Eric-Mark Huitema
dyrektor generalny ACEA
Chociaż średni udział w rynku pojazdów napędzanych alternatywnie w UE rośnie to ogromne rozbieżności w zakresie ich sprzedaży w całej Europie są bardzo niepokojące. Idąc w kierunku mobilności bezemisyjnej, musimy zadbać o to, aby żaden kraj i żaden obywatel nie zostali pod tym względem w tyle.
Samochody elektryczne (ECV) i hybrydowe plug-in (HEV)
Przykładem może być liczba samochodów elektrycznych i hybrydowych plug-in sprzedanych w 2018 r., która wahała się od zaledwie 93 takich pojazdów, które znalazły nabywców na Łotwie (0,6% udziału w rynku) do 67 504 w Niemczech (2-procentowy udział w rynku).
To porównanie doskonale ilustruje dysproporcje w zakresie sprzedaży samochodów elektrycznych w Europie Środkowej i Wschodniej w stosunku do sprzedaży takich pojazdów w Europie Zachodniej.
Kolejnym przykładem przywołanym w raporcie ACEA jest Polska, w której sprzedaż samochodów elektrycznych jest praktycznie zerowa, stanowiąc 0,2% całkowitej sprzedaży samochodów osobowych przy średniej w Europie Zachodniej na poziomie 1,5%. Podobnie niski udział w sprzedaży pojazdów elektrycznych jest obserwowany na południu Europy. We Włoszech i Hiszpanii, które są odpowiednio trzecią i czwartą gospodarką UE, samochody elektryczne stanowią poniżej 1% sprzedaży wszystkich pojazdów osobowych.
Podobny udział samochodów elektrycznych w sprzedaży osobówek (poniżej 1%) ma połowa wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej. Tylko w czterech krajach UE pojazdy elektryczne stanowią ponad 2,5% rynku samochodowego. Wskaźniki te są ściśle powiązane z poziomem życia w poszczególnych krajach oraz wielkością pomocy państwa w zakupie samochodów elektrycznych.
Eric-Mark Huitema
dyrektor generalny ACEA
Mobilność musi pozostać dostępna dla wszystkich warstw społeczeństwa. Dlatego wzywamy rządy do wprowadzenia bardziej znaczących i zrównoważonych programów motywacyjnych w celu stymulowania sprzedaży w całej UE.
Samochody CNG (NGV)
W ostatnim raporcie ACEA zaprezentowano także informacje na temat sprzedaży samochodów napędzanych sprężonym gazem ziemnym (CNG). Okazuje się, że koncentruje się ona we Włoszech i w Niemczech. W obu tych krajach sprzedaje się 74% wszystkich samochodów zasilanych gazem ziemnym, które znajdują nabywców w Europie.
W 2018 r. najwięcej samochodów osobowych zasilanych gazem ziemnym sprzedało się:
Samochody z ogniwami paliwowymi (FCEV)
Samochody napędzane energią elektryczną z ogniw paliwowych mają obecnie znikomy udział w całkowitej sprzedaży samochodów osobowych w Unii Europejskiej (UE).
Wnioski
ACEA wskazuje, że aby osiągnąć, określone przez UE ambitne cele związane z ograniczeniem emisji dwutlenku węgla (CO2) przewidziane do osiągnięcia w 2025 i 2030 r., sprzedaż wszystkich pojazdów napędzanych alternatywnie we wszystkich państwach członkowskich UE będzie musiała gwałtownie wzrosnąć.