Moduł Parker Veriflo FM80 jest przeznaczony do gazowych układów zasilania CNG, wykorzystywanych w silnikach średnich i ciężkich pojazdów użytkowych. Producent podaje, że moduł jest odpowiedni do jednostek napędowych o pojemnościach skokowych od 5 do 12 l.
Producent deklaruje, że moduł FM80 wyznacza nowe standardy dla urządzeń stosowanych w gazowych układach paliwowych silników. Jest on odporny na zmiany temperatury, wielkości przepływu, drgania, ciśnienia zasilania i składu gazu.
Większość urządzeń do redukcji ciśnienia gazu ziemnego w układach zasilania silników wykorzystuje gumowe membrany. W module FM80 zastosowano regulator ciśnienia gazu wykorzystujący metalowy (sztywny) tłok poruszający się cylindrze.
W części odpowiadającej za filtrację paliwa gazowego zastosowano filtr koalescencyjny. Ponadto moduł FM80 zawiera czujnik ciśnienia, elektromagnetyczny zawór odcinający, wymiennik ciepła i zawór bezpieczeństwa części niskociśnieniowej. Wszystkie elementy znajdują się w jednej kompaktowej obudowie.
Inne elementy gazowego układu zasilania można konfigurować w zależności od potrzeb. Parker podaje, że kompletny układ paliwowy CNG przewyższa standardy w zakresie szczelności i bezpieczeństwa. Został przetestowany w różnych silnikach i spełnia wymagania w zakresie wydajności wszystkich wiodących producentów OEM mających w swej ofercie opcję napędu CNG.
Oficjalna prezentacja modułu paliwowego CNG Parker Veriflo FM80 miała miejsce 6 maja 2015 r. na konferencji prasowej na wystawie Alternative Clean Transportation (ACT) Expo w Dallas.
Moduł paliwowy FM80 wyposażono w kilka przełomowych rozwiązań mających na celu zwiększenie wydajności i efektywności pracy pojazdu zasilanego CNG. Zastosowanie większego odstojnika na olejowe frakcje w części filtrującej paliwo gazowe powoduje, że można go rzadziej opróżniać. Innowacyjna technologia zapobiega problemom z zamarzaniem w zimie i eliminuje możliwość przecieków gazu do cieczy chłodzącej wynikających ze zużycia membran i uszczelnień w dłuższym okresie eksploatacji.
Madhukar Puniani, menadżer ds. rozwoju (Natural Gas Systems) Dywizji Veriflo firmy Parker Hannifin
Tłokowy regulator ciśnienia gazu modułu FM80 zapewnia stabilne ciśnienie wyjściowe w całym zakresie pracy silnika, niezależnie od warunków atmosferycznych, zintegrowanie wielu komponentów wewnątrz modułu zmniejsza liczbę połączeń w układzie paliwowym.
Moduł FM80 ma wydajność 80 kg/h i zapewnia stabilne ciśnienie wyjściowe w szerokim zakresie ciśnień zasilania (15-248 bar). Dzięki temu zasięg pojazdu zwiększa się o 3-5%.
Zintegrowany obieg grzewczy modułu FM80 wykorzystujący ciepło z układu chłodzenia silnika zwiększa niezawodność urządzenia w niskich temperaturach i eliminuje możliwość uszkodzeń przewodów paliwowych.
Część odpowiedzialna za regulację ciśnienia charakteryzuje się dobrą odpowiedzią na zapotrzebowanie silnika na paliwo, a poruszający się w cylindrze tłok zmniejsza drgania wywołane przepływem gazu i ogranicza spadki ciśnienia.
Zastosowane wewnątrz modułu uszczelnienia teflonowe (PTFE) znakomicie izolują strumień przepływającego gazu zapewniając możliwość pracy urządzenia w szerokim zakresie temperatur otoczenia od -40 do 120ºC.
Jako firma globalna, Parker opracowuje najnowsze technologie pozwalające zmniejszyć zależność światowej gospodarki od olej napędowego, który jest powszechnie stosowany w środkach transportu. Gaz ziemny jest czystszy, bardziej ekonomiczny i mniej toksyczny dla środowiska niż olej napędowy. Parker ma zaszczyt być pierwszym producentem, który oferuje w pełni zintegrowany, wysokiej jakości system paliwowy CNG z nowym modułem FM80. Jest to idealne rozwiązanie, jeśli wydajność i produktywność floty ma kluczowe znaczenie dla firmy.
Tamara Horne, dyrektor generalny Dywizji Veriflo firmy Parker Hannifin
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.