Maciej Woźniak
wiceprezes PGNiG SA ds. handlowych
Jesteśmy zadowoleni z tego wyniku. Sprzedaż gazu ziemnego na Ukrainę rośnie dzięki umiejętnie prowadzonej przez PGNiG polityce cenowej. Nasze dostawy są atrakcyjne ze względu na konkurencyjną ofertę handlową, ale są także pewne i stabilne, co ma ogromne znaczenie dla Ukrainy. Nasze portfolio gazowe, które możemy zaoferować, jest dobrze zdywersyfikowane – surowiec pochodzi zarówno z krajowego wydobycia, ale też importujemy go z różnych kierunków. Po 3 kwartałach 2017 r. 12% całego importu do Polski stanowiły dostawy z Kataru, Norwegii i USA poprzez Terminal LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu. Nie planujemy importu gazu ziemnego z Rosji po 2022 roku – dacie zakończenia bieżącego długoterminowego kontraktu z Gazpromem. Dla PGNiG bezpieczeństwo energetyczne jest priorytetem i oznacza zdywersyfikowane geograficznie dostawy gazu, po konkurencyjnych cenach, a dostawy z Gazpromu nie spełniają tych warunków.
PGNiG dostarcza gaz do ukraińskich odbiorców od sierpnia 2016 roku poprzez bezpośredni interkonektor gazowy.
Maciej Woźniak
wiceprezes PGNiG SA ds. handlowych
Jesteśmy w stanie dalej wspierać ukraińską politykę dywersyfikacji energetycznej poprzez zwiększenie eksportu gazu ziemnego na tamtejszy rynek. Niestety musimy czekać na powiększenie fizycznej przepustowości polsko-ukraińskiego interkonektora. Istniejąca przepustowość transgraniczna mogłaby być w każdej chwili wykorzystywana do dodatkowych usług takich jak wirtualny rewers. Taka opcja jest jednak cały czas blokowana przez Gazprom w taki sam sposób jak w przypadku ukraińsko-słowackiego interkonektora – poprzez odmowę dostępu do kodów dostawców (shipper codes).
W październiku 2017 r. spółka podpisała umowy ramowe z operatorem Ukrtransgaz na magazynowanie i na przesył gazu w ukraińskim systemie, co otwiera przed PGNiG nowe możliwości handlowe.
Według danych firmy Argus w trzecim kwartale 2017 r. PGNiG było 9. największym eksporterem gazu na ukraiński rynek oraz największym polskim eksporterem gazu w tym kierunku. Strategia spółki zakłada dalszy rozwój działań handlowych na rynkach europejskich.