Włosi lubią metan

Piotr Złoty
źródło: Fiat
Dodany: 19.11.2012

 
W ciągu 9 miesięcy 2012 roku we Włoszech zarejestrowano ponad 43,5 tys. pojazdów zasilanych gazem ziemnym. Stanowi to wzrost o 34% w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.

 

Niemały w tym udział Fiata, którego pojazdy stanowią 87% nowo rejestrowanych samochodów OEM przystosowanych do zasilania gazem ziemnym. Jest to zasługa odpowiedniej polityki konstrukcyjno-modelowej prowadzonej konsekwentnie od 15 lat.

Logo gamy Fiat Naturalfot. FiatLogo gamy pojazdów Natural Power

Firma jako pierwsza i jedyna oferuje gamę pojazdów Natural Power (napędzanych CNG), która obok samochodów osobowych i dostawczych obejmuje także autobusy i ciężkie pojazdy użytkowe zasilane gazem ziemnym. Od momentu wprowadzenia gamy Natural Power w 1997 r. Fiat ulokował na rynku ponad 500 tys. samochodów zasilanych CNG.

Zdaniem włoskiego producenta metan jest obecnie najkorzystniejszym sposobem na zmniejszenie emisji szkodliwych składników spalin przez silniki spalinowe. Gazowe jednostki napędowe pozwalają do minimum zredukować w spalinach zawartość CO2, tlenków azotu i węglowodorów przy zerowej emisji cząstek stałych. Efekt ekologiczny idzie w parze z ekonomią ponieważ gaz ziemny pozwala na obniżenie o około połowę kosztów eksploatacji pojazdu.

Jeszcze korzystniejszym nośnikiem energii dla sektora motoryzacyjnego jest biometan, który powstaje w procesie beztlenowej fermentacji, np. odpadów. Zasilany tym paliwem pojazd emituje tyle CO2 co samochód elektryczny zasilany energią pozyskaną ze źródeł odnawialnych.

Konsekwencja w promowaniu rozwiązań transportowych opartych na gazie ziemnym spowodowała, że Fiat w ciągu ostatnich 5 lat osiągnął najniższy poziom emisji dwutlenku węgla w gamie pojazdów sprzedawanych w Europie. Wynosi on średnio 118,2 g/km (dane z 2011 r.) i jest niższy od limitu wyznaczonego przez Unię Europejską na 2015 r. (130 g/km). Średni wynik emisji CO2 dla całej grupy Fiata wynosi 123,3 g/km.

Logo TwinAirfot. FiatNowa technologia w silnikach Fiat (MultiAir) i jej aplikacja w innowacyjnym, dwucylindrowym silniku zasłużyła na odrębne logo

Jednym z silników, który pozwolił na osiągnięcie niskiego wyniku emisji CO2 jest stosowana w Pandzie Natural Power, zasilana CNG, jednostka napędowa TwinAir. Charakteryzuje się ona emisją dwutlenku węgla na poziomie 86 g/km. Wynik ten jest rekordowy w gamie pojazdów produkowanych przez Fiat Group i należy do najniższych w branży motoryzacyjnej.

W ten sposób (poprzez odpowiednią politykę koncernów motoryzacyjnych i aktywne formy wspierania ekologicznych rozwiązań napędu pojazdów Włochy są bliższe spełnienia wymogów Dyrektywy 2009/28/EC, narzucającej 10-procentowy udział energii odnawialnej w sektorze transportu, która jest fragmentem docelowego programu podwyższenia udziału tego rodzaju energii w gospodarce krajów Unii Europejskiej do 20% w roku 2020.


Good Przydatny artykuł (4)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)







Partnerzy
Ustawienia plików cookie