stosowanie biometanu jest korzystne także z racji zmniejszenia zależności od paliw kopalnych, gdyż gaz ten jest pozyskiwany z odpadów rolniczych i komunalnych, ścieków lub odpadów powstających przy przetwórstwie żywności. Biogaz może być produkowany lokalnie, co znacznie obniża zapotrzebowanie na energię do transportu paliwa i związaną z tym emisję CO2. Ponadto w procesie produkcyjnym powstają cenne produkty uboczne, takie jak bio-CO2 do agregatów chłodniczych i bionawozy dla rolnictwa.
Najwyższa moc w tej klasie i najniższe zużycie paliwa bez kompromisów
Nowy silnik Cursor 13 NP, opracowany przez FPT Industrial, został zaprojektowany specjalnie z myślą o długodystansowym, międzynarodowym transporcie drogowym. Najmocniejszy, dostępny na rynku, silnik zasilany wyłącznie gazem ziemnym oferuje osiągi zaspokajające potrzeby większości przewozów. Usprawniony proces spalania w silniku o pojemności skokowej 12,9 litra zapewnia możliwie najniższe zużycie paliwa na długich trasach. Wtryskiwacze gazu o dużej przepustowości, szynę paliwową, tłoki i turbosprężarkę zaprojektowano w sposób umożliwiający uzyskanie wysokich wartości mocy i momentu obrotowego. Trwałość jednostki napędowej oraz okresy pomiędzy przeglądami wydłużono w celu zapewnienia odpowiednich osiągów przy jak najrzadszych przestojach.
Pożądane efekty przyniosło zastosowanie do zasilania silnika stechiometrycznej mieszanki gazowo-powietrznej. Silnik jest jednopaliwowy, co oznacza, że Cursor 13 NG pracuje w 100% na gazie ziemnym. Układ oczyszczania spalin to kompaktowy i lekki trójdrożny katalizator. Nie wymaga on regeneracji ani stosowania dodatków do paliwa, co jest bardzo funkcjonalne i nie ogranicza ładowności.
Niektóre rozwiązania zastosowane w silniku Cursor 13 NG są chronione patentami. Pierwszym, w sprawie którego trwa postępowanie patentowe jest opracowany przez FPT Industrial system kontroli spalania stukowego. Poprawia on osiągi jednostki napędowej, zwiększa tolerancję w parametrach możliwego do użycia paliwa oraz chroni silnik i trójfunkcyjny katalizator przed skutkami wypadania zapłonów.
Drugie rozwiązanie to także opracowany przez FPT Industrial system reakcyjnej kontroli przepływu powietrza, czyli nowy układ doboru proporcji mieszanki stechiometrycznej zasilającej silnik w czasie zmiany przełożenia w skrzyni biegów. Dzięki niemu zapewnione jest ciągłe przekazywanie momentu obrotowego w trakcie zmian przełożeń w zautomatyzowanej skrzyni biegów. Gwarantuje to możliwość uzyskiwania maksymalnych osiągów i możliwie najszybszą zmianę przełożenia. Firma FPT Industrial złożyła wniosek o opatentowanie tego systemu.
Iveco Stralis NP 460 jest pierwszym samochodem ciężarowym zasilanym gazem ziemnym, który został wyposażony w 12 biegową zautomatyzowaną przekładnię HI-TRONIX. Skrzynia biegów najnowszej generacji oferuje najbardziej zaawansowaną technologię w swojej kategorii i charakteryzuje się efektywnością na poziomie 99,7%, wyjątkową trwałością, a także najlepszym w swojej klasie zakresem przełożeń (16,7) oraz stosunkiem przenoszonego momentu obrotowego do masy.
Nowa przekładnia zmienia biegi o 10% szybciej w porównaniu z poprzednim modelem oraz oferuje dodatkowe funkcje, takie jak tryb rozkołysania, cztery biegi wsteczne oraz pozwala na współpracę z nowymi wersjami przystawek odbioru mocy. Skrzynia HI-TRONIX jest standardowo wyposażona w zintegrowany zwalniacz hydrokinetyczny i funkcję wspomagania ruszania na wzniesieniu, zapewniające maksymalny poziom bezpieczeństwa kierowcy i ładunku.
Stralis NP 460 wyróżnia się niskim zużyciem paliwa we wszystkich rodzajach przewozów, od regionalnych na średnich trasach do międzynarodowego transportu długodystansowego. Oprócz konstrukcji samego silnika do wyjątkowo niskiego spalania przyczyniają się inne rozwiązania, takie jak DSE (ocena stylu jazdy) służąca monitorowaniu i doskonaleniu zachowania kierowcy, ogranicznik prędkości i momentu obrotowego Ecoswitch oraz system Ecofleet zapewniający efektywną strategię zmiany przełożeń. W modelu wprowadzono także zintegrowany system wspomagania jazdy HI-CRUISE wykorzystujący technologię GPS (sterowanie działaniem tempomatu i zmianą biegów z uwzględnieniem przewidywanych warunków jazdy oraz topografii terenu, a także dalsze udoskonalenia funkcji Eco-roll). Zoptymalizowano również przełożenie tylnej osi oraz wprowadzono opony o obniżonych oporach toczenia.
Całkowity koszt użytkowania (TCO) niższy nawet o 9% w porównaniu z analogicznym pojazdem z silnikiem Diesla
Iveco Stralis NP 460 jest idealnym samochodem do transportu dalekiego. Jego atutami są wyjątkowo niski całkowity koszt użytkowania (TCO), a także przynajmniej takie same walory pod względem komfortu, ładowności, osiągów i funkcjonalności, jak w przypadku pojazdu z silnikiem Diesla.
Całkowity koszt użytkowania nowego Stralisa NP 460 jest nawet o 9% niższy w porównaniu z samochodem wyposażonym w silnik o zapłonie samoczynnym, przy lepszej dynamice i osiągach. To jeszcze lepszy wynik niż w przypadku wprowadzonego na rynek w 2016 r. Iveco Stralisa NP 400, który oferował 7% oszczędności pod tym względem.
Znacznie niższy całkowity koszt użytkowania wynika z mniejszego zużycia paliwa w Stralisie NP 460 (nawet o 15%), a także z niższych kosztów gazu ziemnego w porównaniu z olejem napędowym. Poprawę ekonomiki eksploatacji zapewniają także usługi TCO2 Live w skład których wchodzą raporty Smart Reports, konsultacje paliwowe oraz szkolenia w Akademii Jazdy Iveco.
TCO2 Smart Reports są to cotygodniowe zestawienia zawierające informacje o zużyciu paliwa, ocenie stylu jazdy kierowcy i emisji dwutlenku węgla (CO2). Konsultacje paliwowe w ramach usługi TCO2 Live to monitorowanie kluczowych wskaźników efektywności pojazdów użytkownika przez lokalnego konsultanta. Celem konsultacji jest opracowanie indywidualnego planu zwiększania oszczędności w zużyciu paliwa. Nieodłącznym elementem ograniczenia zużycia paliwa jest właściwy styl prowadzenia samochodu. Szkolenia w tym zakresie, indywidualnie dostosowane do potrzeb użytkownika, oferuje Akademia Jazdy Iveco.
Do wyjątkowo niskiego całkowitego kosztu użytkowania przyczyniają się także długie okresy pomiędzy przeglądami. Już w przypadku poprzedniego modelu były one najdłuższe w branży. Teraz ustalono je na na 90 000 km. Ogranicza to niższe koszty serwisowania, a samochód może dłużej pracować. Brak skomplikowanego układu oczyszczania spalin, filtrów cząstek stałych czy aktywnej regeneracji filtrów także przyczynia się do obniżenia kosztów utrzymania Stralisa NP 460.
Usługi zarządzania flotą obniżające całkowity koszt użytkowania świadczone we współpracy z Michelin Solutions
W nowym Stralisie NP 460 wprowadzono trzy innowacyjne aplikacje opracowane przez Michelin Solutions. Ułatwiają one efektywne zarządzanie pojazdem i jego integrację z flotą właściciela, a także pomagają menedżerowi floty i kierowcy w uzyskaniu najlepszych osiągów i najniższego całkowitego kosztu użytkowania.
Rozwiązania Michelin uzupełniają usługi Iveco służące obniżeniu zużycia paliwa, dzięki którym Stralis NP jest racjonalnym i rentownym wyborem przy kompletowaniu parku pojazdów firmy transportowej.
Konfiguracja zbiorników paliwa dostosowana do każdego rodzaju przewozów
Stralis NP 460 jest oferowany z szerokim wyborem zbiorników paliw metanowych (CNG i LNG) przeznaczonych do krótszych i dłuższych wersji podwozi, montowanych z prawej lub lewej strony. Dzięki tak skonstruowanej ofercie użytkownik może skonfigurować pojazd zgodnie ze specyfiką planowanej eksploatacji.
W przypadku standardowych wersji zbiorniki LNG dostępne są w 3 rozmiarach. Pozwala to zachować dostateczną ilość miejsca w podwoziu na osprzęt niezbędny w przewozach, do których przeznaczony jest pojazd. Małe zbiorniki pozwalają uzyskać dodatkowy metr przestrzeni na zamontowanie takich podzespołów, jak np. sprężarki do cystern i silosów. Zbiorniki mogą być zamontowane także z lewej strony, w celu uzyskania miejsca na zainstalowanie większych elementów lub pożądanego rozkładu masy. Stralis NP 460 oferuje największą elastyczność, otwierając praktycznie nieograniczone możliwości techniczne w zakresie indywidualnej konfiguracji.
Sieć dealerska z najbardziej zaawansowanym know how i doświadczeniem w dziedzinie gazu ziemnego
Od 20 lat Iveco jest pionierem rozwiązań transportowych opartych na pojazdach zasilanych gazem ziemnym, więc sieć tej marki szczyci się największym doświadczeniem w branży. Dealerzy Iveco dysponują zaawansowaną techniczną wiedzą i rozległym doświadczeniem w kwestii obsługi pojazdów z napędem gazowym. Dziś obsługują 22 000 samochodów zasilanych gazem ziemnym jeżdżących po drogach całej Europy. Wielkość parku pojazdów gazowych stale się powiększa, ponieważ coraz większa liczba operatorów logistycznych przestawia swój tabor na to właśnie paliwo.
Niektóre z największych firm przewozowych w Europie, w tym Transports Jacky Perrenot Group, Pe.Tra, Meyer Logistik, Grupo HAM i Grupa Jost, już zaufały marce Iveco i użytkują Stralisy NP 400. Zaledwie po roku od premiery rynkowej 100 klientów wybrało ten przełomowy pojazd, zamówiony w łącznej liczbie 1600 egzemplarzy.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.