Troska o środowisko
Zmniejszenie uciążliwości oddziaływania działalności człowieka na środowisko jest bardzo istotnym działaniem, które powinno spędzać sen z powiek nie tylko decydentom. Gazowe układy zasilania stosowane w transporcie doskonale wpisują się takie rozumowanie i powodują, że ślad węglowy tej gałęzi gospodarki (bardzo istotnej w Polsce) zmniejsza się. Dodatkowo przewoźnik zmniejsza koszty utrzymania floty pojazdów. Jak to możliwe?
Branża samochodowych instalacji gazowych jest w Polsce bardzo dobrze rozwinięta, głównie za sprawą montażu systemów LPG w samochodach osobowych. Stworzony przy okazji potencjał produkcyjny, handlowy i serwisowy - w postaci warsztatów i firm specjalizujących się w montażu i obsłudze samochodowych instalacji gazowych spowodował, że przejęcie kolejnej części rynku pojazdów (tym razem użytkowych) było tylko kwestią czasu i stworzenia odpowiednich mechanizmów, które ten rynek rozwiną w większym stopniu.
Korzyści związane z obniżeniem emisji szkodliwych składników spalin w silnikach Diesla, w których zastosowano gazowy układ zasilania (CNG lub LNG) są bezsporne, szczególnie w zakresie ograniczenia emisji cząstek stałych. Premią za uzyskiwany efekt ekologiczny jest zmniejszenie kosztów eksploatacji pojazdów.
W Polsce ma na to wpływ zerowa stawka akcyzy na paliwa metanowe, która obowiązuje od 14 sierpnia 2019 r.
W Niemczech, będącym krajem tranzytowym dla wielu polskich przewoźników międzynarodowych, dla pojazdów zasilanych paliwami metanowymi, także w formule gazodiesla obowiązuje zwolnienie z obowiązku opłacania jednego ze składników myta (opłaty drogowej) związanego z zanieczyszczeniem powietrza (od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2023 r.).
W zależności od DMC pojazdu (powyżej 7,5 t) przewoźnik oszczędza od 9,3 do 18,7 centa na każdym przejechanym w Niemczech kilometrze.
Montaż instalacji gazowej (CNG) jest możliwy do każdego silnika o zapłonie samoczynnym, niezależnie od typu i generacji zastosowanej w nim dieslowskiej aparatury paliwowej. Zamontowana w pojeździe instalacja zastępuje ponad połowę paliwa dieslowskiego (oleju napędowego) tańszym paliwem gazowym, co stanowi wymierną oszczędność.
Firma Elpigaz oprócz zamontowania gazowego układu zasilania (DEGAmix lub Vela Diesel) oferuje także pomoc w załatwieniu formalności związanych z uzyskaniem zwolnienia z obowiązku opłacania w Niemczech jednego ze składników opłat drogowych (myta), związanego z zanieczyszczeniem powietrza.
Samochód z instalacją gazową zużywa mniej oleju napędowego, który jest zastępowany tańszym gazem ziemnym.
To bardzo ważna cecha jeśli przewozy wykonywane są w terenie górzystym, gdzie odpowiedni zapas mocy jest kluczowy do sprawnego poruszania się zestawu drogowego.
Uzyskiwany efekt ekonomiczny w postaci obniżenia kosztów funkcjonowania firmy pozwala na:
Każdy kilometr pokonany samochodem z instalacją gazową przynosi wymierny rezultat finansowy, a każdy dzień zwłoki w montażu gazowego układu zasilania w ciężarówce powoduje wymierne koszty, których z dużą korzyścią dla firmy przewozowej można uniknąć.
Do końca 2023 r. jest jeszcze sporo czasu na zaoszczędzenie konkretnych pieniędzy. Zostają one w kieszeni przewoźnika i mogą być wydane np. na kolejne pojazdy wzmacniające potencjał firmy.
Zobacz ile możesz zaoszczędzić na samych opłatach Toll Collect w Niemczech.
Biorąc pod uwagę wszystkie wymienione argumenty zasilanie gazowe silników Diesla wydaje się rozwiązaniem najbardziej korzystnym w obecnych realiach rynku międzynarodowych usług przewozowych. Rozwiązanie to idealnie łączy ekologię z ekonomią, co powoduje dużą jego popularność wśród przewoźników z korzyścią dla nas wszystkich.
Zatem im wcześniej zostanie podjęta decyzja o dostosowaniu floty pojazdów użytkowych do zasilania paliwami metanowymi, tym więcej środków finansowych można zaoszczędzić.
Świadczą o tym słowa przedstawiciela firmy STRB.
Dyrektor zarządzający firmy transportowej STRB
W styczniu 2019 r. podjęliśmy decyzję o zainstalowaniu systemu Dual Fuel CNG marki Elpigaz w pilotażowym ciągniku siodłowym Mercedes Actros 1845. Po złożeniu wniosku Toll Collect skorzystaliśmy ze zdalnego wyłączenia opłat. Od tego czasu sukcesywnie instalujemy w całej naszej flocie system Dual Fuel CNG oferowany przez Elpigaz i korzystamy z ulgi. Ta inwestycja przyniesie nam oszczędności na poziomie ponad 12 mln zł do końca 2023 r.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.