Co ciekawe kieleckie MPK oprócz klasycznych autobusów gazowych w przetargu uwzględniło także niezbyt często spotykane, nawet w skali światowej, gazowe pojazdy hybrydowe. Autobusy takie nie są powszechnie oferowane na rynku, co z jednej strony budzi wątpliwości, a z drugiej rodzi nadzieję na rozwój tej innowacyjnej technologii, która była już stosowana w Polsce, w MPK w Częstochowie.
Gazela to niestety zły przykład
Biorąc pod uwagę wspomnienia z programu Gazela – Niskoemisyjny transport miejski, w którym środki pozyskane ze sprzedaży Hiszpanii przez Polskę nadwyżki praw do emisji dwutlenku węgla przeznaczono na zakup gazowych autobusów hybrydowych. Hybrydowy układ napędowy z silnikiem gazowym był technologią preferowaną przez Hiszpanów, którzy w tamtym okresie oferowali takie pojazdy firmy Tata Hispano Motors Carrocera S.A.
Niestety doświadczenia w polskich realiach, w których dostawcą gazowych pojazdów hybrydowych do MPK w Częstochowie został Solbus, który wyposażył swoje autobusy w nowatorską, żeby nie powiedzieć eksperymentalną technologię, okazały się niezbyt pozytywne. Choć generalnie autobusy Solbus mają dobre opinie i są chwalone np. przez prezesa Jana Kuźmińskiego z MZA Warszawa za pojazdy zasilane LNG. W efekcie autobusy zostały wycofane z eksploatacji w Częstochowie, a PKM Gdynia, który także był beneficjentem programu Gazela w ogóle nie wykorzystał przyznanych środków, właśnie z powodu niedostępnej wtedy i odpowiednio dopracowanej technologii napędowej.
Robert Zajkowski
Kierownik Działu Sprzedaży
Departament CNG i LNG, PGNiG
Powielane są niestety opinie, że przyczyną problemów komunikacji w Częstochowie było zastosowanie sprężonego gazu ziemnego (CNG) w autobusach, co jest nieprawdą. Napęd CNG jest sprawdzoną i dojrzałą technologią, która udowadnia zasadność rozwoju taboru pojazdów na gaz ziemny. Wycofanie się z hybryd Solbusa przez MPK w Częstochowie było prawdopodobnie skutkiem niespełnienia oczekiwań eksploatacyjnych klienta przez rozwiązania zastosowane przez dostawcę autobusów.
Dlaczego zatem po tych doświadczeniach MPK w Kielcach stawia na gazowe autobusy hybrydowe? Odpowiedź jest prosta.
MPK w Kielcach nie boi się innowacji
Negatywne doświadczenia z użytkowania gazowych autobusów z hybrydowym układem napędowym, nie przerażają pani prezes MPK w Kielcach, Elżbiety Śreniawskiej, wręcz przeciwnie z innowacyjnej technologii napędu chce ona uczynić swego rodzaju kartę przetargową, która ma ułatwić uzyskanie wsparcia w jej wprowadzaniu. Tym bardziej, że pojazdy komunikacji miejskiej z silnikiem gazowym są już oferowane przez europejskich producentów (Mercedes-Benz i MAN).
Finansowanie to jednak nie kluczowy argument, który warunkuje wprowadzenie gazowych pojazdów hybrydowych do taboru firmy. Zasadniczym jest właśnie element innowacyjności oraz walory ekologiczne takiego rodzaju układu napędowego, który łączy w sobie silnik gazowy będący źródłem napędu o niskiej emisji spalin (o praktycznie zerowej emisji cząstek stałych) z odzyskiem energii hamowania w układzie hybrydowym. Połączenie to staje się rozwiązaniem jeszcze bardziej przyjaznym pod względem ekologicznym niż tradycyjny (dieslowski) autobus hybrydowy oraz klasyczny autobus wyposażony w silnik zasilany gazem ziemnym.
Elżbieta Śreniawska
prezes MPK w Kielcach
Przygotowujemy projekt badawczy do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Nasi inżynierowie zdecydowali o takim rozwiązaniu napędu. Będziemy chcieli testować takie pojazdy w połączeniu z nową koncepcją naszej bazy, która ma być w pełni autonomicznym obiektem.
Pani prezes podkreśliła, że wybrane rozwiązanie napędu autobusów jest zgodne z europejską i krajową polityką w zakresie elektromobilności i gazomobilności. Nie od dziś wiadomo, że transport, w szczególności ten najcięższy, a w mieście jednym z przedstawicieli transportu ciężkiego jest właśnie komunikacja miejska, jest powodem dużej uciążliwości dla mieszkańców. Emisja szkodliwych składników spalin i hałasu doskwiera wszystkim mieszczuchom, a transport miejski jest jedną z przyczyn szkodliwego dla naszego zdrowia i życia zjawiska smogu. Zatem każde działanie mające na celu ograniczenie uciążliwości funkcjonowania transportu jest dla mieszkańców bardzo ważne. A pani prezes Śreniawska właśnie to robi, a przy okazji stawia na innowacje.
Elżbieta Śreniawska
prezes MPK w Kielcach
Biorąc pod uwagę nasze realia i koszty różnego rodzaju pojazdów nisko- i zeroemisyjnych, okazało się, że najkorzystniejszym dla nas rozwiązaniem będzie gazomobilność. Z tego powodu od ponad 2 lat rozmawialiśmy z PGNiG. Wszystkie miasta, nie tylko Kielce, walczą ze smogiem. Tego typu tabor, docelowo minimum 60 pojazdów, a sądzę, że będzie ich więcej, na pewno przełoży się na znaczący spadek emisji bo jednak pojazdy, które się poruszają po ulicach Kielc wykonują rocznie około 15 mln wozokilometrów.
Oprócz innowacyjności i ekologii w MPK w Kielcach liczy także pieniądze, a samorządy i należące do nich lub z nimi współpracujące spółki robią to bardzo skrupulatnie. Dlatego decyzja o współpracy z PGNiG i zakupie autobusów gazowych została podjęta po dwóch latach rozmów, dopiero wtedy kiedy pani prezes Elżbieta Śreniawska nabrała pewności, że to się będzie opłacać także w aspekcie ekonomicznym, czyli po decyzji o zredukowaniu do zera stawki akcyzy na paliwa metanowe.
Elżbieta Śreniawska
prezes MPK w Kielcach
Proszę zwrócić uwagę, że jeszcze oficjalnie nie wiemy co się będzie działo z akcyzą. Zakładamy oczywiście, że będzie ona zniesiona i symulacje ekonomiczne przeprowadziliśmy w dwóch wariantach, przy obecnym poziomie cen i po ich obniżeniu w wyniku obniżenia stawki podatku akcyzowego do zera. Nie ukrywam, że zerowa akcyza byłaby dla nas dodatkową motywacją do kupowania następnych pojazdów gazowych.
Nie wiemy na jakie rozwiązanie postawi MPK w Kielcach. Czy na niedawno zaproponowane na rynku gotowe pojazdy hybrydowe z silnikiem gazowym (MAN czy Mercedes-Benz), czy też opracuje własną koncepcję (co chyba jest mało realne w odniesieniu do pojazdów, a bardziej w stosunku do planowanej autonomicznej zajezdni). Z pewnością jednak, mając w świadomości doświadczenie MPK w Częstochowie, zaproponowane rozwiązanie będzie dopracowaną i przetestowaną konstrukcją, niezawodną, bezpieczną i jeszcze bardziej przyjazną środowisku niż klasyczny napęd gazem ziemnym.
Z ambitnego wyboru hybrydowych autobusów gazowych przez panią prezes Śreniawską zadowolony jest także prezes PGNiG Obrót Detaliczny Henryk Mucha, który otwarcie mówi, że jego firma stawia na innowacje i na pewno się ich nie boi.
Henryk Mucha
prezes PGNiG Obrót detaliczny
Nie bójmy się innowacyjnych projektów. Innowacyjne projekty rozwijają rynek. My jesteśmy takimi projektami bardzo zainteresowani. Będzie to kolejny element w naszym portfolio. W związku z tym ja patrzę na pomysł MPK w Kielcach z optymizmem.
Widać, że niekonwencjonalne, a jednocześnie ambitne podejście do gazyfikacji taboru w MPK w Kielcach jest jednak głęboko przemyślane, ponieważ po pierwsze: pozwoli pozyskać środki na zakup innowacyjnych gazowych pojazdów hybrydowych, a po drugie postawi firmę w świetle innowacyjnych przedsiębiorstw komunikacji miejskiej i to nie tylko jeśli chodzi o stosowane paliwo gazowe oraz niekonwencjonalny napęd autobusów. MPK w Kielcach zamierza także zbudować autonomiczną zajezdnię autobusową. Cokolwiek to znaczy to budzi przynajmniej zaciekawienie. I z tym właśnie uczuciem pozostajemy w oczekiwaniu na dalsze dokonania pani prezes Elżbiety Śreniawskiej w MPK w Kielcach, oczywiście w zakresie gazyfikacji taboru komunikacji miejskiej.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.