Pierwszy autobus MAN napędzany silnikiem zasilanym gazem ziemnym powstał w 1943 r. i był użytkowany w transporcie publicznym w Norymberdze. Zbiorniki z gazem zamontowano na dachu pojazdu i na dachu w przyczepie. Łącznie mieściły one 22 m³ gazu co znacznie zwiększyło zasięg pojazdu.
Konstrukcja pojazdu została specjalnie dostosowana do napędu gazowego. W jej powstaniu przydały się wcześniejsze doświadczenia załogi (od 1935 r.) w konstrukcji i budowie autobusów dwupokładowych, które później wykorzystano w budowie autobusów gazowych (z butlami na dachu).
Od 1935 r. firma MAN opracowywała także podwozia do samochodów ciężarowych dostosowane do napędzania paliwami alternatywnymi. Stosowano w nich gaz generatorowy, powstający najczęściej ze zgazowania drewna. Pod koniec lat 30. XX w. produkcja gazogeneratorów rosła z uwagi na niedobór klasycznych paliw. Firma MAN instalowała je przede wszystkim w ciężarówkach i ciągnikach. Generatory gazu drzewnego były najbardziej rozpowszechnionymi alternatywnymi systemami napędowymi w tamtych czasach.
W 75 rocznicę powstania pierwszego autobusu gazowego MAN Truck & Bus wprowadza na rynek nowy silnik gazowy: MAN E1856 LOH, który został po raz pierwszy zaprezentowany na trwających właśnie targach IAA 2018 w Hanowerze.
Rudi Kuchta
szef sprzedaży autobusów MAN Truck & Bus
MAN od wielu lat jest europejskim liderem rynku i technologii stosowanych w autobusach napędzanych gazem ziemnym. Wykorzystaliśmy nasze wieloletnie doświadczenie, aby opracować nowy silnik gazowy, dzięki czemu możemy nadal oferować klientom najnowocześniejsze technologie. Nowy silnik oferuje bardzo wysoką opłacalność i wyjątkowo niską emisję spalin. Ponadto można go stosować w hybrydowych układach napędowych (MAN EfficientHybrid), dzięki czemu jego praca staje się jeszcze bardziej ekonomiczna. W rezultacie zasilany z biogazem autobus MAN Lion's City G jest najbardziej opłacalnym rozwiązaniem i praktycznie neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla rozwiązaniem dla lokalnego transportu publicznego. To ważny krok MAN i wielu firm transportowych w przyszłość, szczególnie jeśli chodzi o kontrolę jakości powietrza w obszarach miejskich.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.