Wnioski będą składane w dwóch etapach. W pierwszym składane są wnioski wstępne z załącznikami i podlegają ocenie pod kątem formalnym. Wnioskodawcy, których wnioski wstępne będą zaopiniowane pozytywnie, aby ubiegać się o dofinansowanie, będą zobligowani do złożenia pełnego wniosku wraz z załącznikami w terminie 120 dni kalendarzowych od dnia otrzymania informacji o wyniku oceny wniosku wstępnego.
Wnioski wstępne można składać od 1 marca do 2 kwietnia 2013 r. do godz. 15.30.
Komentarz
Wybór technologii stosowanej w autobusach objętych dofinansowaniem jest wynikiem uzgodnień z Hiszpanią, która pod koniec roku 2012 kupiła od Polski prawa do emisji CO2. Trochę dziwnym (a może nie) wydaje się wybór technologii stosowanej w autobusach objętych dofinansowaniem (hybrydowe autobusy CNG), ponieważ jej zastosowanie jest ograniczone właściwie do 3 dostępnych na rynku modeli. Są nimi: Tata Hispano Habit CNG Hybrid i Tata Hispano Area CNG Hybrid, produkowane w Hiszpanii, w zakładach Tata Hispano Motors Carrocera, S.A., które od 2009 r. w 100 % należą do indyjskiego koncernu Tata oraz produkowany w Indiach autobus Tata Starbus CNG Hybrid.
Tata Hispano Habit CNG Hybrid wykorzystuje szeregowy układ hybrydowy i miał być dostarczony w liczbie 10 egzemplarzy do firmy EMT Madrid obsługującej komunikację miejską w stolicy Hiszpanii.
Tata Hispano Area CNG Hybrid został zaprezentowany na Busworld Fair 2011 w Delhi, a indyjski produkt (Tata Starbus CNG Hybrid) wyposażony w równoległy układ hybrydowy był wykorzystywany w 2010 r. w Delhi (4 autobusy).
Liczyliśmy na to, że programem będą objęte pojazdy oparte o zasilanie LPG, w tym także systemami gazodiesla, lecz NFOŚiGW (Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej) objął dofinansowaniem rozwiązanie, jak to określono w materiałach prasowych, należące do najnowocześniejszych na świecie. Czemu pochodzi ono z Hiszpanii? Czy to swego rodzaju offset za sprzedaż praw do emisji CO2? Czemu nie postawiono na autobusy elektryczne, które z powodzeniem rozwija polska firma Solaris? Czy przewoźnicy będą chcieli kupować egzotyczne z naszego punktu widzenia autobusy Tata?
W najbliższym czasie postaramy się opublikować odpowiedzi na te pytania.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.