Jak podkreślają organizatorzy - przepisy unijne i lokalne, a także rosnąca świadomość społeczeństwa skłaniają do zastosowań w ciężkim transporcie długodystansowym paliw alternatywnych o mniejszym lub znikomym negatywnym wpływie na środowisko.
Przeprowadzane przez Hoyer i Barter testy mają pokazać oddziaływanie paliwa gazowego, wykorzystywanego w takim transporcie na otoczenie, a także sprawdzić w praktyce zasięg i zużycie paliwa w różnych warunkach drogowych.
Do testów po raz pierwszy w Polsce wykorzystywane są najnowsze samochody Iveco Stralis NP400, zasilane paliwami metanowymi, zaprojektowane do eksploatacji w przewozach długodystansowych.
Nasz klient, światowy lider w dziedzinie gazów podjął strategiczną decyzję o redukcji emisji CO2 i rozważa zastosowanie w obszarze usług transportowych ciągników zasilanych LNG. Hoyer Polska, jako jeden z liderów rynku przewozu towarów niebezpiecznych, podąża za innowacyjnymi technologiami. Jako pierwsi w Polsce podejmujemy się testowania ciągnika zasilanego LNG w specyfikacji ADR. Nasze testy - prócz redukcji emisji CO2 - mają potwierdzić faktyczne oszczędności kosztowe. Alternatywne paliwo musi być pod tym względem konkurencyjne wobec oleju napędowego. Chcemy podczas testów sprawdzić deklaracje Iveco, który przekonuje, że ciągniki zasilane LNG są o 6-10% tańsze w eksploatacji.
Rafał Bomba, prezes Hoyer Polska
Testy przeprowadzane są za pomocą specjalnej, wypożyczonej na tę okoliczność z Niemiec, mobilnej stacji tankowania LNG. Barter SA dostarcza paliwo gazowe oraz infrastrukturę niezbędną do tankowania.
Tankowanie LNG jest przeprowadzane za pomocą dystrybutora wyposażonego w bezpieczny specjalistyczny pistolet nalewowy. Za prawidłowe podanie paliwa odpowiada układ wyposażony w pompę kriogeniczną oraz przepływomierze - wszystko to umożliwia pomiar ilości zatankowanego paliwa gazowego. Operator na zakończenie otrzymuje kwit potwierdzający ilość zatankowanego paliwa.
Andrzej Leonczuk, kierownik działu rozwoju instalacji LNG z Barter SA
Nowy ciągnik Iveco wyposażony jest w silnik Cursor 9 o mocy 400 KM, a także w dwa zbiorniki kriogeniczne LNG o pojemności 540 litrów każdy, co umożliwia pokonanie dystansu nawet do 1500 km.
W innych konfiguracjach możliwe jest zastosowanie tylko jednego zbiornika na LNG lub równocześnie zbiornika LNG i baterii CNG (sprężony gaz ziemny). Pozwala to bez trudu wykonywać nawet najdalsze przewozy międzynarodowe.
Andrzej Leonczuk, kierownik działu rozwoju instalacji LNG z Barter SA
Pojazdy zasilane gazem są realną alternatywą dla pojazdów zasilanych olejem napędowym nie tylko emitują dużo mniej zanieczyszczeń do atmosfery, są też znacznie cichsze - redukują hałas w ruchu drogowym - przyjazne dla środowiska i mieszkańców, a przy tym oszczędne w eksploatacji. Dzięki nowoczesnym technologiom proces tankowania LNG jest bardzo prosty i szybki, obecnie porównywalny z szybkością tankowania diesla. Międzynarodowe korporacje i niektóre duże podmioty już zwracają dużą uwagę na łańcuch dostaw niskoemisyjnych, bo ich klientom na tym zależy - w branży transportowej jest więc trend, by takie łańcuchy tworzyć.
Bogdan Rogaski, prezes Barter SA
Ważnym atutem paliw alternatywnych jest też dopuszczenie ich do używania w najnowszej aktualizacji konwencji ADR, co znacząco zwiększa możliwości zastosowania LNG.
Testy ciągników i LNG odbywają się w różnych lokalizacjach i w różnych warunkach drogowych na terenie całej Polski. Pierwszy pokaz urządzeń i ciągnika odbył się na torze testowym Cargo w Jaworznie. Testy trwają do końca lipca 2017 r.