Oznacza to potencjalnie największe możliwości w zakresie oszczędzania energii, a tym samym ograniczania emisji spalin, które są głównymi założeniami koncepcji smart cities (inteligentnych miast), w których już na etapie planowania przestrzennego uwzględnia się poprawę efektywności energetycznej. Smart cities zakłada wykorzystanie odnawialnych źródeł energii oraz energooszczędnego budownictwa i zastosowanie przyjaznych środowisku środków transportu (rowerów, transportu publicznego i pojazdów wykorzystujących odnawialne źródła energii).
Właśnie paliwa gazowe (biometan) produkowane w wyniku przerobu odpadów mają wg koncepcji smart cities być przyszłościowym nośnikiem energii pojazdów transportu publicznego.
Szwedzko-Polska Platforma Zrównoważonej Energetyki jest wynikiem wspólnych działań Instytutu Paliw i Energii Odnawialnej (IPiEO) – obecnie w strukturach Przemysłowego Instytutu Motoryzacji (PIMOT) oraz Instytutu Przemysłowej Gospodarki Środowiskowej Uniwersytetu Lund we współpracy z ambasadami: polską w Sztokholmie i szwedzką w Warszawie, podjętych na skutek deklaracji premierów Polski i Szwecji z 2006 r., która zakładała współpracę pomiędzy oboma krajami w zakresie bioenergii i biopaliw.
Tej tematyce poświęcono, zorganizowaną w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, przez Szwedzko-Polską Platformę Zrównoważonej Energetyki, konferencję Smart Cities – inteligentne miasta. Odbyła się ona na początku listopada 2014 r.
Kilka referatów konferencji poświęcono właśnie zagadnieniom transportu publicznego i zastosowaniu w tej dziedzinie paliw gazowych.
Omówiono program Baltic Biogas Bus, który zakłada wykorzystanie paliwa odnawialnego jakim jest biometan w transporcie publicznym.
Projekt rozpoczął się w czerwcu 2013 r. i kończy w przyszłym (2015) roku. Jego budżet wynoszący 3,2 mln euro w 80% pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Duża część tej kwoty została zainwestowana w rozwój, zasilanego biometanem, autobusu hybrydowego i modernizację mobilnej stacji uzdatniania biogazu w Polsce. 1,6 mln euro zostało wykorzystane przez norweskich partnerów projektu, głównie na zakup zasilanych biogazem autobusów hybrydowych dla norweskiego przewoźnika miejskiego, firmy Skyss, która dzięki temu sfinansowała je tylko w 50%.
Projekt Baltic Biogas Bus omówił Geert Schapp – dyrektor Sweco Environment, przedstawiając przy tym jego wymierne efekty w postaci, dostarczonych do użytkowników, pojazdów transportu publicznego – Van Hool (więcej w artykule Gazowe hybrydy Van Hool Exqui.City) i Solaris. Oba są napędzane silnikami zasilanymi energią elektryczną.
Jaki zatem mają związek z biometanem?
W autobusie Van Hool energia elektryczna jest wytwarzana z generatora napędzanego silnikiem spalinowym zasilanym właśnie biometanem, a w Solarisie, który jest zasilany energią elektryczną zgromadzoną w baterii trakcyjnej, zastosowano system ogrzewania zasilany biometanem. W okresie zimowym pozwala on zaoszczędzić ponad 50% energii zgromadzonej w baterii trakcyjnej. Nie musi ona być wykorzystywana do ogrzewania wnętrza autobusu, cała energia elektryczna z baterii (160 kWh) jest wykorzystywana do napędu pojazdu. W pracach rozwojowych nad tymi pojazdami uczestniczyli polscy specjaliści z Instytutu Transportu Samochodowego (ITS), podobnie jak w zaprezentowanym w kolejnym referacie rozwiązaniu.