W zakończeniu informacji omawiającej ten program postawiliśmy kilka pytań. Poniżej przedstawiamy odpowiedzi, które otrzymaliśmy od Witolda Maziarza, rzecznika prasowego NFOŚiGW.
Czemu wybrano dość egzotyczne rozwiązanie (hybrydowy autobus gazowy)?
Na rynku polskim mamy już 19 miast oraz 21 przewoźników, którzy do swoich autobusów wykorzystują CNG. To niewiele, ale oznacza to, że na rynek nie wprowadzamy nieznanych rozwiązań, tylko sprawdzone w Europie i Ameryce oraz stosowane również w Polsce nowoczesne technologie. To proekologiczne rozwiązania o doskonałych parametrach czystości spalin i bezpieczne nawet podczas wypadków drogowych.
To prawda, że gaz ziemny staje się coraz bardziej popularny. Nie zmienia to jednak faktu, że hybrydowy autobus gazowy cały czas pozostaje rozwiązaniem oferowanym przez niewielu producentów. Żaden ze znaczących dostawców autubusów nie produkuje takich pojazdów. Jak jednak wynika z dalszej części odpowiedzi inne rozwiązanie nie wchodziło w grę.
Rozwiązanie takie, wskazała strona hiszpańska, która przekazała Polsce środki w ramach Systemu Zielonych Inwestycji. Warto podkreślić, że system ONZ handlu emisjami gazów cieplarnianych (na podstawie Protokołu z Kioto) przewiduje, że strona nabywająca jednostki emisji ma prawo wskazać rodzaj przedsięwzięć na które środki mają zostać wydane. Obecny kształt programu GAZELA to wynik negocjacji polsko-hiszpańskich oraz umowy, którą ostatecznie Marcin Korolec - minister środowiska podpisał z rządem Hiszpanii 4 października 2012 r.
Hybrydowe autobusy gazowe produkuje tylko firma Tata, w tym jej hiszpański zakład Tata Hispano Motors Carrocera S.A. Czy wybór tego rozwiązania nie jest związany z tym, że prawa do emisji CO2 sprzedaliśmy właśnie Hiszpanii? Wynika to z informacji prasowej.
Według naszych informacji autobusy takie produkuje również belgijska firma Van Hool. Polski MAN produkuje podzespoły do takich autobusów - także Mercedes. Gotowość do produkcji hybryd gazowych wyraził również polski Solaris. Z innych producentów mamy także Castrosua (także Hiszpania) oraz Blueways (USA).
Jaki jest podział środków pomiędzy zakup taboru a inwestycje w infrastrukturę?
Zdecydowana większość, bo około 90% funduszy przeznaczona jest na szeroko rozumiane inwestycje w technologię CNG. Obejmują one zarówno zakup taboru jak i budowę niezbędnej infrastruktury - głównie stacji ładowania.
Pozostałe 10% przeznaczone jest na pozostałe inwestycje infrastrukturalne służące zrównoważonemu transportowi - budowie dróg dla rowerów, wytyczaniu buspasów itd.
Tutaj trzeba koniecznie dodać, że inwestycje dotyczące budowy stacji CNG) będą dopuszczane tylko w połączeniu z zakupem taboru.
Biorąc pod uwagę zasady obowiązujące przy handlu emisjami promowanie rozwiązań ze swojego kraju (Hiszpania) nie powinno nikogo dziwić. Miejmy jednak nadzieję, że polscy producenci zdążą opracować swoje konstrukcje hybrydowych autobusów gazowych, dzięki czemu będą w stanie konkurować z rozwiązaniami hiszpańskimi.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.