Tańsze CNG od PGNiG dla MPK Rzeszów

Piotr Złoty
źródło: relacja własna
Dodany: 17.10.2017

 
W połowie października 2017 r. MPK Rzeszów podpisała z PGNiG Obrót Detaliczny umowę zawierającą bardziej korzystne warunki dostawy gazu ziemnego dla autobusów miejskich poruszających się po ulicach stolicy Podkarpacia.

 

Adam Simonowicz

dyrektor Depatrtamentu CNG i LNG PGNiG Obrót Detaliczny

Umowa ta jest efektem nowej polityki firmy, która jest dostosowana potrzeb naszych klientów. Mamy nadzieję, że w ten sposób otworzymy nowe możliwości dla rozwoju ekologicznej floty autobusów CNG w Rzeszowie.

Henryk Mucha

prezes PGNiG Obrót Detaliczny

Odpowiadamy za rozwój biznesu jakim jest CNG. Bardzo dziękuję, że ten biznes możemy rozwijać tutaj, w Rzeszowie, na Podkarpaciu. Nie tylko ze względu na to, że Podkarpacie jest miejscem, w którym zaczęła się historia związana z gazem ale również dlatego, że tutaj, na Podkarpaciu, szczególnie myśli się o ekologii. A gaz to jest właśnie ekologia. PGNiG zmienia swoje dotychczasowe podejście czego efektem są niższe ceny. Myślę, że ceny będą jeszcze spadać w sytuacji, w której zmaterializują się zapowiedzi Ministerstwa Finansów w zakresie zerowej stawki akcyzy na CNG. Mam nadzieję, że przyczyni się do wzrostu zainteresowania zakupem autobusów napędzanych gazem. Dzisiaj jesteśmy w Rzeszowie. Mam nadzieję, że za chwilę dołączą kolejne duże i średnie miasta.

Okazuje się, że ta prozaiczna zmiana w podejściu do klientów, którzy przecież z punktu widzenia wolumenu dostarczanego gazu nie są dla PGNiG kluczowymi odbiorcami zdaje się powoli zmieniać oblicze rynku CNG, na co wszyscy liczyli od wielu lat. Zmiany przynoszą wymierne efekty w postaci kolejnych umów podpisywanych z miejskimi operatorami komunikacji miejskiej. W tym roku to już trzeci tego typu kontrakt po umowach z MPK TarnówPKM Tychy.

Władze Rzeszowa od wielu lat rozwijają gazową komunikację miejską, a MPK Rzeszów jest jednym z krajowych prekursorów w zastosowaniu paliw metanowych w transporcie publicznym.

Tadeusz Ferenc

prezydent Rzeszowa

Dążymy by nasze autobusy były ekologiczne. Takimi autobusami są autobusy na gaz oraz elektryczne. Mamy w tej chwili 69 autobusów gazowych. Z całą pewnością będziemy tę flotę powiększać dążąc przy tym do obniżenia cen gazu, by były one dla nas korzystne. Dzisiaj podpisywana umowa pozwoli na obniżenie ceny za gaz ziemny do autobusów miejskich o 10%.

W ten sposób PGNiG Obrót Detaliczny przecina błędne koło branży CNG, w której zawsze panowała opinia, że brak stacji sprężania wynika z braku samochodów, a tych z kolei nie ma ze względu na brak stacji. Proces ten rozpoczyna się w miejskich spółkach komunikacyjnych, które mają duże szanse na to by stać się, zgodnie z modnym ostatnio określeniem, kołem zamachowym sektora CNG w Polsce.

Henryk Mucha

prezes PGNiG Obrót Detaliczny

Zmieniona polityka PGNiG Obrót Detaliczny ma na celu premiowanie tych samorządów, które kupują więcej gazu. Kupią go kiedy dysponują większą flotą gazowców. Wtedy taka umowa pomiędzy nami ma sens, a my jesteśmy zainteresowani aby sprzedawać więcej gazu i wspierać ekologię. Niższa cena oznacza większe zainteresowanie tą technologią po stronie samorządów. Zerowa akcyza będzie kolejnym elementem w związku z tym jesteśmy zainteresowani realizowaniem właśnie tak wyglądającej polityki.

W dyskusji po podpisaniu umowy nie mogło zabraknąć pytania dotyczącego zerowej stawki podatku akcyzowego na CNG, którą zapowiada Ministerstwo Finansów.

Henryk Mucha

prezes PGNiG Obrót Detaliczny

Myślę, że w najbliższym czasie, w tym roku, wprowadzenie takich zmian jest nierealne, choć jest to bardzo istotne i zmiany tej oczekuje wiele przedsiębiorstw komunikacyjnych. Akcyzę wprowadzono kilka lat temu, co spowodowało obniżenie zainteresowania samorządów autobusami gazowymi i stagnację rynku. Pracujemy z dużym wysiłkiem by zbudować relacje partnerskie z naszymi klientami. Inwestujemy w tego typu relacje bo mamy świadomość, że są one niezwykle istotne. MPK będzie kupować gazowce wówczas, kiedy będzie miało ku temu stabilne przesłanki ekonomiczne. Naszym celem jest ich zapewnienie.

Prezes Marek Filip także bardzo pozytywnie ocenił podpisaną umowę i dalsze perspektywy współpracy z PGNiG.

Marek Filip

prezes MPK Rzeszów

Zarząd PGNiG wykonał pierwszy krok, redukując ceny. Jeżeli wejdzie oczekiwana przez nas wszystkich zerowa akcyza wrócimy do sytuacji kiedy kilkanaście lat temu zaczynaliśmy przygodę z CNG i było to bardzo opłacalne. Rozmawiamy z PGNiG także na temat stacji napełniania gazem, która będzie musiała być powiększana jeżeli będziemy zwiększali liczbę autobusów. Trzeba będzie dostawić nową sprężarkę i zwiększyć magazyn gazu. To są szczegóły, które będą uzgadniane w następnych umowach z zarządem PGNiG.

Adam Simonowicz

dyrektor Depatrtamentu CNG i LNG PGNiG Obrót Detaliczny

Zgodnie z umową dostarczamy w tej chwili do MPK Rzeszów około 2,5 mln m³ gazu ziemnego, przy czym jest ona skonstruowana w ten sposób, że jest zawarta bezterminowo i my się zobowiązujmy do tego, że ta stacja będzie dostosowywana do potrzeb przedsiębiorstwa.

Marek Filip pokusił się także o wyliczenie redukcji kosztów CNG w całym przedsiębiorstwie w skali miesiąca, które w czasie około półtora roku osiągną wartość nowego autobusu gazowego

Marek Filip

prezes MPK Rzeszów

Obniżka ceny na poziomie około 25 groszy na m³ przy miesięcznym odbiorze około 200 tys. m³ stanowi oszczędność 50 tys. zł miesięcznie. W umowie jest zapis, że przy zwiększeniu wolumenu odbioru czyli zwiększeniu floty autobusów CNG cena też automatycznie spadnie.

Podkreślił także zalety autobusów gazowych w porównaniu z pojazdami napędzanymi silnikami Diesla.

Marek Filip

prezes MPK Rzeszów

Autobus gazowy utrzymuje właściwości ekologiczne od początku do końca. Tutaj nie ma sytuacji, że wraz z przebiegiem występuje ich pogorszenie. Są one zachowane w okresie całego życia autobusu, co jest bardzo istotne.

Najnowszy autobus gazowy (Autosan SanCity 12LF CNG) dla MPK Rzeszów został zakupiony w zeszłym tygodniu. O dalszych planach zakupowych Rzeszowa mówił wiceprezydent Marek Ustrobiński.

Marek Ustrobiński

wiceprezydent Rzeszowa

Zakupy autobusów są realizowane z funduszy unijnych Polski Wschodniej w ramach poprawy transportu publicznego dla miasta Rzeszowa i okolic na lata 2014-2020. W pierwszej transzy zostały zakupione autobusy elektryczne i autobusy przegubowe. W kolejnych latach zamierzamy jeszcze dokupić ponad 40 autobusów gazowych i te zakupy są przewidziane do roku 2020.

Podsumowaniem i przykładem dla innych polskich miast niech będzie wypowiedź prezydenta Rzeszowa, który zwrócił się w niej także do obecnego na sali prezesa Autosana, Michała Stachury.

Tadeusz Ferenc

prezydent Rzeszowa

Zdecydowanie chcemy rezygnować z autobusów, które trują powietrze i ludzi w naszym mieście. Dlatego wybieramy autobusy elektryczne i gazowe. Do tego będziemy bezwzględnie dążyć. Chciałbym jeszcze, żeby Sanok dostosował swoją ofertę i żeby wygrywali przetargi na dostawy taboru do MPK Rzeszów. Dzięki temu pieniądze zostaną na Podkarpaciu.


Good Przydatny artykuł (4)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)







Partnerzy
Ustawienia plików cookie