Preferencje dla LNG w Holandii

Piotr Złoty
źródło: ergas mobil, iepieleaks.nl
Dodany: 04.12.2013

 
Holenderski rząd odstąpił od planowanej podwyżki podatku akcyzowego od wykorzystania skroplonego gazu ziemnego jako paliwa silnikowego. Według National LNG Platform otwiera to możliwość dalszego rozwoju rynku LNG jako paliwa silnikowego.

 
Iveco Stralis LNGfot. iepieleaks.nlIveco Stralis LNG

Zawarta w 2012 r. umowa koalicyjna zakładała wzrost podatku akcyzowego na gaz płynny (LPG). Z uwagi na ścisłe powiązanie zapisów dotyczących obciążeń fiskalnych LPGLNG oznaczało to wzrost akcyzy także na LNG. Jednak podniesienie akcyzy z 18 do 31 centów za kilogram LNG, w ocenie National LNG Platform, miałoby katastrofalne skutki dla rozwoju zastosowania tego nośnika energii w Holandii.

Traktowanie LNGLPG na tych samych zasadach nie ma wg National LNG Platform żadnego uzasadnienia. Organizacja jest cały czas zaangażowana w rozwój właściwej polityki fiskalnej względem LNG.

Badania zlecone przez rząd Holandii wykazały, że szersze wprowadzenie LNG jako paliwa w transporcie przyniesie dodatkowe 2,7 mld euro wzrostu gospodarczego oraz przyczyni się do stworzenia 8 tys. miejsc pracy. Według National LNG Platform spowoduje to, że w 2015 r. w Holandii będzie 50 statków śródlądowych, 50 morskich jednostek pływających i 500 samochodów ciężarowych zasilanych LNG.

Wprowadzenie LNG jako paliwa transportowego stawia Holandię przed innymi krajami europejskimi w zakresie szerszego zastosowania tego nośnika energii. Mamy teraz możliwość zwiększyć tę przewagę. Po okresie niepewności firmy transportowe w Holandii mają teraz jasność co do polityki względem LNG. Dzięki temu usunięto podstawową przeszkodę dla wielu z nich w przechodzeniu na LNG.

Gerrit van Tongeren, prezes National LNG Platform

Rozwój infrastruktury LNG planuje już kilka firm. Przykładem mogą być plany Shella, które zakładają budowę siedmiu stacji tankowania LNG. Shell eksploatuje już zasilane LNG tankowce w żegludze śródlądowej. Dystrybutor energii GDF Suez także inwestuje w całym łańcuchu dostaw LNG, od stacji paliw, obiektów do bunkrowania (tankowania) statków i rozwiązań mających na celu zapewnienie dostaw LNG do swoich klientów. Pierwsza publiczna stacja LNG jest uruchomiona. Druga (mobilna) stacja jest gotowa do dostaw LNG dla nowych klientów. W ciągu najbliższych trzech do pięciu lat GDF Suez planuje otworzyć piętnaście stacji LNG zaopatrujących w to paliwo transport drogowy i morski.


Good Przydatny artykuł (5)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)







Partnerzy
Ustawienia plików cookie