PGNiG Obrót Detaliczny na GAZTERM 2019


 
Obecnie w budowie jest ponad 100 statków na LNG; świat zaczyna stawiać na to paliwo – powiedział we wtorek, 7 maja 2019 r. w Międzyzdrojach wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny Marcin Szczudło.

 

Warto wiedzieć

Bunkrowanie - tankowanie zbiorników paliwa statku. Pochodzi od słowa bunkier (zasobnia), które określało pomieszczenie na węgiel na statkach parowych.

Potencjał rozwoju rynku komercyjnego tankowania statków (bunkrowania) paliwem gazowym LNG w regionie bałtyckim był tematem panelu, który odbył się w ramach XXII edycji konferencji GAZTERM związanej z branżą energetyczną.

Uczestnicy debaty wskazywali, że LNG będzie zyskiwać na popularności m.in. ze względu na przyjęcie w UE tzw. dyrektywy siarkowej – Komisja Europejska planuje do 2050 r. całkowicie wyeliminować emisje pochodzące z transportu morskiego.

Jak zauważył wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny, transport morski odpowiada za 5% globalnych emisji gazów cieplarniach.

Marcin Szczudło

wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny

Jest to znaczący udział i na pewno walka o czyste powietrze sprzyja rozwiązaniom gazowym czy na morzu, czy na lądzie. Widzimy tu duży potencjał rozwoju. Świat zaczyna stawiać na LNG i możemy obserwować dynamiczny wzrost zastosowania tego paliwa nie tylko na morzu, ale również w transporcie ciężkim kołowym – w tirach i autobusach. Sprzyja temu fakt, iż jest to rozwiązanie dojrzałe technologicznie. Wodór czy inne rodzaje napędu postrzegamy jako daleką perspektywę, natomiast widzimy szybką dynamikę budowy statków na LNG i to przyśpieszenie rok do roku jest bardzo widoczne. Obecnie na świecie jest produkowanych ponad 100 statków na to paliwo. Te liczby robią wrażenie.

Tzw. dyrektywa siarkowa nakłada na armatorów, których statki pływają m.in. po obszarze Bałtyku i Morza Północnego (SECA), obowiązek wykorzystywania paliw o zawartości siarki nieprzekraczającej 0,1%. Natomiast zgodnie z dyrektywą w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, najpóźniej do końca 2025 r. w portach morskich powinna powstać odpowiednia liczba punktów bunkrowania LNG. W przypadku Polski mają to być: Szczecin, Świnoujście, Gdańsk oraz Gdynia.

W obu trójmiejskich portach usługę bunkrowania LNG zapewniły dwie polskie spółki: PGNiG i Grupa LOTOS. W marcu 2019 r. we współpracy zrealizowały dwa pierwsze komercyjne bunkrowania statków morskich skroplonym gazem ziemnym LNG.

Jak podkreślił uczestniczący we wtorkowej debacie dyrektor ds. LNG i CNG w Grupie LOTOS Tomasz Bukowski, nie ma wątpliwości co do tego, że LNG jest dzisiaj z punktu widzenia ekologicznego najkorzystniejszym rozwiązaniem.

Tomasz Bukowski

dyrektor ds. LNG i CNG w Grupie LOTOS

Paliwo LNG jest właściwie ekologicznie idealnie czyste. Nie mamy tam żadnych związków siarki i śladowe ilości azotu i przede wszystkim brak cząstek stałych, które obecne są w każdym nawet najbardziej ekologicznym paliwie konwencjonalnym.

W jego ocenie, przewagą LNG w stosunku do innych paliw alternatywnych, takich jak wodór, metanol i biopaliwa, jest "nierozerwalnie powiązanie z morzem".

Tomasz Bukowski

dyrektor ds. LNG i CNG w Grupie LOTOS

W związku z tym logistyka jest znacznie tańsza. Z jakiegoś powodu świat na to LNG w tej chwili postawił. Owszem mówi się sporo o wodorze, ale wydaje mi się, że on bardziej będzie miał zastosowanie w przypadku transportu kołowego.

LNG to gaz ziemny w ciekłym stanie skupienia, uzyskany dzięki schłodzeniu go do temperatury około -162ºC. Jest to obecnie jedno z najbardziej ekologicznych paliw o szerokich możliwościach wykorzystania. Gaz ziemny LNG może być stosowany między innymi w przemyśle, transporcie kołowym, a także w żegludze.

Jak podkreśla PGNiG, bunkrowanie statków gazem ziemnym w postaci skroplonej stanowi jedną z możliwości wykorzystania gazu, który spółka sprowadza do Polski z Kataru, Norwegii i USA za pośrednictwem Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu.

Konferencja GAZTERM, która potrwa do 9 maja 2019 r., uzyskała patronat honorowy prezydenta RP Andrzeja Dudy.


Good Przydatny artykuł (0)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)







Partnerzy
Ustawienia plików cookie